سی‌سی‌سی، مجوز جمعی صادر می‌کند

0

کپی‌رایت کلیرنس سنتر (Copyright Clearance Center) یا سی‌سی‌سی، یک شرکت آمریکایی است که خدمات صدور مجوز کپی‌رایت جمعی را برای کاربران شرکتی و دانشگاهی مطالب دارای حق تکثیر ارائه می‌دهد. سی‌سی‌سی قراردادهایی را با سهامداران و به ویژه ناشران دانشگاهی تهیه می‌کند و سپس به عنوان نماینده مربوط به تدارکات صدور مجوز جمعی برای موسسات و صدور مجوز برای خدمات تحویل سند و سایر دسترسی‌ها و مصارف عمل می‌کند.

این شرکت در سال ۱۹۷۸ به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی بنیانگذاری شده ‌و همچنان وضعیت خود را به عنوان یک سازمان غیر‌انتفاعی حفظ کرده است.

سی‌سی‌سی در واقع یک کارگزار مجوز است که به ازای هر هزینه‌ای که جمع‌آوری می‌کند، ۱۵ درصد کمیسیون می‌گیرد. این شرکت بیش از ۷۰ درصد از درآمد را در قالب پرداخت‌های رویالتی به ناشران می‌دهد و ۳۰ درصد دیگر را به عنوان دستمزد خدمات ارائه شده نزد خود نگاه می‌دارد.

این شرکت در وهله اول کارگزار حقوق آمریکایی است که شامل میلیون‌ها کتاب‌ چاپی، مجله علمی، روزنامه، مجله، فیلم، نمایش تلویزیونی، تصاویر، وبلاگ‌ها و کتاب‌های الکترونیکی می‌شود. سی‌سی‌سی برای محتوای تحت حفاظت حق تکثیر مجوزهای مربوطه را برای کسب‌و‌کارها و موسسات علمی صادر می‌کند‌ و هزینه استفاده از آثار ناشران و تهیه‌کنندگان محتوا را پرداخت می‌کند. شرکت تابعه اروپایی این شرکت به نام رایتس دایرکت، در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و خدمات صدور مجوز حق تکثیر را به شرکت‌های واقع در اروپا برای محتوای چاپی و دیجیتالی موجود در کتاب‌ها، مجلات علمی، روزنامه‌ها، مجلات و تصاویر ارائه می‌دهد.

مدل «صدور مجوز جمعی» که سی‌سی‌سی از آن استفاده می‌کند، با مدل صدور مجوز ایستا متفاوت است و تفاوت آن اختیاری‌بودن آن است. به عنوان یک مدل توسعه صنعت اختیاری، سی‌سی‌سی توانسته ‌طیفی از طرح‌های صدور مجوز مختلف را ایجاد کند و از جانب سهامداران عمل کند. این مجوزهای اختیاری که توسط این شرکت در دسترس است دو نوع هستند؛ سالانه و تراکنشی. سیستم‌های مجوز از طریق خدمات متنوع، برای مثال، به شرکت‌ها یا به موسسات علمی ارائه می‌شود. از این طریق، این شرکت وجوه را به طور دوره‌ای بین سهامداران توزیع می‌کند. سی‌سی‌سی از طریق تخصیص بخشی از هزینه‌ها مخارج عملیاتی را تامین می‌کند.

رایتس‌لینک یکی از محصولاتی است که شرکت در سال ۲۰۰۰ منتشر کرده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.