سیمیا، پل ارتباطی ایرانیان در جهان

0

ایرانی‌های مهاجر، این هم‌ملیتی‌های باهوش، که به طور متوسط از لحاظ موفقیت‌های فردی مانند سطح تحصیلات، موقعیت اجتماعی و فرهنگی و شرایط شغلی و مالی، رتبه بالایی دارند، در هر کجا و هر شرایطی، دلتنگی‌ها و دلبستگی‌های خود را به مادران و تمام متعلقات سرزمین مادری خود همیشه در گوشه‌ای از کیف‌های پول خود یا دسکتاپ‌های سیستم‌های حرفه‌ای‌شان به همراه دارند.

مهدی قطبی و علی‌رضا توکلی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر که خارج از ایران تحصیل کرده‌اند، نیز از این قاعده مستثنا نبودند و نه‌تنها نیازهای خود بلکه احتیاجات عاطفی، قانونی، مالی و… تمام ایرانیان خارج از کشور را رصد کردند و تصمیم گرفتند شرکت سیمیا را به آدرس وب‌سایت SimiaService.com راه‌اندازی کنند تا خدمات یکپارچه‌ای کاملا متناسب با نیازهای ایرانیان خارج از کشور ارائه کنند.

مهدی قطبی می‌گوید: طبق آمارهای موجود حدودا ۷ میلیون ایرانی در خارج از ایران زندگی می‌کنند که تراکم جمعیت آن‌ها در کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، کانادا، سوئد، امارات متحده عربی، هلند، استرالیا، مالزی و هند بیشترین میزان را دارد. مهاجران ایرانی در این کشورها عموما در سطح بسیار بالایی از لحاظ تحصیلات و درآمد قرار دارند. به‌عنوان نمونه طبق آمارگیری که در سال ۲۰۱۱ توسط یک موسسه معتبر تحت نظارت دانشگاه MIT از ایرانیان مقیم آمریکا صورت گرفت، این نتایج حاصل شد:

درآمد سرانه ایرانیان در آمریکای شمالی ۵۰ درصد بیشتر از درآمد سرانه ملی در کشور آمریکاست.

میانگین ارزش خانه یک ایرانی در آمریکا، به‌طور میانگین ۲۵/۲ برابر میانگین ارزش در کشور آمریکاست.

۵/۱ درصد ایرانیان در آمریکا تحصیلات دکترا و بالاتر، ۲۷/۵ درصد بیش از کارشناسی ارشد، و ۲/۵۷ درصد دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر هستند. این آمار در مورد کشور آمریکا به ترتیب یک درصد، ۹/۸ درصد و ۴/۲۴ درصد است.

از طرفی طبق این نظرسنجی ۸۵ درصد ایرانیان مقیم آمریکا، اهمیت ایرانی بودن خود و نسل‌های بعدی خود را مهم و بسیار مهم ذکر کرده‌اند.

بنیان‌گذاران سیمیا توضیح دادند که با توجه به آمارهای مشابه سیمیا، با هدف حفظ و تداوم ارتباط این هم‌وطنان با داخل کشور، سرویس‌هایی راه‌اندازی کرده‌اند، ازجمله فروشگاه آنلاین ایرانیان مقیم خارج از کشور جهت خرید و ارسال هدیه به عزیزانشان در ایران، انجام امور اداری و قانونی آن‌ها در ایران (ازجمله ترجمه مدارک، پیگیری امور مربوط به نظام‌وظیفه، امور مربوط به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و…)، تهیه بلیت رفت‌وآمد و همچنین فروشگاه آنلاین هم‌وطنان مقیم داخل برای خرید و ارسال محصولات تولیدشده داخلی برای ایرانیان سرتاسر دنیا.

مهدی قطبی افزود: «سیمیا تاکنون موفق به ارتباط با حدود ۴۰ هزار نفر از این هم‌وطنان و ورود قریب به ۶۰۰ هزار دلار ارز به داخل کشور شده است.»

سیمیا تصمیم دارد در آینده آموزش زبان فارسی به نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور را حمایت کند. این ایده با هدف آموزش زبان فارسی به نسل‌های بعدی ایرانیان خارج از کشور شکل گرفته است.

شایان ذکر است این طرح به‌عنوان نخستین طرح کشور ایران توسط دانشگاه MIT برای شرکت در دوره پشتیبانی کارآفرینی توسط اساتید این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ پذیرفته شده است.

طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط سیمیا، با وجود آنکه به دلیل مهاجرت بسیاری از زبان‌های دیگر نیز مانند زبان فارسی نیازمند آموزش زبان مادری به نسل‌های بعدی خود هستند، تاکنون هیچ روش آموزشی در هیچ زبانی به‌صورت آنلاین برای آموزش زبان مادری به کودکانی که در کشور دیگری زندگی می‌کنند اجرا نشده است. بنابراین در صورت اجرایی شدن پروژه آموزش زبان فارسی به کودکان نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور، این طرح برای نخستین‌بار در دنیا به اجرا درمی‌آید.

دانشگاه MIT، با در اختیار داشتن ۸۵ برنده جایزه نوبل، ۳۵ فضانورد، و پیشرو بودن در فضای کسب‌وکار، یکی از نخستین دانشگاه‌های پیشرو در آموزش مجازی است. این دانشگاه با کمک دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۲ پلتفرم EDX به نشانی اینترنتی EDX.ORG را برای آموزش مجازی راه‌اندازی کرد که تا به امروز با ارائه بیش از ۷۰۰ درس در موضوعات مختلف، به ۷ میلیون دانشجو در سرتاسر دنیا تدریس کرده است.

مهدی قطبی معتقد است این همکاری که در این زمینه با بخش آموزش مجازی دانشگاه MIT شکل گرفته، کمک شایانی به پیشبرد طرح آموزش زبان فارسی به نسل‌های دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.