شاخ خودتان را بشکنید!

شاخ خودتان را بشکنید!
استارت‌آپ‌هایی که برای تغییر آماده‌اید؛ با پیش‌نیازهای تغییر اصولی آشنا شوید
۲۶ آذر ۱۳۹۶ بدون دیدگاه سلامت لى لى اسلامى https://goo.gl/zUkwBR
می‌خواهید عوض شوید، زندگی‌تان را زیر و رو کنید، رویاهایتان را به واقعیت هر روزتان تبدیل کنید اما نمی‌توانید؟ مشکل کجاست؟ چرا با وجود اشتیاق زیادی که به تغییر کردن دارید، همیشه روی یک نقطه می‌ایستید...
شاخ خودتان را بشکنید!

می‌خواهید عوض شوید، زندگی‌تان را زیر و رو کنید، رویاهایتان را به واقعیت هر روزتان تبدیل کنید اما نمی‌توانید؟ مشکل کجاست؟ چرا با وجود اشتیاق زیادی که به تغییر کردن دارید، همیشه روی یک نقطه می‌ایستید؟ چرا نمی‌توانید سیگار را با وجود سرفه‌های هر روزه‌تان ترک کنید؟ چرا نمی‌توانید شاخ غول امتحان ارتقای شغلی را بشکنید یا اینکه خصوصیات اخلاقی که به روابط شما آسیب می‌زنند را کنار بگذارید؟
آسان‌ترین راه تغییرکردن چیست؟ چطور می‌توان در کوتاه‌ترین زمان به این اهداف رسید؟ واقعیت این است که تغییرکردن، شبیه پریدن از یک مانع نیست بلکه به بالا رفتن از کوه شباهت دارد. در واقع، شما برای عوض‌کردن شرایط یا دگرگون کردن خودتان، به یک حرکت خارق‌العاده نیاز ندارید، بلکه باید مراحلی را طی کنید. مقدماتی که ما به آنها «مراحل تغییر» می‌گوییم.

 پیش‌بینی کنید
شما بهتر از هرکسی خود را می‌شناسید و حتی اگر به انکار واقعیت میل داشته باشید، باز هم خودتان می‌دانید که پس ذهنتان چه می‌گذرد. شما تا اندازه‌ای با مقاومت‌های خود آشنا هستید و می‌توانید واکنش‌هایتان را پیش‌بینی کنید. پس در اولین قدم، خودتان را با یک پیش‌بینی درست از واکنش‌ها و رفتارهایتان غافلگیر کنید و قبل از برهم زدن برنامه تغییر، مچ خود را بگیرید.

 زمان را محاسبه کنید
به جای اینکه به دنبال تغییر کردن در یک چشم بر هم زدن باشید، زمان مناسب و کافی برای این کار را برآورد کنید. بسته به وضعیت روانی شما، شرایط زندگی‌تان و البته نوع دگرگونی که در رفتارهایتان باید صورت بگیرد، به زمان متفاوتی نیاز دارید. شاید در مواردی، بتوانید با یک برنامه چند‌هفته‌ای یا چند‌ماهه به هدفتان برسید اما گاهی برای تغییرکردن، به ماه‌ها و سال‌ها زمان نیاز دارید. پس واقع‌بینانه حرکت کنید.

 برنامه‌ریزی کنید
حالا که زمان مورد نیاز برای تغییرکردن را مشخص کردید، باید برنامه‌ریزی را شروع کنید. برای مثال، شما تصور می‌کنید که در چهار ماه آینده، می‌توانید به یک ویژگی یا رفتار پایان دهید. در چنین شرایطی، شما سه سطح برنامه را باید برای خود تنظیم کنید. برنامه کوتاه‌مدت، مربوط به روزهای ابتدایی و روشن‌شدن موتور حرکت شماست. برنامه میان‌مدت، ماه‌های ابتدایی را شامل می‌شود و قطعا، آنچه در آن فهرست می‌کنید، تفاوت‌هایی با برنامه کوتاه‌مدت دارند. برنامه بلندمدت، پیش‌فرض کلی که برای این روند چندماهه در ذهن دارید را شامل می‌شود. الگویی کامل، که برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت را در دل خود جا می‌دهد و در نهایت، تا زمان رسیدن شما به هدف، با شما می‌ماند.

 اقدام کنید
حالا وقت حرکت کردن است. برنامه را مقابل خود بگذارید و همانطور که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده بودید حرکت کنید. به آنچه که در ذهن دارید وفادار باشید و فکر دورزدن برنامه‌ها را هم از سرتان بیرون کنید.

 تثبیت تغییرات
رسیدن به وضعیت ایده‌آل، پایان ماجرا نیست. شما باید یک برنامه را هم برای ماه‌های بعد تنظیم کنید و برای تثبیت تغییرات، برنامه‌ریزی کنید. مشاهده دقیق رفتارها و روبه‌رو‌شدن با افکاری که در این دوره در ذهن شما خانه می‌کنند، بر تثبیت موفقیت شما تاثیر می‌گذارد.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎