سبک زندگی استارتاپی: راهی را بروید که به آن ایمان دارید

0

شما کافه‌چی خوبی هستید. این را همه می‌گویند. بهترین قهوه‌ها، همیشه با دست شما سرو می‌شود و کیک‌های پرتقالی که درست می‌کنید، زبانزد خاص و عام است؟ خب! طبیعی است که کافه‌چی‌ای با توانمندی‌های شما، خیلی زود به فکر گسترش کسب‌و‌کارش بیفتد و یک کافه کوچک را تبدیل به فضایی برای حضور آدم‌های بیشتر بکند.

در این شرایط، شمایی که صاحب ایده و سرمایه این کسب‌و‌کار تازه بوده‌اید، ممکن است خیال فاصله گرفتن از قهوه‌ساز و اجاق‌گاز را به ذهنتان راه بدهید و تصمیم بگیرید که فعالیت نیروهای کارتان را مدیریت کنید‌ اما مراقب باشید! چنین تصمیمی ممکن است زمینه را برای سقوط شما فراهم کند.

  •  خودتان را فراموش می‌کنید

شما برای چه در این نقطه قرار گرفته‎‌اید؟ برای توانایی‌هایی که در آشپزی و قهوه‌ساختن داشته‌اید! حالا روزهایتان را چطور می‌گذرانید؟ سرتان در حساب‌و‌کتاب کافه است و آنقدر درگیر ایده‌پردازی برای توسعه کسب‌و‌کار هستید‌ که فرصتی برای درست‌کردن قهوه برایتان باقی نمی‌ماند؟ نگاهی به خودتان بیندازید! مهارتی که باعث رشدتان شده امروز در زندگی‌تان جایی ندارد؟ همین اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز پسرفت‌‌ شما بشود.

  •  وارد راهی می‌شوید که آن را نمی‌شناسید

چه کسی گفته که یک کافه‌چی موفق، ‌الزاما هوش مدیریتی بالایی دارد؟ شما ممکن است سرآشپز فوق‌العاده‌ای باشید اما توان حساب‌و‌کتاب کردن را نداشته باشید. پس سعی نکنید که در کسب‌و‌کارتان، همه راه را به‌تنهایی بروید و مسئولیت همه چیز را یک‌تنه بپذیرید. گاهی بد نیست شما مدیریت آشپزخانه را برعهده بگیرید و مدیریت اجرایی کسب‌و‌کارتان را به فردی با توانایی‌های متفاوت بسپارید.

  •  تند می‌روید

پله‌های ترقی را ده‌تا‌یکی بالا می‌روید؟ عالی است! اما مراقب باشید که در زمان و مکان نامناسب به فکر توسعه کارتان نیفتید. به خودتان فرصت دهید تا آرام آرام وادی‌های تازه را تجربه کنید و مهارت‌های تازه را یاد بگیرید. باور کنید زمان، خیلی چیزها را تغییر می‌دهد و با تند‌روی، پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید.

  •  از محیط اطرافتان بی‌خبرید؟

اینکه شما به کار خود ایمان داشته باشید، با اینکه از وضعیت رقبا و محدودیت‌هایی که در کارتان با آنها روبه‌رو هستید با خبر باشید، متفاوت است. سعی کنید قبل از وارد‌شدن به میدانی بزرگ‌تر، از محدودیت‌های قانونی، تجاری و اجتماعی آن کار با‌خبر شوید؛ قَدرهای کسب‌و‌کارتان را بشناسید و با کسانی که در این راه شکست خورده‌اند، در مورد دلایل سقوطشان صحبت کنید. اگر بدانید چه اشتباهاتی احتمال شکست‌تان را افزایش می‌دهد، می‌توانید با پرهیز از آنها به موفقیت نزدیک‌تر شوید.

  •  من می‌توانم شعار همیشگی‌تان است؟

کتاب‌های پرفروش روانشناسی که می‌گویند «همیشه ‌می‌توانید»، زمینه را برای شکست‌خوردنتان فراهم می‌کنند. برخلاف این کتاب‌های پرفروش، روانشناسانی که از زاویه علم به افراد نگاه می‌کنند، معتقدند من می‌توانم، همیشه شعار درستی نیست. از نظر آنها، نگاه عاری از واقع‌بینی و شناخت محدودیت‌ها، می‌تواند به شما ضربه بزند و احتمال شکست و سرخوردگی‌تان را افزایش دهد. به باور روانشناسان، همه ما تا اندازه‌ای درگیر زمان، مکان و محدودیت‌های فردی‌مان هستیم و اگر بدون توجه به این موارد به راهی وارد شویم، احتمال شکست‌خوردنمان افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.