سیب‌اَپ؛ یک اپ‌استور ایرانی

سیب‌اَپ؛ یک اپ‌استور ایرانی
گفت‌وگو با پویا خوشبخت، جوان ۲۵ ساله‌ای که تلاش می‌کند جلوی ناامیدی کاربران آیفون را بگیرد
با توجه به اینکه استفاده از خدمات اَپ استور اپل  برای استارت‌آپ‌های ایرانی با محدودیت‌هایی همراه است و همواره کاربران ایرانی برای استفاده از این خدمات با مشکلاتی مواجه بوده‌اند، استارت‌آپ‌های مختلفی برای بهبود خدمات‌رسانی به کاربرانی که گوشی آیفون دارند، شکل گرفته‌اند ...
سیب‌اَپ؛ یک اپ‌استور ایرانی

«سیب‌اَپ» یکی از همین استارت‌آپ‌هاست که پویا خوشبخت ۲۵ساله به همراه دوستانش محمد موسوی، امیرحسین رازقیان، سینا شیری و محمد گودرزی آن را از سال ۹۴ راه‌اندازی کرده‌اند. پویا سال ۸۹ دوره لیسانس خود را در رشته آی‌تی در دانشگاه امیرکبیر شروع می‌کند ولی سال ۹۳ به دلیل اینکه بیشتر به فضای کسب‌وکار علاقه داشته، تحصیل را رها می‌کند و وارد بازار کار می‌شود. «‌من برنامه‌نویسی وب انجام می‌دادم و در یک فروشگاه عرضه محصولات اپل به عنوان فروشنده کار می‌کردم. بعد از مدتی به واسطه یکی از دوستانم فروشگاهی برای خودم راه‌اندازی کردم و ۲سال در این فروشگاه مشغول بودم و به واسطه رفت‌وآمدهایی که به دانشگاه داشتم، در جریان فضای استارت‌آپ و کسب‌وکارهای اینترنتی قرار گرفتم و با جمعی از دوستان تصمیم گرفتیم فروشگاه اینترنتی اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس را راه‌اندازی کنیم.»

  •  از چه زمانی ایده سیب‌اَپ در ذهنتان شکل گرفت و تصمیم گرفتید این استارت‌آپ را راه‌اندازی کنید؟

در واقع این ایده وجود داشت و ما بیشتر به جای اینکه فکر کنیم چه کسب‌وکاری را راه‌بیندازیم، به این فکر می‌کردیم که این کسب‌و‌کار را چطوری راه بیندازیم. زمانی که کار را شروع کردیم، باید با یک پروفایل اختصاصی مربوط به یک شرکت با اپل ارتباط برقرار می‌کردیم، در صورتی‌که نه سرمایه‌ای داشتیم که بتوانیم شرکتی ثبت کنیم و نه تجربه این کار را داشتیم. بر همین اساس از بستگانی که خارج از کشور، شرکت ثبت‌شده داشتند، کمک گرفتیم و توانستیم از طریق شرکت آنها از اپل مجوز بگیریم.

  •  با توجه به اینکه اَپ‌استور به صورت از پیش تعیین‌شده در گوشی‌های آیفون نصب شده است، شما چه نیازی را احساس کردید و خواستید یک اَپ استور ایرانی را راه بیندازید؟

یکی از دلایل اولیه برای شکل‌گیری سیب‌اَپ گران‌شدن دلار بود.  می‌دیدم که مشتریان برای دریافت اپلیکیشن‌های موردنیازشان مجبورند هزینه زیادی را صرف کنند. از طرف دیگر شرکت اپل خریدهایی را که در ایران انجام می‌شد، به رسمیت نمی‌شناخت و هر‌کسی که می‌خواست از اپ استور دانلودی داشته باشد باید حتما اپل‌آیدی با آدرس مکانی در آمریکا ثبت می‌کرد در صورتی که بخشی از قیمت اپ‌ها مربوط به هزینه پشتیبانی بود که در واقع پشتیبانی هم صورت نمی‌گرفت. در این میان جای یک کسب‌وکار ایرانی خالی بود که این خدمات را به مشتریان ارائه دهد.‌

  •  با توجه به توضیحاتی که دادید، در سیب اَپ چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

خدمات سیب‌اَپ به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دریافت اپلیکیشن‌های ایرانی و دریافت اپلیکیشن‌هایی که در اپ‌استور وجود دارد. کسانی که در دسترسی به اپ‌استور مشکل دارند، می‌توانند اپ‌های موردنیاز خود را از سیب‌اَپ دانلود کنند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ایرانی نیز می‌توانند بدون اینکه کارمزدی پرداخت کنند، اپلیکیشن خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهند. تا کنون ۷۰۰ اپلیکیشن ایرانی انتشار پیدا کرده‌ و نزدیک به ۸۰ هزار دانلود نیز در این زمینه انجام شده است.

  •  شیوه درآمدزایی شما در سیب‌اَپ چگونه است؟

ما در ابتدا به مدت یک‌سال اپلیکیشن‌های رایگان اپ‌استور را رایگان ارائه می‌دادیم و بابت اپلیکیشن‌های پولی، هزینه دریافت می‌کردیم ولی یکی دو ماه پیش این برنامه را تغییر ‌دادیم و کاربران برای اینکه بتوانند از هر نوع از اپلیکیشن‌هایی که در اَپ استور منتشر می‌شود استفاده کنند، باید ماهانه ۹۹۰۰ تومان را به عنوان حق اشتراک پرداخت کنند. وقتی کاربری اپلیکیشنی را از سیب‌اَپ برای اولین‌بار دانلود می‌کند، به ازای به‌روز‌رسانی‌های بعدی نیاز به پرداخت هزینه نیست همچنین مبلغ پرداخت شده برای دانلود نامحدود است. 

  •  فرآیند کار شما با اپ استور چگونه است، آیا شما اَپ‌ها از اَپ استور خریداری می‌کنید؟

بله ما به دو صورت این اپ‌ها را خریداری می‌کنیم. در حالت اول، تیم تولید‌محتوا اپ‌هایی را که در اَپ استور منتشر می‌شود، بررسی می‌کند و اپلیکیشن‌‌های جالب و مورد نیاز را خریداری می‌کنند. حالت دوم در صورت درخواست کاربران برای داشتن یک اپلیکیشن خاص، برنامه مورد نظر تهیه می‌شود و دردسترس همه قرار می‌گیرد.

  •  آیا می‌توان سیبچه را به عنوان یک رقیب شناخته‌شده برای سیب‌اَپ نام برد؟ اگر اینطور است شما چطور خودتان از آن و دیگر رقبایتان متمایز کرده‌اید؟

سیبچه یک اَپ‌استور ایرانی نیست، در واقع کاتالوگ ترجمه‌شده اپ‌استور است و اپلیکیشن‌های دلاری را ریالی به فروش می‌رساند. یک واسط فروش است و رقیب و همکار ما به حساب نمی‌آید. کاربران بدون داشتن اپل آیدی نمی‌توانند از سیبچه دانلود کنند، در صورتی که چنین محدودیتی در سیب‌اَپ وجود ندارد و به صورت کلی در سبک مدل بیزینسی ما رقیبی وجود ندارد.

  •  چه تعداد کاربر سیب‌اَپ را دانلود کرده‌اند و از خدمات شما استفاده می‌کنند؟

تا کنون ۸۰۰ هزار شماره تلفن از طریق اپلیکیشن سیب‌اَپ، تایید شده است.

  •  توانسته‌اید به درآمدزایی برسید و هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

بله سیب‌اَپ شاید جزو اولین بیزینس‌هایی بود که در روز لانچ خود یک میلیون تومان فروش کرد. ما در شروع کار در اینستاگرام هیاهویی راه‌انداختیم و به واسطه کمپین‌هایی که برگزار کردیم توانستیم در روز لانچ، فروش خوبی داشته باشیم. ما با ۷ میلیون تومان سرمایه کار را شروع کردیم و تا‌کنون توانسته‌ایم چندین برابر آن را در‌بیاوریم. البته ۸ ماه طول کشید تا توانستیم به مرحله سوددهی برسیم.

  •  تحریم‌های اخیر اپل، ‌روی کار شما چه تاثیری داشته است؟

از چند جهت این تحریم‌ها چه مثبت و چه منفی ‌روی کار ما تاثیر گذاشته است. جنبه مثبت آن این است که توسعه‌دهندگان ایرانی تا قبل از تحریم‌ها تمایل داشتند اپلیکیشن خود را فقط در اَپ‌استور ارائه دهند و این تحریم‌ها منجر شد تا آنها علاقه‌مند شوند از سیب‌اَپ استفاده کنند. جنبه منفی آن این است که تحریم‌ها باعث شده است که نگاه مشتریان به محصولات اپل بد شود و به نوعی تعداد فروش آیفون کاهش پیدا کند و این به صورت غیر‌مستقیم ‌روی کار ما می‌تواند تاثیرگذار باشد.‌

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎