سیب صورت جغد چه پیامی برای مخاطب دارد؟

0

Bio Suisse عنوان سازمان کشاورزی ارگانیک در کشور سوئیس است که با هدف تولید محصولات طبیعی ایجاد شده است. از آنجایی که امروز‌ سلامت زیستی انسان، در گرو سلامت طبیعت است، توجه به مباحث محیط زیستی اهمیت شاخصی پیدا کرده ‌و تقریبا در تمام نقاط جهان، سازمان‌ها و کمپین‌های مختلفی جهت حمایت از محیط زیست طبیعی تشکیل می‌شوند. در همین راستا شرکت Bio Suisse به عنوان یکی از سازمان‌های موفق در زمینه تولید محصولات ارگانیک، در یک کمپین قابل توجه که با همکاری آژانس بازاریابی thjnk راه‌اندازی کرده، رابطه‌ای خلاقانه بین محصولات ارگانیک و حفظ محیط زیست ایجاد کرده است.

شاید در وهله اول چنین به نظر برسد که استفاده از محصولات ارگانیک تنها برای انسان مفید است و باعث سلامتی او می‌شود، اما در کمپین مذکور، از زاویه دیگری به این مسئله توجه شده است، به این معنا که یک چرخه مهم بین تمام محیط زیست جهان وجود دارد و تولید محصولات ارگانیک می‌تواند نقش مؤثری در حفظ و نگهداری گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در جهان داشته باشد. این کمپین با عنوان «همه به هم مرتبط هستند»، در قالب سه تصویر مختلف ارائه شده‌‌ که پیوند میان غذاهای ارگانیک و حفظ و بقای زیست جانوری را نشان می‌دهد. ایجاد سه تصویر تلفیقی از محصولات ارگانیک و محیط جانوری یکی از نکات خلاقانه این کمپین محسوب می‌شود؛ ترکیبی از یک زنبور با یک تکه نان؛ جغد و سیب؛ سنجاب و بادمجان. طراحان این تصاویر با نگرشی خلاقانه به محصولات ارگانیک توجه کرده و در انتخاب نوع محصول و حیوانی که در کنار آن قرار گرفته است، شباهت‌های مهمی را در نظر گرفته‌اند؛ به این معنا که نیم‌تنه زنبور عسل که در قالب یک تکه نان به تصویر کشیده شده، دقیقا شبیه زنبور است، همچنین یک نیمه از سیب که روی صورت جغد قرار گرفته ‌نیز کاملا چشمان بزرگ و گرد این حیوان را تداعی می‌کند و در نهایت یک بادمجان برعکس نیز به خوبی جای دم یک سنجاب قرار گرفته است.

مهم‌ترین پیامی که در کمپین فوق برجسته شده، تأکید بر اهمیتی است که تولید و مصرف محصولات ارگانیک می‌تواند بر حفظ و بقای محیط زیست جانوری جهان داشته باشد، چراکه یک مزرعه تولید گندم ارگانیک و یا باغ سیب یا یک جالیز، می‌تواند محیط سالمی را برای گونه‌های جانوری دیگر ساکن در روی کره زمین ایجاد کند و در نهایت نیز مصرف محصولات ارگانیک، اثرات مخربی از خود باقی نگذاشته و باعث ایجاد یک محیط زیست سالم می‌شوند.

یکی از نکات خلاقانه‌ای که در تصاویر کمپین مذکور به چشم می‌خورد، تفکیک دو قسمت سیاه و سفید است به این صورت که بخشی از بدن این سه حیوان که در ترکیب با غذاهای ارگانیک به تصویر کشیده شده‌اند، رنگی بوده و بخش دیگر بدن آنها سیاه و سفید است. ارائه چنین ترکیبی از سویی خطر انقراض و آسیب‌هایی که ممکن است محیط زیست جانوری را تهدید کنند، نشان داده و از سوی دیگر با نشان دادن تصویری رنگی در نیمه بدن آنها، راه‌حل مواجهه با این خطر را نیز نشان می‌دهد و خصوصا سه عبارتی که در پایین این تصاویر نوشته شده‌‌ نیز در تقویت معانی مذکور مؤثر هستند: محصولات ارگانیک، مکانی مناسب برای کار‌کردن حشرات ایجاد می‌کنند (در رابطه با زنبور عسل)؛ محصولات ارگانیک محیطی مناسب برای پرندگان نادر به شمار می‌روند (در رابطه با جغد)؛ محصولات ارگانیک محیطی مناسب برای بقای جانوران ایجاد می‌کنند (‌در رابطه با سنجاب).

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.