سیتیزن؛ یک قرن دقت

0

دقیقا یک قرن از پایه‌گذاری مؤسسه پژوهشی ساعت Shokosha در توکیو می‌گذرد؛ مؤسسه‌ای که در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین برندهای ساعت‌مچی جهان شد و بعدها نیز نام یکی از محصولات معروف خود به نام Citizen را برای عنوان اصلی خود انتخاب کرد. سیتیزن همانطور که از نام آن نیز برمی‌آید، تمام جهان را به عنوان شهروند خود می‌بیند و از همین رو سعی در ارائه طرح‌هایی برای بازاریابی خود دارد که بتوانند با تمام مردم جهان وارد تعامل شوند.

  •   ساختن زیرساخت‌ها

یکی از مهم‌ترین فرایندهایی که در زیرساخت‌های اصولی بازاریابی برند سیتیزن وجود دارد، مطالعات جمعیت‌شناسی بازارهای مصرف‌کننده است که طی آن به مسائلی مانند جنسیت، سن، تحصیلات، طبقه اجتماعی و میزان درآمد مخاطبان توجه می‌شود، ضمن اینکه هر یک از موارد فوق در ارتباط با جغرافیای خاصی مطرح شده و بنابراین هر منطقه از جهان با توجه به مسائل جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناختی که در ارتباط با آن وجود دارد، فرایند بازاریابی متفاوتی را می‌طلبد. از همین رو نیز کارشناسان بازاریابی این برند، با انجام مطالعات دقیق در ارتباط با مخاطبان، راهکارهای متفاوت و همچنین محصولات مختلفی را نسبت به بازارهای پیش‌روی این برند، در نظر می‌گیرند. روند مذکور، در شکل‌دهی زیرساخت‌های بازاریابی این برند بسیار مؤثر است، چراکه شناخت درست مخاطب، یکی از مراحل مهم در فرایند تبلیغاتی و برندسازی به شمار می‌رود.

  •   همگام با نیاز شما

در دنیای امروز، ساعت‌ها دیگر به عنوان وسیله‌ای برای آگاهی از زمان به کار نمی‌روند، چراکه پیشرفت‌های روزافزون فناوری، نیازهای جدیدتری را وارد عرصه زندگی انسان امروزی کرده است و بر همین اساس نیز نیاز به ساعت‌های مدرن‌ و هوشمند، ضرورت بیشتری پیدا کرده است. در همین راستا برند سیتیزن با توجه به نوع مخاطبان خود، ساعت‌های مدرنی را تولید می‌کند که می‌توانند پاسخگوی نیازهای جدید مخاطبان باشند. به عنوان مثال، این برند در زمینه تولید ساعت‌هایی که برای قشر سنی نوجوان و جوان که بعضا دانش‌آموز یا دانشجو هستند، مناسب است، ساعت‌های هوشمندی را در خط تولید خود قرار داده است که به فناوری‌های قابل توجهی مجهز هستند، مانند فضای حافظه که بتوانند اطلاعات درسی خود را مستقیما ذخیره کنند و همه جا با آنها همراه باشد. همچنین ضبط و پخش موسیقی یکی دیگر از علایق نوجوانان بوده و مطمئنا داشتن یک حافظه در ساعت مچی آنها که همیشه همراه آنهاست، می‌تواند یک فاکتور قابل توجه بین این گروه از مخاطبان باشد.

  •   قیمت‌گذاری منطقی

رویکرد خاصی که برند سیتیزن در نحوه قیمت‌گذاری محصولات خود در پیش گرفته، روندی است که از سوی متخصصان بازاریابی این شرکت، یک قیمت‌گذاری منطقی نامیده می‌شود. به این معنا که در فرایند مذکور، نوع محصول، خدمات آن و آستانه پرداخت مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود و سه رویکرد متفاوت قیمت‌گذاری تعیین می‌شود: قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه، مبتنی بر ارزش و مبتنی بر رقابت. در قیمت‌گذاری نوع نخست که مبتنی بر هزینه است، بیشتر معطوف به خود محصول و خدمات مربوط به آن بوده، ضمن اینکه قدرت مشتریان نیز برای خرید در نظر گرفته می‌شود؛ نوع دوم که مبتنی بر ارزش است، بیشتر مربوط می‌شود به ارزشی که این برند برای محصولات خود در بین مشتریان ساخته است، به این معنا که مخاطبان این برند چه درکی از ارزش محصولات آن دارند؛ در قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت که نوع سوم به شمار می‌رود، ارزش قیمت‌گذاری بر اساس جایگاه این برند در بین دیگر برندهای رقیب تعیین می‌شود، از آنجایی که ساعت‌های مچی دیگر صرفا یک محصول کاربردی برای آگاهی از زمان نیستند و جزء محصولات لوکس به شمار می‌روند، قیمت‌گذاری نوع سوم بیشتر مربوط به محصولات لاکچری برند سیتیزن می‌شود که باید مشتریان خود را در بین مخاطبان برندهای لوکس و رقیب پیدا کنند.

  •   تعامل با مخاطبان در فضای مجازی

برند سیتیزن در سال‌های اخیر، از قافله دیجیتال نیز عقب نمانده و در کنار تبلیغات سنتی و آفلاین خود، حضوری پررنگ در رسانه‌های اجتماعی داشته است. راه‌اندازی صفحات مختلف در رسانه‌های مجازی، دست‌اندرکاران این برند را وارد یک رابطه تعاملی جدید با مشتریان کرده و مهم‌ترین نکته‌ای که در این روند مورد توجه و تقویت قرار گرفته نیز همین جنبه تعاملی بوده است؛ به این معنا که برند مذکور، در صفحات اجتماعی خود یک فرایند تعاملی دوسویه را با مخاطبان خود به راه انداخته است. قرار دادن اطلاعاتی مانند یافتن اماکن خرده‌فروشی این نام تجاری، اطلاعات مربوط به محصولات جدید، کمپین‌های متفاوت و … در وهله اول، باعث جلب توجه مخاطبان زیادی شده و به مرور این مخاطبان وارد یک رابطه تعاملی با این برند شدند که ارسال تصاویر ساعت‌های خود، اظهارنظر درباره برنامه‌ها و … از نمونه‌های بارز این تعامل به شمار می‌روند.

  •   از سیتیزن بگو، جایزه بگیر

در ادامه روند تبلیغات آنلاین، یکی از جالب توجه‌ترین کمپین‌هایی که برند سیتیزن راه‌اندازی کرده بود، کمپینی بود موسوم به «یابنده یک ساعت هدیه» که هواداران این شرکت می‌توانستند در صفحه فیس‌بوک سیتیزن در آن شرکت کنند. این کمپین که در حقیقت یک مسابقه چندسؤالی بود، سوالات متعددی را از خریداران می‌پرسید که بعضا در مورد محصولات سیتیزن بود و شرکت‌کننده باید یا خودش یکی از محصولات را خریداری کرده باشد و یا از طرف فردی که برای او یک ساعت سیتیزن خریده بود، صحبت کند؛ در نهایت نیز بر اساس پاسخ‌هایی که ارائه می‌داد، می‌توانست یک ساعت هدیه از طرف شرکت دریافت کند. پیگیری‌های بعدی جهت ارسال درست و به‌موقع هدیه به برنده نیز یکی از نکات قابل توجهی بود که از سوی برگزارکنندگان مسابقه انجام می‌شد، به طوری که فرد را به نزدیک‌ترین خرده‌فروشی راهنمایی کرده و هدیه را تقدیم وی می‌کردند. کمپین فوق در جلب اعتماد هواداران این برند و بالاتر رفتن میزان وفاداری آنها مؤثر بود، ضمن اینکه مخاطبان بالقوه بیشتری را نیز در دایره هواداران این شرکت جمع می‌کرد.

  •   همگام با فناوری، همسو با محیط زیست

روندی که برند سیتیزن در راستای همگام‌شدن با تکنولوژی‌های مدرن جهان در پیش گرفته، به محصولات این شرکت رنگ و بویی متفاوت داده است، به طوری که برخی ‌ساعت‌های مچی سیتیزن با جدیدترین متدهای علمی جهان تولید می‌شوند. این روند که با نگرش‌های فعالان محیط‌زیست نیز همسو‌ست، در سری محصولاتی مانند 

Eco-Drive دیده می‌شود که در باتری‌های آنها پنل‌های خورشیدی قرار داشته و با نور خورشید شارژ می‌شوند. چنین محصولاتی از سوی برند سیتیزن علاوه بر اینکه جایگاه فناوری را در آن منعکس می‌کنند، از نقطه نظر فعالیت‌های محیط‌زیستی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و موقعیت ممتازی را برای این برند بین مردم جهان ایجاد می‌کنند. 

در ادامه این روند، باتری‌های جدیدتری نیز برای ساعت‌های این برند تولید شدند که با توجه به دمای محیط و دمای پوست بدن انسان شارژ می‌‌شوند و گامی دیگر جهت پیشرفت نام تجاری سیتیزن محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.