سبک زندگی استارتاپی : گیاهخواری خیلی خوب است اما شرط‌ و شروط هم زیاد دارد!

سبک زندگی استارتاپی : گیاهخواری خیلی خوب است اما شرط‌ و شروط هم زیاد دارد!
اگر گوشت نمی‌خورید، لااقل این مطلب را بخوانید
۱۴ Dei 1395 بدون دیدگاه سلامت https://goo.gl/0fV4jF
انباشته‌بودن گوشت قرمز از اسیدهای چرب اشباع‌شده، قرار‌گرفتن در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی و تند‌خو شدن گوشت‌خورها، ممکن است انگیزه گیاه‌خوار‌شدن را در شما تقویت کند. اما محققان می‌گویند گیاه‌خوارها اگر به نکات زیر توجه نکنند، بدنی ضعیف و آسیب‌دیده پیدا می‌کنند و سلامت مغز، جسم و  روانشان را به خطر می‌اندازند.
سبک زندگی استارتاپی : گیاهخواری خیلی خوب است اما شرط‌ و شروط هم زیاد دارد!

انباشته‌بودن گوشت قرمز از اسیدهای چرب اشباع‌شده، قرار‌گرفتن در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی و تند‌خو شدن گوشت‌خورها، ممکن است انگیزه گیاه‌خوار‌شدن را در شما تقویت کند. اما محققان می‌گویند گیاه‌خوارها اگر به نکات زیر توجه نکنند، بدنی ضعیف و آسیب‌دیده پیدا می‌کنند و سلامت مغز، جسم و روانشان را به خطر می‌اندازند.

  •  صبح را با شیر سویا شروع کنید

درست است! کم‌کردن مصرف گوشت قرمز، احتمال بیمار‌شدن قلبتان را پایین می‌آورد، اما اگر در رژیم گیاهی‌تان خوراکی‌های ضروری را وارد نکنید، گیاه‌خواری شما را به کمبود ویتامین B12 دچار کرده و در بسیاری از عملکردهای مغزتان اختلال ایجاد می‌کند. خستگی، گیجی، از دست دادن حافظه‌ و تند‌شدن ضربان قلب از جمله عواقب کمبود این ویتامین در بدن است. به همین دلیل در صورت انتخاب رژیم غذایی کاملا گیاهی، باید مواد غذایی مثل حبوبات، شیرسویا، مخمر و سبوس را در برنامه ‌غذایی‌تان وارد کنید تا بخشی از کمبود ویتامین B12 در بدنتان جبران شود.

  •  هر شب را شب یلدا کنید

بدن بسیاری از گیاه‌خوارها دچار کمبود روی است‌ اما محققان می‌گویند اگر این افراد بیشتر آجیل مصرف کنند، به چنین کمبودی دچار نمی‌‌شوند. پس پرونده آجیل خوردن را با گذشتن از شب یلدا نبندید و هر شب چند دانه آجیل میل کنید. گذشته از این، مصرف نان سبوس‌دار، سبزیجات برگ‌سبز، نخودفرنگی و سبزیجات ریشه‌ای را فراموش نکنید. یادتان نرود کسانی که روی بدنشان کم است زیاد دچار تهوع و استفراغ می‌شوند و سیستم ایمنی بدنشان هم ضعیف می‎شود.

  •  تیرآهن بخورید

یکی از شایع‌ترین مشکلات گیاه‌خوارها، کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. اگر شما هم گیاه‌خوار هستید، تا می‌توانید خوراکی‌هایی مانند فلفل، لوبیا و اسفناج را بیشتر مصرف کنید و با خوردن انواع توت و غلات غنی‌شده، احتمال کم‌خون‌شدنتان را پایین بیاورید. البته در کنار این خوراکی‌ها باید میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین c مثل لیمو و پرتقال را هم میل کنید تا بدنتان آهن را بهتر جذب کند.

  •  پرچرب شوید

مصرف به اندازه اسیدهای چرب غیراشباع، مغز شما را بیمه می‌کند. از آنجایی که شما گیاه‌خوار هستید و با مصرف ماهی و غذاهای دریایی این چربی‌های مفید را به بدنتان نمی‌رسانید، باید سراغ روغن زیتون، بذر کتان و سویا بروید تا از چربی‌های غیراشباع و خواص ضدالتهابی‌شان بهره‌مند شوید.
 به آفتاب سلامی دوباره دهید
هرچقدر هم که آفتاب بگیرید، بعید است که بتوانید تمام ویتامین D مورد نیاز بدنتان را جذب کنید، چراکه نور مستقیم خورشید، خطر دچار‌شدن به سرطان‌های بدخیم پوست را بالا می‌برد و به همین دلیل بعید است مدت زیادی خودتان را زیر آفتاب نگه‌دارید. گذشته از این، شمایی كه با گیاه‌خواری دور لبنیات را هم خط کشیده‌اید، بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارید. شیر سویا، غلات‌ و قارچ از جمله منابع گیاهی ویتامین D هستند. با خوردن حبوبات و آجیل هم می‌توانید نیاز بدنتان به این ویتامین را تا اندازه‌ای تامین کنید. اگر هم علاوه بر کمبود ویتامین D دچار کمبود کلسیم هستید، می‌توانید سراغ خربزه، شلغم، کلم پیچ، کلم بروکلی، سویا، نخود و بادام بروید. از نظر متخصصان این خوراکی‌های گیاهی مانع پوک‌شدن استخوان‌های شما می‌شوند.

منبع: RD.COM

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎
لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران