سبک زندگی استارتاپی : مثبت‌اندیش باشید

سبک زندگی استارتاپی : مثبت‌اندیش باشید
بستگی به خودتان دارد! می‌خواهید برای افسردگی درها را باز کنید؟
۱۰ آذر ۱۳۹۵ بدون دیدگاه سلامت لى لى اسلامى https://goo.gl/xR9NXz
فکر می‌کنید از آن روزها عبور کرده‌اید؟ روزهایی که دنیا هر روز سیاه‌تر می‌شد و شما هر‌روز ناامیدتر؟ امروز حالتان چطور است؟ به آینده امیدوارید؟ یا اینکه لااقل نه احساساتی به‌شدت منفی را تجربه می‌کنید و نه اینکه بیش از حد سرخوشید؟
سبک زندگی استارتاپی : مثبت‌اندیش باشید

فکر می‌کنید از آن روزها عبور کرده‌اید؟ روزهایی که دنیا هر روز سیاه‌تر می‌شد و شما هر‌روز ناامیدتر؟ امروز حالتان چطور است؟ به آینده امیدوارید؟ یا اینکه لااقل نه احساساتی به‌شدت منفی را تجربه می‌کنید و نه اینکه بیش از حد سرخوشید؟ فکر می‌کنید افسردگی چقدر به شما نزدیک است؟ چقدر احتمال دارد دوباره پایش را به زندگی‌تان بگذارد و همه چیز را با آمدنش ویران کند؟ ما پاسخ این سوال را به شما می‌دهیم.
توی آینه خودتان را نگاه کنید. خوب خود را ورانداز کنید و بعد توصیف دقیق و همراه با جزئیاتی از خودتان بدهید. چطور در مورد همین فردی که حالا در آینه می‌بینید صحبت می‌کنید؟ می‌گویید یک زن با پهلوهای دستگیره‌ای می‌بینم، که ده سال از آنچه امروز هست پیرتر به نظر می‌رسد و موهایی آشفته و لباسی رنگ و رو رفته دارد؟ در اولین نگاه ریشه موهایتان که رنگ متفاوتی دارد را می‌بینید و چند ثانیه‌ای به چروک‌های پای چشمتان نگاه می‌کنید؟ یکی از چیزهایی که بیشترین توجه را جلب می‌کند، از نظرتان خط اخم میان ابروهایتان است و با خود می‌گویید که یکی از همین روزها باید از یک متخصص پوست برای تزریق بوتاکس وقت بگیرید؟ روانشناسان می‌گویند مهم نیست که نمره‌ای که امروز در آزمون‌های افسردگی می‌گیرید، به شما گواهی سلامت روان می‌دهد، مهم این است که تصویری که در آینه می‌بینید، گویای این واقعیت تلخ است که افسردگی دوباره به شما نزدیک شده و منتظر فرصتی برای باز‌کردن پایش به زندگی‌تان است.
از نظر متخصصان، خودانگاره منفی که در مورد خود دارید‌ و تفسیر ناخوشایندی که از خودتان و وضعیت‌تان می‌دهید، به معنای آماده‌بودنتان برای دوباره افسرده شدن است. اگر شما در اولین نگاه، لبخند روی لب‌هایتان را در آینه می‌دیدید و توجهتان به رنگ خوشایند بلوزتان و تاب خوش حالت موهایتان جلب می‌شد، مشکلی نبود. اگر نگاهی به خودتان می‌کردید و می‌گفتید: «هی پسر! موی جوگندمی هم به تو می‌آید‌ها!» باز هم مشکلی نبود. اما وقتی به جای همه این واقعیت‌ها که می‌توانند از زاویه دیگری خوشایند به نظر برسند، یک دنیا نکته منفی می‌بینید که دلتان می‌خواهد با پاک‌کن از شرشان خلاص شوید، ما هم توصیف ناخوشایندی را از وضعیت روانی‌تان به شما تحویل می‌دهیم.
حالا باید چه کنید؟ دست روی دست بگذارید و منتظر شوید که افسردگی جای بیشتری برای خودش در روان شما باز کند؟ نه! قطعا نمی‌خواهیم چنین توصیه‌ای را با شما درمیان بگذاریم. به جای آن می‌خواهیم از برداشتن یک سنگ بزرگ و محوکردن تمام ناخوشی‌ها از روانتان منصرفتان کنیم و بگوییم که برای شروع، روی همین خودانگاره‌تان کار کنید؛ یعنی روی تصویری که از خودتان در ذهن می‌سازید و گاه و بی‌گاه، با خود مرورش می‌کنید.
حالا دوباره جلوی آینه بایستید. نیازی نیست این بار خودتان را با همه هست و نیستش توصیف کنید. این بار تنها و تنها روی نقاط مثبتی که می‌بینید، تمرکز کنید؛ روی همان پیچ زیبای مویی که ممکن است در این لحظه چرب و حتی کمی به هم ریخته باشد. روی اینکه مادر جوانی هستید که گرچه بین ابروهایتان گره افتاده، اما این روزها جا افتاده و معقول به نظر می‌رسید. روی اینکه مرد میانسالی هستید که سفیدشدن شقیقه‌هایش، به او وجاهت بیشتری داده. بله. هر روز این تمرین را تکرار کنید. هر روز جلوی همین آینه بایستید و به جای کوبیدن خودتان، چیزهای خوشایندی که واقعا در شما هست و گاهی نادیده‌شان می‌گیرید را با خود مرور کنید.

 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎