شیائومی و رویای قدرت ازدست‌رفته

0
در یک بعد‌از‌ظهر در شمال پکن، یک جوان چینی ۲۰ساله به یک میز چوبی در فروشگاه خرده‌فروشی تکیه داده بود و تلفن‌های هوشمند و بندهای تناسب اندام رنگارنگ را بررسی می‌کرد. دیوارهای سفید‌رنگ و فضای خالی فروشگاه، انسان را به یاد فروشگاه اپل می‌انداخت، اما در آن محصولات متنوع‌تری وجود داشت اعم از برنج‌پزهای هوشمند، هاوربرد، جاروبرقی‌های روباتیک، تصفیه‌کننده برقی هوا و حمام دیجیتال. یک فروشنده بلندقد که تی‌شرت آبی بر تن داشت، اعلام کرد که آنها می‌خواهند به زودی یک قسمت را به پیش‌نمایش هواپیماهای بی‌سرنشین شیائومی (Xiaomi) اختصاص بدهند.
این فروشگاه یکی از ۳۶ مکان در سراسر چین است که شرکت شیائومی آن را اداره می‌کند. شیائومی یکی از سازندگان محصولات فناوری در پکن است که کار خود را در فروش تلفن هوشمند آغاز کرده است. این شرکت اغلب به نام «اپل چین» معروف است.
اما شیائومی یک راهبرد کاملاً متفاوت دارد: به جای طراحی دقیق محصولات داخلی که با ویژن فنی و زیبایی‌شناختی برگرفته از استیو جابز انجام می‌گیرد، این شرکت روی استارتاپ‌های سخت‌افزاری چینی سرمایه‌گذاری کرده و دستگاه‌ها را با برچسب شیائومی عرضه می‌کند و آنها در فروشگاه‌ها و از طریق وب‌سایت خود می‌فروشد. این ابزارها را می‌توان با یک تلفن هوشند شیائومی – یک اینترنت اشیاي کلاسیک– اجرا کرد و معمولا‌ قیمت رقابتی دارند.
این راهبرد یک راهبرد آشناست: مشتریان را روی یک سیستم عامل به دام بیندازید؛ سیستم عاملی به نام MIUI که نسخه سفارشی‌سازی اندروید است. اینگونه است که مشتریان به برند شما وفادار می‌مانند و محصولات بیشتری را از شما خریداری می‌کنند.
لیو دی، که بخش محصولات اکوسیستم‌های جدید شیائومی را اداره می‌کند، می‌گوید که این کسب و کار امسال ۱۰ میلیارد یوان (۱.۵ میلیون دلار) درآمد خواهد داشت و این مقدار در سال ۲۰۱۷ دو‌برابر خواهد شد. او قبول دارد که این یک «هدف بسیار بلند‌پروازانه» است.
در این روزها شیائومی به شدت به یک اقدام ثانویه نیاز دارد. چند سال پیش، این شرکت برترین فروشنده تلفن هوشمند در چین بود و مدتی نیز بزرگ‌ترین شرکت بعد از اوبر در دنیا شناخته شد. اما پس از مدتی مشتریان خود را از دست داد و این تسلط کم‌رنگ شد. جسی دینگ، تحلیلگر بازار چین در وب‌سایت کانالیس می‌گوید: «آنها می‌خواهند تلفن‌های پیشرفته‌تری داشته باشند و پول بیشتری پرداخت کنند. با این حال، محصولات شیائومی در ۲ سال گذشته تغییرات چندانی نکرده‌اند.» در این حین، رقابت بین سازندگان تلفن همراه داخلی شدت گرفته‌ و اکنون شیائومی مقام چهارم را به خود اختصاص داده است.
این شرکت سعی دارد دوباره به جای اول خود بازگردد. شیائومی با همراهی‌ها و راهنمایی‌های هوگو بارا، معاون عملیات جهانی، دارد وارد بازارهای در حال توسعه دیگر می‌شود. هند یکی از مکان‌های هدف است زیرا مانند ۵ سال گذشته چین، اکثر مشتریان می‌خواهند با پول کم، بهترین‌ها را خریداری کنند. مردم هند نیز به دنبال تلفن‌های بهتر و پیشرفته‌تر هستند. در اواخر این ماه، شیائومی تلفن هوشمند پیشرفته خود را با یک صفحه نمایش که دو‌طرف آن مانند تلفن Edge سامسونگ منحنی است، به بازار معرفی خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که از یک ساعت هوشمند نیز اواخر امسال رونمایی شود.
لیو می‌گوید: «چین در طول ۱۰ تا ۲۰ سال آینده شاهد تشدید مصرف‌گرایی خواهد شد و این کاملاً واضح است. شیائومی قصد دارد با معرفی محصولات با‌ کیفیت بالا و قیمت نسبتا‌ ارزان به این میزان بالای تقاضا پاسخ دهد.» تمرکز این شرکت روی مشتریان در شهرهای درجه ۲ و ۳ چین است؛ به ویژه افراد در سنین ۱۷ تا ۳۵ سال. تا امروز، Huami موفق‌ترین شرکت ساخت دستگاه بوده ‌که شیائومی سهم کوچکی از آن را در اختیار داشت. Mi متعلق به هوآمی است و پرفروش‌ترین بند تناسب اندام در چین به شمار می‌رود و در دنیا بعد از فیت‌بیت رتبه دوم را کسب کرده است. در بخش‌های جدید مانند هواپیماها‌ی بدون‌سرنشین، شرکت شیائومی قصد ندارد با رقبای بزرگ رقابت کند. هدف اصلی آن ارائه خدمات به طبقه متوسط و در حال رشد چین است.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.