سبک زندگی استارتاپی: چرا خرج و دخلتان با هم نمی‌خواند؟

0

هنوز روز پانزدهم ماه نیامده، حقوقتان تمام می‌شود. مشکل کجای کار است؟ درآمدتان کم است و فکر می‌کنید با حقوق کارمندی نمی‌توان یک زندگی را اداره کرد؟ شاید درآمدتان کم باشد، اما با قسمت دوم این جمله نمی‌توانیم کنار بیاییم. از نظر ما، مشکلات اقتصادی شما، بیشتر از آنکه حاصل کم‌بودن درآمدتان باشد، به دلیل ناتوانی‌تان در مدیریت منابع مالی گریبانگیر شما می‌‎شود. 

  •  پیش پیش درآمدتان را خرج می‌کنید؟

شاید فکر کنید که تنها یک‌چهارم حقوق ماه آینده‌تان را از سر اجبار به درآمد این ماهتان اضافه کرده‌اید. اما واقعیت این است که مشکل تنها خرج‌کردن این بخش از حقوق ماه آینده نیست. با پسرفت‌کردن مالی، شما به سراشیبی سقوط پا می‌گذارید و به ازای هر یک پله به عقب برگشتن، دو یا چند پله به پایین سقوط می‌کنید.

  •  بیش از حد ذوق‌زده می‌شوید؟

شمایی که چندین روز بی‌پولی و نگرانی از تمام‌شدن منابع مالی را تجربه کرده‌اید، با آمدن صدای پیامک واریز حقوق، خود را به نزدیک‌ترین فروشگاه می‌رسانید و آرزوهایی را که در ماه قبل توان برآورده‌کردنشان را نداشته‌اید، محقق می‌کنید. نباید فراموش کنید که سرعت‌تان در خالی‌کردن حساب، شما را هر ماه بی‌پول‌تر از قبل می‌کند.

  •  قسطی خرید می‌کنید؟

تصور می‌کنید با خرید اقساطی، می‌توانید به‌سادگی همه چیزهایی که توان تهیه‌کردن‌شان را نداشته‌اید، به خانه بیاورید؟ شاید در ابتدای کار، قسطی خرید‌کردن به شما برای داشتن زندگی مرفه‌تر کمک کند، اما واقعیت این است که روی هم انبار شدن قسط محصولاتی که شاید نیاز چندانی به آنها نداشته باشید، می‌تواند آینده اقتصادی‌تان را به باد دهد. 

  •  تعارف دارید؟

نمی‌توانید با اطرافیانتان صادق باشید و آنها را در جریان برنامه‌های مالی و شرایط اقتصادی‌تان بگذارید؟ همیشه در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها برای حساب‌کردن خریدهای دیگران، شما پیش‌قدم می‌شوید؟ چیزی را طبق خواسته کسی برایش می‌خرید اما نمی‌توانید وجهش را از او تحویل بگیرید؟ تلاش شما برای وارونه جلوه‌دادن وضعیت اقتصادی‌تان، می‌تواند جیب شما را خالی‌تر از چیزی که هست بکند.

  •  ترس‌هایتان شما را به عقب می‌راند؟

به خودتان باور ندارید و فکر می‌کنید طلب‌کردن حق‌تان به معنای توهین به جایگاه مدیرانتان است؟ برای پیشرفت‌کردن نمی‌جنگید و از ترس از دست دادن جایگاه فعلی‌تان به پله‌های بالاتر فکر نمی‌کنید؟ وقتی ترس، فرصت پیشرفت‌کردن را از شما می‌گیرد، نمی‌توانید به آینده اقتصادی بهتر امیدی داشته باشید. واقعیت این است که وضعیت اقتصادی بهتر، حاصل جنگیدن همیشگی برای کسب پیروزی است و اگر جنگنده نباشید، نمی‌توانید به پربارتر شدن جیبتان امیدوار باشید.

  •  خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید؟

گذشته اقتصادی شما، گذشته اقتصادی خاندانتان و ویژگی‌ها و شرایط شخصی‌تان، شما را امروز به این نقطه رسانده است و تردیدی نداشته باشید که آدم‌های دیگر با تفاوت‌های فردی، خانوادگی و … خود، شرایط زندگی متفاوتی نسبت به شما دارند. شما نمی‌توانید گذشته را پاک کنید و یک‌شبه از خودتان فرد دیگری بسازید. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.