سبک زندگی استارتاپی با سبکتو

0

موضوعی که شیوا جلوه ۲۵ ساله و مرتضی حسین اهلو در استارتاپشان به نشانی sabketo.com‌ به آن پرداخته‌اند و قصد دارند تا با اطلاع‌رسانی در این زمینه بچه‌های استارتاپی را در انتخاب سبک زندگی موفق که نیازمند یک آدم استارتاپی است، کمک کنند. شیوا فارغ‌التحصیل مدیریت بازرگانی از دانشگاه پیام نور تهران است و با هم‌تیمی‌اش تا قبل از این استارتاپ‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده‌اند. مدتی نماینده بیمه عمر سامان بودند و اولین سایت بیمه مسافرتی را به صورت آنلاین راه‌اندازی کرده‌اند و به عنوان جوان‌ترین نماینده بیمه در ایران انتخاب شده‌اند و مدتی استارتاپی به نام مای رگال را راه‌اندازی کردند که یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش پوشاک بود و جزو اولین فروشگاه‌هایی بود که امکان پرو در محل را فراهم کرده بودند. با این استارتاپ وارد دوره آوا کمپ آوا‌تک می‌شوند و با توجه به مشورت‌هایی که می‌گیرند، به این نتیجه می‌رسند که اسکیل‌کردن این ایده سخت است و به این ترتیب این استارتاپ را کنار می‌گذارند و در حال حاضر استارتاپ سبکتو را راه‌اندازی کرده‌اند.

  •  شما تا قبل از این کارهای مختلفی انجام دادید، چه شد که به ایده سبکتو رسیدید؟

 در دوره‌ای که در آوا‌تک بودیم، استارتاپ‌های مختلف را می‌دیدیم و متوجه شدیم برای موفق بودن، یک ایده به تنهایی کافی نیست چون افرادی بودند که ایده فوق‌العاده‌ای داشتند ولی نمی‌توانستند به نتیجه برسند. با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم به این جمع‌بندی رسیدیم که علاوه بر ایده، سبک زندگی هم در موفقیت افراد تاثیرگذار است و حتی تاثیر سبک زندگی از ایده بیشتر است. از همین جا این ایده شکل گرفت و تصمیم گرفتیم که استارتاپ سبکتو را راه‌اندازی کنیم تا در آن سبک زندگی موفق را به زبان ساده به افراد معرفی کنیم.

  •  یعنی شما معتقدید سبک زندگی بنیانگذاران استارتاپی در پیشرفت ایده و کسب‌وکارشان موثر است؟

بله، به عنوان مثال، ممکن است فردی کدنویس خوبی باشد و ایده منحصر‌به‌فردی داشته باشد ولی به دلیل بی‌خوابی‌های مکرر یا ورود افکار منفی و مخرب در ذهنش احتمال دارد که تصمیمات اشتباه بگیرد و روند موفقیت خود را به تاخیر بیندازد. علاوه بر این بعد از بررسی زندگی کارآفرین‌های موفق متوجه شدیم که آنها هم سبک زندگی خاصی داشته‌اند که منجر به موفقیت شده است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم اصول سبک زندگی موفق را ترویج کنیم.

  •  برای این هدف یعنی ترویج سبک زندگی موفق شما در سبکتو چه کار می‌کنید؟

ما در حال حاضر در سبکتو علاوه بر اینکه هر روز یک مطلب در مورد سبک زندگی موفق در کانال تلگرام و در وب‌سایت منتشر می‌کنیم، همان مطالب را هم به صورت پادکست ارائه می‌دهیم تا افرادی در مسیر رفت و آمدها نیز بتوانند از مطالب استفاده کنند. این پادکست در بستر‌های دیگر مانند شنوتو، ناملیک و بیپ تیونز نیز منتشر می‌شود. علاوه بر این مطالبی که روزانه منتشر می‌کنیم، میکرو کتاب نیز تولید می‌کنیم که در واقع کار اصلی ما این است و تمام دنبال‌کنندگان سبکتو ما را با میکروکتاب‌ها می‌شناسند. چون ما فکر می‌کنیم سبک زندگی موفق از آگاهی نشأت می‌گیرد و آگاهی هم از خواندن کتاب کسب می‌شود. میکروکتاب‌ها هم چکیده‌ای از کتاب‌های مفید در موفقیت و سبک زندگی هستند تا هم برای مطالعه وقت کمتری از افراد را بگیرد و هم اینکه افراد بتوانند کتاب‌های بیشتری را بخوانند و دانش خود را بیشتر افزایش دهند. میکرو‌کتاب‌ها فقط در نسخه‌های الکترونیکی ارائه می‌شوند و کتاب‌های صوتی میکروکتاب‌ها نیز در کنار نسخه‌های متنی ارائه می‌شود.

  •  شیوه درآمدزایی شما در سبکتو چگونه است؟

ما از طریق فروش میکرو‌کتاب‌ها و نسخه‌های تکست که در بسترهایی مانند تاقچه، کتابراه و وب‌سایت خودمان ارائه می‌دهیم به علاوه نسخه‌های صوتی که قصد داریم در بسترهایی مانند نوار و تاقچه بفروشیم، کسب درآمد داریم. قیمت نسخه‌های تکست میکرو کتاب‌ها ۱۰۰۰ تومان است. این قیمت را انتخاب کردیم تا این فرهنگ جا بیفتد و همه از این کتاب‌ها استفاده کنند.

  •  از وقتی که کار را شروع کردید، توانستید به درآمدزایی برسید و هزینه‌ها را پوشش دهید؟

به درآمدزایی رسیدیم ولی هنوز به نقطه سر به سر نرسیده‌ایم.

  •  با توجه به اینکه جای دیگر‌ی شاغل نیستید و به صورت تمام وقت ‌روی سبکتو کار می‌کنید، منابع مالی مورد نیازتان را چطور تامین می‌کنید؟

ما پس‌اندازی داشتیم که با همان پس‌انداز تا‌کنون به راهمان ادامه داده‌ایم و در واقع از جیب خودمان خرج کرده‌ایم.

  •  شما در مرکز رشد سامسونگ مستقر هستید. این مرکز رشد چه حمایتی از شما می‌کند؟

علاوه بر مکان، اینترنت و امکانات اولیه یک فضای اختصاصی برای ضبط پادکست‌ها در اختیارمان گذاشته ‌و برای ضبط پادکست‌ها به صورت حرفه‌ای کمک می‌کند. به طور کلی سامسونگ یک شتاب‌دهنده نیست ولی کارهایی شبیه به شتاب‌دهنده را انجام می‌دهد و به رشد استارتاپ‌ها کمک می‌کند و به نوعی در جهت انجام مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کند و از استارتاپ‌هایی که انتخاب کرده است، حمایت می‌کند.

  •  شما گفتید که استارتاپ‌های مختلفی را شروع کردید و بعد از مدتی کنار گذاشتید. با توجه به اینکه این مسیر زمانبر و هزینه‌بر بوده است، این انگیزه از کجا شکل گرفته‌که خواستید استارتاپ دیگری را نیز راه‌اندازی کنید؟

به نظر من همه اینها بر‌می‌گردد به اینکه بخواهیم خودمان را بشناسیم. من در این فرآیندی که پشت سر گذاشتم خودم را بهتر شناختم و به توانایی‌های خودم پی بردم؛ اینکه می‌توانم خوب بنویسم، با افراد خوب ارتباط بر‌قرار کنم و غیره. به نظر من این کارها همه تجربه است و اسم شکست ‌روی آن نمی‌گذارم و این تجربیات را هیچ‌کس دیگری نمی‌توانسته در اختیار من قرار دهد. این تجربه‌ها باعث شد که من خودم را بهتر بشناسم و در فرآیند شناخت، مهارت‌هایی را کسب کردم و این مسیر باعث شد که هر روز انگیزه داشته باشم و یک قدم جلوتر بروم و بیشتر از خودم بدانم و من معتقدم چیزهایی که یاد گرفتم، بیشتر از هزینه‌هایی که کرده‌ام ارزشمند است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.