سوني به سمت اکوسيستم اپل

0

سوني به‌تدريج از بخش سخت‌افزار بيرون مي‌آيد، اما براي اين کار بايد از اپل درس بگيرد. شرکت سوني در حال حاضر سعي مي‌کند دستگاه‌هاي خود را در کنار هم قرار دهد و يک اکوسيستم متمرکز بر بازي و سرگرمي ايجاد کند. يکي از قدم‌هايي که سوني در اين راستا برداشته، توافق در پخش محتوا از وياکام است. يکي کردن سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات اقدام اصلي است تا کاربران تشويق شوند دوباره بازگردند.

به گزارش وال‌استريت ژورنال، آيفون، آيپد و کامپيوترهاي اپل همگي با فروشگاه آيتونز کار مي‌کنند و سيستم‌عامل همه آن‌ها اپل است. اين شرکت اولين خدمات پرداخت از طريق تلفن Apple Pay خود را نيز راه‌اندازي کرده است. البته تراشه ارتباط ميداني نزديک که از آن براي تسهيل در پرداخت در آيفون‌هاي جديد استفاده مي‌شود، از سال ۲۰۱۲ مورداستفاده تلفن‌هاي سوني بوده است. بدون يک اکوسيستم، سوني و رقبايي از قبيل سامسونگ و HTC نسبت به رقابت شديد با يکديگر و ساير توليدکنندگان تلفن‌هاي هوشمند و تبلت چيني آسيب‌پذير خواهند بود.

بسياري از محصولات ديگر سوني، از دوربين‌هاي ديجيتال بدون آينه گرفته تا واکمن ديجيتال ۷۰۰ دلاري جديد آن، محصولاتي خاص هستند. تلفن‌هاي سوني، با وجود طراحي براق و قابليت‌هايي از قبيل ضدآب بودن، نسبت به ساير مدل‌هاي اندرويدي با استقبال کمتري روبه‌رو شده‌اند. سوني ۱۵ درصد از سهم بازار تلفن‌هاي هوشمند را در ژاپن به خود اختصاص داده، اما سهم جهاني آن فقط ۳ درصد است.

برخلاف ساير توليدکنندگان لوازم الکترونيکي اندرويدي، سوني يک سکوي پرتاب ديگر نيز دارد که با آن مي‌تواند يک اکوسيستم تشکيل دهد. اين سکوي پرتاب پلي‌استيشن چهار است که در مقايسه با رقباي خود، يعني مايکروسافت و نينتندو، فروش بسياري داشته است. پلي‌استيشن يک اکوسيستم کوچک را به بازيکنان ارائه مي‌دهد که در آن مي‌توانند با کاربران ديگر ارتباط داشته باشند، بازي بخرند و آن‌ها را دانلود کنند، به‌طور آنلاين بازي کنند و فيلم تماشا کنند.

در حال حاضر سوني مرزهاي دنياي پلي‌استيشن را گسترش مي‌دهد. هفته گذشته، سوني نحوه جفت‌سازي آخرين تلفن هوشمند خود را با يک دستگاه پلي‌استيشن به نمايش گذاشت. به‌علاوه قفل يک مجموعه از بازي‌هاي محبوب پلي‌استيشن را باز کرد که به‌زودي کاربران مي‌توانند از طريق اينترنت و روي تلويزيون‌هاي سوني، تبلت‌ها و تلفن‌هاي همراه سوني آن‌ها را بازي کنند.

همکاري اين شرکت با وياکم نيز به کاربران امکان مي‌دهد بتوانند چندين کانال تلويزيوني از قبيل MTV و Comedy Central را روي دستگاه‌هاي سوني تماشا کنند. اما اگر اين شرکت مي‌خواهد در اين زمينه با رقباي سرسخت خود رقابت کند، بايد وارد حوزه ورزش و اخبار شود.

شرکت سوني بيش از ۱۰ ميليون کنسول بازي را در سال گذشته به فروش رسانده است، اما اين مقدار در مقايسه با ۵۰۰ ميليون مشتري آيتونز در سراسر دنيا بسيار ناچيز است. سوني اميدوار است امسال تا ماه مارس ۴۳ ميليون تلفن هوشمند بفروشد. سرمايه‌گذاران مي‌خواهند تغييراتي ايجاد کنند. در چهار سال گذشته سوني از نظر مالي ضرر کرده، اما امسال سهام اين شرکت تقريبا ۱۸ درصد افزايش يافت.

چندين دهه از زمان خريد CBS Records و Columbia Pictures مي‌گذرد، و سوني بايد در هردو حوزه لوازم الکترونيکي و سرگرمي پيشرفت کند. اين شرکت هنوز نمي‌تواند اکوسيستمي را ايجاد کند که با اکوسيستم رقباي بزرگان مانند اپل قابل‌رقابت باشد. اما زمان آن رسيده که در اين راه قدم بردارد و اکوسيستم مختص به خود را ايجاد کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.