سبک زندگی استارتاپی: با آینه آشتی کنید و از خودتان خوشتان بیاید!

0

«خود‌زشت‌انگاری» باعث می‌شود که افراد زمان، انرژی و پول خود را برای تغییر‌دادن ظاهرشان خرج کنند و در بسیاری از موارد، هرگز به الگوی مطلوب ذهنی‌شان شبیه نشوند.

مبتلایان این سندرم، اغلب نیازمند درمان‌های جدی روانپزشکی هستند و اگر به جای به‌خطر انداختن جانشان در عمل‌های غیر‌ضروری جراحی، دوره‌های دارو‌درمانی و روان‌درمانی را تجربه کنند، زودتر با آینه آشتی می‌کنند. پس اگر شما هم با وجود عمل‌های مکرر زیبایی یا رژیم گرفتن‌های مداوم ظاهرتان را دوست ندارید، وقت گرفتن از این متخصصان را به شما توصیه می‌کنیم. اما اگر مشکلتان تا این اندازه حاد نیست و بدون آسیب‌زدن به خودتان، تنها از نگاه کردن به خودتان فراری هستید، توصیه‌هایی که در ادامه آورده‌ایم را بخوانید. ما به شما کمک می‌کنیم تا تصویر بهتری از خود را در آینه ببینید.

  •   دلایل زندگی‌تان را فهرست کنید

قلم و کاغذ را بردارید و فهرستی از آنچه که در زندگی برایتان مهم و ارزشمند است را بنویسید. ازدواج؟ کار؟ تحصیل؟ وقت گذراندن با دوستان وفادار؟ برای رسیدن به این اولویت‌ها چه کرده‌اید؟ چقدر انرژی گذاشته‌اید و اگر هم شکست خورده‌اید، برای جبران عقب‌ماندنتان چه کرده‌اید؟ هر زمان که هراس زیبا نبودن، باعث رو‌برگرداندنتان از آینه شد، به این فهرست نگاه کنید. شاید روی این کاغذ، دلایل مهم‌تری برای نگران‌بودن و وادار‌کردن خود به پیش رفتن را یادداشت کرده باشید.

  •   خودتان را معرفی کنید

وقت آن است که یک سوال مهم و اساسی را از خود بپرسید: «من می‌خواهم چه کسی باشم؟» قطعا هر که و در هر کجا که باشید، به آراستگی ظاهری نیازمندید‌ اما واقعیت این است که تبدیل‌شدن شما به خود ایده‌آلتان، پیش‌نیازهای دیگری هم دارد. خلأهایی که در زندگی شما را آزار داده را فهرست کنید؟ جسارت‌تان کم است و زود جا می‌زنید؟ آرزو داشتید خلاق‌تر بودید یا شاید خود رویایی شما فردی مقتدرتر بوده است. برای تبدیل‌شدن به چنین فردی چه باید بکنید؟ باید مهارت‌های تازه‌ای را یاد بگیرید؟ تجربه‌های متفاوتی را از سر بگذرانید یا راه‌های تازه‌ای را پیش پای خود قرار دهید؟ معطل چه هستید؟ برنامه‌ای در دسترس و شدنی را برای تبدیل‌شدن به این خود تازه بچینید و هر روز یک قدم به تصویر رویایی‌تان نزدیک شوید. بله! با همین چهره‌ای که دارید هر روز به خود آرزوهایتان نزدیک‌تر شوید.

  •   خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

شاید اگر همه متخصصان زیبایی جهان هم دست به کار شوند، نتوانند تصویر خاصی که در ذهنتان رژه می‌رود را محقق کنند. واقعیت این است که ژن‌های شما و حتی سبک زندگی‌تان در سال‌های گذشته، ظاهر شما را به شکل امروزی در‌آورده‌اند و شاید بتوانید با ایجاد تغییراتی در روش زندگی‌تان، ظاهری متفاوت را بسازید، اما بدون تردید از ژن‌هایتان نمی‌توانید خلاص شوید. پس به جای اینکه رویای تبدیل‌شدن به فردی خاص را در سرتان بپرورانید، نگاهی به ظاهرتان بیندازید و تغییراتی که با توجه به شرایط اقتصادی، زمانی که دارید و شیوه زندگی‌تان، شدنی هستند را محقق کنید.

  •   سالم زندگی کنید

اگر چربی‌های اضافه شما را از آینه دور کرده‌اند، به جای پنهان‌شدن پشت رژیم‌های سخت لاغری، سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و سالم‌تر زندگی کنید. رژیم غذایی سالمی که در آن سبزیجات برگ سبز، حبوبات، مغزها و غذاهای دریایی سهم قابل توجهی را اشغال کرده‌اند، در کنار انجام مستمر تمرینات ورزشی، شاید همه چربی‌های زاید جا خوش کرده در بدنتان را از بین نبرد. اما می‌تواند هراس دچارشدن به بیماری‌های قلبی یا نگرانی از آسیب دیدن زانوهایتان را از بین ببرد و تصویر بهتری از خود را در ذهنتان ایجاد کند.

  •   کمالگرایی را کنار بگذارید

درست است که ظاهر زیبا، در پذیرش اجتماعی تاثیرگذار است اما واقعیت این است که هیچ رئیس جمهوری، به خاطر زیبایی ظاهری کشوری را نجات نداده، هیچ مدیر موفقی، تنها به پشتوانه ویژگی‌های ظاهری‌اش به جایگاهی ارزشمند نرسیده و هیچ تولید‌کننده‌ای به‌خاطر ظاهرش، چرخ صنعت را نگردانده.

شما حق دارید که برای آراسته و زیباتر‌ دیده‌شدن تلاش کنید، اما برای تاثیرگذار و موفق بودن، به ویژگی‌های دیگری هم نیازمندید. یادتان نرود که جایگاه شغلی و اجتماعی شما، بیشتر از آنکه به اندازه بینی‌تان وابسته باشد، به عملکرد ذهنتان و تلاشی که برای برقراری ارتباطات اثربخش می‌کنید، وابسته است. برای اینکه خود امروزی‌تان را بیشتر دوست داشته باشید، باید فهرستی از توانمندی‌هایتان را روی کاغذ بیاورید. دوستان امروزی شما، به چه دلایلی در کنارتان مانده‌اند؟ فرصت‌هایی که امروز در اختیار دارید را از چه مسیری به دست آوردید؟ مطمئن باشید در این فهرست می‌توانید نکات ارزشمندی را در مورد خودتان بنویسید و راه را برای آشتی‌کردن با خود امروزی‌تان باز کنید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.