شب‌نامه و شب اول قبر

0

روزهای عجیبی در پیشه … این جمله‌ای است که در این چند وقت در کانال تلگرامی شب‌نامه تکرار می‌شد و منتظر روز پیش رو بودیم که متوجه شدیم همه بازیگر فیلم مستند شب‌نامه شده‌ایم آن هم بدون قرارداد و دریافت دستمزد…

تصمیم گرفتم بروم و شب‌نامه را ببینم. از بازیگران اصلی که فکر می‌کردم در فیلم حضور دارند، خواستم آنها هم بیایند که قسمت نشد و به همراه دوست (دانشگاه) شریفی‌ام رفتم و فیلم را دیدم. موضوع فیلم در رابطه با کشفیات سازندگان مستند درباره ارتباطات خانواده نمازی و گروه آتیه با نظام سلطه و درز اطلاعات کشور بود. فیلم از ساختار خیلی خوبی برخوردار بود و اگر در فضای آرام‌تری اکران صورت می‌شد، تاثیر بیشتری داشت. بلاشک بنده و دوستان استارتاپی‌ام با کلیات این فیلم موافق هستیم. چه کسی از جوانان این مملکت دوست دارد کشورش در معرض خطر قرار گیرد و این امنیت گران‌قدر را از دست بدهد؟ اما سوال اینجاست که وظیفه من و امثال من است که با هر کس بخواهیم کار کنیم، او را مورد تفتیش قرار دهیم که آیا او جاسوس است یا نه؟ اصلاً مگر ما این امکان را داریم که از سوابق پنهان آنان مطلع شویم؟ قبول کنیم این وظیفه حیدر (یکی از نیروهای امنیتی فیلم) و دولت است و ما دست آنها را هم می‌بوسیم که قبل از اینکه اتفاقی بیفتد ما را مطلع کنند. وظیفه یک مدیر در کسب‌ وکار ایجاد روابط قانونی در جهت درآمدزایی، ایجاد اشتغال و غیره است. اگر قانون‌های مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران اشکال دارد خب مجلس و دولت وظیفه دارند آن را در قالب قانون و لایحه اصلاح کنند. 

نکته مرتبط دیگر درباره موضوع این مستند، سرگردانی جوانان دارای ایده به دنبال سرمایه‌گذار است. چند سرمایه‌گذار کاملاً ایرانی می‌شناسید که روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز تلویحاً به آن اشاره کردند و تاکید کردند جوانان مملکت را دریابیم تا در دام خارجی‌ها نیفتند. اصلاً آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این موضوع اعتقادی دارند؟ آقایان فلان بانک و صندوق به غیر از دریافت حقوق‌های نجومی، مشارکت در ساخت‌وساز و هزار کار غیرمرتبط چه‌ کار دیگری انجام می‌دهند؟ جوان بیچاره را چند ماه معطل یک وام ازدواج می‌کنند، حالا اینها بیایند سرمایه‌گذاری کنند روی استارتاپ‌های پرریسک؟!

صحبتی هم با سازندگان عزیز این فیلم دارم. اولاً تشکر می‌کنم از پرداختن به این مسئله و واقعاً برخی از مطالب عنوان‌شده مثل قرارداد مجلس شورای اسلامی با آتیه و غیره خیلی تکان‌دهنده و جالب بود. دست مریزاد. ثانیاً برخی از مطالبی که در کانال منتشر شده بود در فیلم وجود نداشت و واقعاً معلوم نیست با چه هدفی این مطالب انتشار یافته است. به این مثال توجه کنید: من شرکتی دارم و به دنبال سرمایه‌گذار هستم، فردی به نام ایکس حاضر می‌شود تا در قبال دریافت سهام در این پروژه مشارکت کند. حالا چند عکس هم با من می‌اندازد. از قرار معلوم این آقا عامل نفوذی آمریکاست. خب مگر من خبر دارم که هویت پنهان او چیست؟ جناب ادمین کانال با چه استنباطی تصاویر بچه‌ها را با ترشحات ذهنی خود و جهت‌گیری خاص، منتشر و برای آنها حاشیه درست کرده‌اید؟ مگر من و شما اشتباه نمی‌کنیم؟ من کاری به متهمان ندارم و موافقم در حدی که قانون مشخص کرده است آنها را معرفی کنیم. اما کسی که جرمی نداشته و شاید مورد اغفال قرار گرفته، باید این‌طور مورد بی‌مهری قرار بگیرد؟ گناهی که حرمت آن بالاتر از حرمت تخریب خانه خداست!

 آقای شب‌نامه شب اول قبر یادت نره

کاش همه چیز درباره آی‌بریج گفته می‌شد. مگر غیر از این است که دوستان خود شما (بچه‌های دانشگاه شریف) نیز در آن شرکت کردند و حتی اسپانسر هم بودند. حالا ما بگوییم اینها نفوذی‌اند و چه و چه…؟

لطفاً این فضا را دوقطبی نکنید. ما نسل اول این انقلاب هستیم. من و شما باید ما شویم. باید جان را فدای ایران کنیم نه اینکه به جان هم بیفتیم، در حالی که مهره‌های اصلی در حاشیه امن خود به ما می‌خندند.

 نکته‌ای هم خدمت دوستان استارتاپی‌ام !

دوستان عزیز شما هم در برخی موارد مقصر هستید. این‌قدر بی‌خبر از همه‌جا هم خوب نیست. نه روزنامه می‌خوانید نه تلویزیون می‌بینید نه اخبار مملکت را دنبال می‌کنید. خب معلوم است این بی‌تفاوتی کار دست‌تان می‌دهد. اینجا ایران است. من و شما و خانواده‌هایمان برای اعتقادات و ارزش‌هایمان خون داده‌ایم و به آن پایبندیم. لطفاً این اصل را فراموش نکنید و نسبت به آن غافل نباشید. مراقب باشید دشمن از سادگی و دل صاف شما سوءاستفاده نکند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.