سبک زندگی استارتاپی: در ستایش سکوت

0

صداها دنیای ما را احاطه کرده‌اند. آنقدر به وجودشان خو گرفته‌ایم که شنیدن صدای ممتد موتور خودروهایی که در خیابان حرکت می‌کنند، صدای قدم‌هایی که از پیاده‌رو می‌گذرند یا بادی که برگ درختان را می‌رقصاند را دیگر نمی‌شنویم. اصوات دنیای مدرن را احاطه کرده‌اند اما به عقیده پژوهشگران زندگی در ازدحام صداها یا همان آلودگی صوتی، برای سلامت قلب و مغز مضر است.

محققان می‌گویند تزریق‌کردن سکوت به این زندگی پر‌هیاهو، می‌تواند به مغز ما جان دهد و از بدنمان در برابر برخی‌ بیماری‌ها محافظت کند و در این مطلب، دلایل اثبات شده آنها برای ستایش سکوت را با شما در میان می‌گذاریم.

  •  مغزتان رشد می‌کند

یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان می‌دهد که سکوت مغز را برای رشد بیشتر تحریک می‌کند. بر اساس این یافته‌ها، اگر حداقل ۲ ساعت در سکوت قرار بگیرید، سلول‌های مغزی جدیدی در منطقه مربوط به یادگیری و بازیابی اطلاعات مغزتان تشکیل می‎‌شود.

  •   استرستان کم می‌شود

سر و صدا، حتی اگر از سر خشم و ترس نباشد، باعث بیشتر‌شدن استرس می‎شود. براساس یافته‌های اثبات‌شده، حضور داشتن در مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا، ترشح هورمون کورتیزول یا هورمون استرس را در بدن بیشتر می‌کند. از سوی دیگر در بدن کسانی که در این محیط‌ها حضور دارند، هورمون آدرنالین بیشتری هم ترشح می‌شود و به همین دلیل بدنشان در موقعیت جنگ و گریز قرار می‌گیرد.

این درحالی است که به باور محققان، تنها ۲ دقیقه قرار گرفتن در سکوت، به شکل قابل توجهی تنش افراد را کاهش می‌‎دهد.

  •  آرام می‌شوید

 سکوت از گوش‌دادن به موسیقی هم آرامش‌بخش‌تر است. محققان می‌گویند قرار‌گرفتن در سکوت، باعث کاهش فشار خون می‌شود و در عین حال، جریان خون در مغز را افزایش می‌دهد. اگر روز پر‌تنشی داشته‌اید، خودتان را به چند دقیقه سکوت مهمان کنید؛ مطمئن باشید آرامشی که به وجودتان سرازیر می‌شود، حالتان را دگرگون خواهد کرد.

  •  خوب می‌خوابید

بارها گفته‌ایم که خوب و کافی نخوابیدن، نه‌تنها احتمال ابتلا به آلزایمر، بیماری‌های قلبی و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر را بالا می‌برد، بلکه سلامت روان شما را هم به خطر می‌اندازد. این درحالی است که قرار گرفتن در سکوت برای ساعاتی از روز، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و شما را از بی‌خوابی شبانه نجات می‌دهد.

  •  قلبتان سالم می‌ماند

بررسی‌ها حاکی از این است که با افزایش آلودگی‌های صوتی در قرن بیستم، شمار مبتلایان بیماری‌های قلبی بالا رفته و بسیاری از افراد به اختلالاتی مثل وزوز گوش نیز دچار شده‌اند. سازمان بهداشت جهان، آلودگی‌های صوتی را «طاعون مدرن» می‌داند و معتقدند که صداهای مهارنشدنی که هر روز به شمارشان افزوده می‌شود، در روان افراد هم تاثیر می‌گذارند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.