شیفت مایکروسافت از موبایل به ویندوز

0

مایکروسافت اعلام کرده بود که تولید تلفن همراه خود را کاهش خواهد داد. بخش‌های مربوط به تلفن هوشمند که این شرکت در آن نقش دارند- که کسب‌و‌کار، ارزش و پرچم‌داری نامیده می‌شوند- مانند بخش‌های مربوط به تبلت‌هایSurface  هستند. مسئولان مایکروسافت می‌گویند: «ما از راهبرد توسعه یک کسب‌و‌کار تلفن همراه به سمت یک راهبرد توسعه و ایجاد اکوسیستم ویندوز در حرکت هستیم که شامل خانواده دستگاه‌های شخص اول می‌شوند.»

از واژه «اکوسیستم» در صنعت فناوری زیاد استفاده می‌شود، اما به معنی داشتن تعدادی لوازم در بازار نیست. در حقیقت، داشتن یک اکوسیستم فناوری نشان‌دهنده آن است که یک بخش از کسب‌و‌کار بخش دیگر را تغذیه می‌کند. نه‌تنها از اکوسیستم‌ها انتظار می‌رود که در چرخه خود رو به جلو بروند بلکه باید همچنان به رشد خود ادامه دهند‌ و رشد جایی است که چشم‌اندازهای مایکروسافت هنوز محتمل به نظر برسند.

روزی این شرکت در زمینه راهبرد اکوسیستم حرف اول را می‌زد. در اوایل دهه ۱۹۸۰، از جایگاه خود در DOS برای ایجاد ویندوز استفاده کرد‌ و در نتیجه از سیستم عامل کلاینت به سیستم عامل سرور، اپلیکیشن‌ و ابزارهای توسعه پیش رفت. قدرت او در تولید ابزارهای توسعه به این شرکت کمک کرد تا در حوزه بازی‌های ویدئویی نیز وارد شود.

قبل از ظهور آیفون، به نظر می‌رسید که مایکروسافت حتی می‌تواند روابط نزدیک خود را با توسعه‌دهندگان توسعه دهد و رابط کاربری آشنای ویندوز را به یک جایگاه برتر در بخش تلفن‌های هوشمند برساند. همواره از مایکروسافت انتقاد می‌شد که چرا دیر به سمت تولید تلفن هوشمند رفته است. این شرکت نیم دهه بعد از اپل وارد بازار تلفن هوشمند شد. حتی از سایر رقبای خود مانند پالم، سیمبین و بلک‌بری نیز عقب‌تر بود.

با توسعه تلفن هوشمند مایکروسافت، اکوسیستم اپل شروع به رشد کرد. بر‌خلاف تلاش‌های مایکروسافت، آیفون توسط برند اپل و رابط کاربری که این تلفن ارائه می‌داد، معرفی شد. روابط تکنیکی خیلی مهم نبودند: مک تاثیر مستقیمی روی آیپاد نداشت‌ و آیپاد نیز تاثیر مستقیم کمی روی آیفون و آیپد داشت.

گوگل نیز با محدودیت‌های اکوسیستم خود دست و پنجه نرم می‌کرد. با وجود غلبه اندروید بر سهم بازار تلفن هوشمند، این شرکت آنقدر که باید در اعمال متغیرهای اندرویدی روی دسته‌بندی‌های جدید دستگاه‌ها موفق نبوده است با وجود اینکه پشتیبانی فروشنده از نرم‌افزار خودروی خودکار اندروید از زمان راه‌اندازی وجود داشت.

در حال حاضر گوگل با پلت‌فرم و زبان پیوند اینترنت اشیاء توانسته است جایگاه مهمی را در بین اکوسیستم‌های مختلف به دست آورد.

ممکن است اپل و گوگل با مشکلاتی مواجه شوند، اما قدرت آنها در حوزه تلفن هوشمند هنوز به قدری است که می‌تواند هر شرکت دیگری را نابود کند.

از طرف دیگر، مایکروسافت به عنوان هسته اصلی اکوسیستم خود در حال عقب‌نشینی به سمت بازار رو به کاهش کامپیوتر شخصی است. اگر این شرکت نتواند به مرور زمان وارد حوزه دستگاه‌های همراه شود، چگونه می‌تواند گزینه خوبی برای دستگاه‌های پوشیدنی یا اینترنت اشیاء شود که ارتباط نزدیکی با تلفن‌های هوشمند دارند؟ در واقع، کاهش تولید تلفن‌های ویندوز به‌منزله مانعی در مقابل تلاش‌های توسعه‌دهنده است که سعی دارد اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌او‌اس را در تلفن‌های هوشمند ویندوز لومیا که به آنها نیاز دارند، ارائه دهند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، اعلام کرده ‌که شرکت او سومین اکوسیستم برای کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان است. او به مجموعه‌ای از محصولاتی که این شرکت می‌سازد، اشاره می‌کند. این موفقیت نتیجۀ خرید اپلیکیشن‌های محبوب از جمله Sunrise ،‌Wunderlist و Minecraft است. به علاوه او به HoloLens و کامپیوتر اتاق کنفرانس Surface Hub اشاره می‌کند که هر دو شرکت‌محور هستند.

در برخی‌ مناطق، ویندوز هنوز یک ابرقدرت به شمار می‌رود. اپل و گوگل نتوانسته‌اند از نظر بازدهی شرکتی به او برسند، حتی از زمانی که بیشتر کارها از طریق اینترنت و تلفن همراه انجام می‌شوند. نادلا می‌گوید که ویندوز می‌تواند برای افرادی که بیشتر روی انجام کارها به شیوه‌ای کارآمد و ایمن متمرکز هستند، یک اکوسیستم ایجاد کند.

این رویکردی است که برای شرکت لنوو موفقیت‌آمیز بوده ‌و اینگونه روند کاهش فروش کامپیوتر شخصی را جبران کرده است، اما استفاده از این روش برای بلک‌بری که تلاش می‌کند از باقیمانده کسب‌و‌کار اصلی خود محافظت کند، کار دشواری بوده است. مایکروسافت که بین شکست در کسب‌و‌کار تلفن همراه و در دست نداشتن یک روش آسان برای توسعه دسته‌بندی‌های محصول در حال ظهور از قبیل اینترنت اشیاء گیر کرده است، نمی‌تواند امیدوار باشد که به عنوان یک اکوسیستم مصرف‌کننده وسیع ثالث موفق خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.