شروع یک عصر طلایی

سرمقاله 1 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

اکوسیستم کارآفرینی ایران وارد عصر جدیدی شده است. عصری که شاید بعدها که تاریخ مدونی از آن نگاشته شود تعبیر عصر طلایی را برای آن به کار گیرند. شاید هم عصر هیجان‌های زودگذر! هنوز برای قضاوت کمی زود است، اما چیزی که می‌توان با قاطعیت در مورد آن حرف زد و بحث کرد این است که با یک دوره منحصربه‌فرد روبه‌رو هستیم.

دوره‌ای که می‌توان آن را با دهه نود «سیلیکون‌ولی» مقایسه کرد. از هرگوشه این اکوسیستم استارتاپی می‌روید؛ بعضی‌ها رشد می‌کنند و می‌بالند و نام و نشانشان شهره می‌شود و برخی در همان بدو تولد یا کمی دیرتر راهی گورستان متروک ایده‌ها و استارتاپ‌های دنیای نامتناهی وب می‌شوند.

دوران تازه‌ای شروع شده است. از عصر تک‌ستاره‌هایی چون ایروانی‌ها و خیامی‌ها رسیده‌ایم به یک کهکشان کارآفرینی. اینجا همه امیدوارند و امید کم سرمایه‌ای نیست. جوانان این مرزوبوم در حوزه استارتاپ‌ها شورونشاطی به پا کرده‌انددر این فضا ما می‌خواهیم مجالی باشیم برای اینکه به جوانان بگوییم بهترین جایی که می‌توانید کسب‌وکاری راه بیندازید همین آب‌وخاک است.

نه اینکه بخواهیم نصیحت کنیم و داد سخن بی‌استدلال راه بیندازیم؛ نیتمان این است که با نمونه‌های مصداقی ثابت کنیم که ماندن در ایران عزیز و راه انداختن کسب‌وکارهای نوپایی که در بستر نوآوری‌ها و فناوری‌های تکنولوژیک نوین با کمترین سرمایه ممکن می‌شوند، هم برای آن‌ها سودآور است و هم برای کشوری که می‌خواهد متکی به نفت نباشد، ارزش‌افزوده غیرقابل‌باوری دارد.

منکر کاستی‌ها و اشتباهات در این حوزه نوپا نیستیم، اما معتقدیم باید با نقد و بررسی و گوشزد کردن اشتباهات و ایجاد شفافیت از این نهال نوپا مراقبت کنیم و کمک کنیم استارتاپ‌ها شکل بگیرند. درنهایت نتیجه آن تحقق منویات رهبر انقلاب اسلامی است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی ترسیم فرمودند؛ یعنی اتکا بر ظرفیت‌های داخلی، رویکرد جهادی، مردم‌محوری، دانش‌محوری، رشد اقتصادی، تولید ملی، اشتغال‌زایی، اصلاح الگوی مصرف، کاهش تورم، افزایش بهره‌وری، افزایش رفاه عمومی… اما همه این‌ها محقق نمی‌شود مگر با بالا زدن آستین‌ها و وارد شدن به میدان عمل. «عمل در اینجا عمل صالح است؛ هرکسی که در این زمینه اقدام و عمل کند، قطعا مصداق «وَ عَمِلوا الصالِحات» خواهد بود.» ۱

حرف آخر:

از طرفداران استارتاپ‌ها دعوت می‌کنیم در این راه به ما بپیوندند. از آن‌ها هم که نگرانی‌ها و نقدهایی دارند یا کسانی که به نوعی نسبت به استارتاپ‌ها بدبین هستند نیز دعوت می‌کنیم؛ دغدغه‌های ارزشمندشان را در «شنبه» طرح کنند تا اگر کسب‌وکاری نادانسته به بیراهه می‌رود، راه درست را بیابد و مسیر خود را اصلاح کند.

یا اگر عدم شفافیت‌ها باعث این بدبینی شده رفع شود. گره‌ای که با دست باز می‌شود …نیت و چشم‌انداز هفته‌نامه «شنبه» چیزی جز این نیست. راهی برای دیالوگ در فضای کارآفرینی و استارتاپ‌های ایرانی.

رسانه‌ای که می‌تواند آغاز هفته‌ای خوب برای استارتاپ‌هایی باشد که می‌خواهند سهمی در ارزش‌آفرینی اجتماعی-اقتصادی جامعه داشته باشند. آقایان، خانم‌ها؛ هفته‌تان را با «شنبه» شروع کنید! با اولین نشریه استارتاپ‌های ایرانی!

۱.بیانات مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی.منبع:  khamenei.ir

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.