سبک زندگی استارتاپی: آداب اخراج‌کردن

0

فکر می‌کنید نیروی کاری که یک صندلی از این اداره را اشغال کرده، به اندازه کافی کارآمد نیست؟ به کارآمدی همکارتان اطمینان دارید اما هزینه‌های سرباری که به سازمانتان تحمیل شده، توان پرداخت حقوق همه نیروهای فعال را از شما گرفته است؟ دلیل شما برای پایان دادن به فعالیت یک همکار هرچه که باشد، چیزی از دشواری گفت‌و‌گوی خداحافظی میان شما و او کم نمی‌کند. اگر به هر دلیل مجبور به آغاز کردن این مکالمه هستید، به نکات زیر توجه کنید. اخراج‌کردن نیروی کار آدابی دارد که باید در روز خداحافظی رعایتشان کنید.

  •  شفاف سخن بگویید

در زمان استخدام نیروی کار، شفاف و صریح انتظارات‌تان را با او در میان بگذارید و حتی شرایط‌تان را هم به دقت توضیح دهید. اگر شما به دقت شرح وظایف او و انتظاراتی که از کار و رفتارش دارید را تشریح نکنید، نمی‌توانید از او انتظار درست انجام‌دادن وظایفش را هم داشته باشید. پس دقیق سخن بگویید تا در صورت نقض قوانینی که طرح کرده‌اید، برای قانع‌کردن فرد به خداحافظی از مجموعه مجبور به صرف انرژی زیادی نباشید.

  •  قانون را بشناسید

قبل از آنکه موضوع را با همکارتان در میان بگذارید، از پیامدهای قانونی این کار مطلع شوید. اگر در میانه قرارداد قصد دارید همکاری‌تان را با او قطع کنید، قبل از هر کاری با مشاور حقوقی شرکت صحبت کنید تا نادانسته در موقعیتی که امکان مدیریت‌کردنش را ندارید، قرار نگیرید.

  •  زمان مناسب را پیدا کنید

اگر دلایل کافی برای پایان دادن به همکاری فرد مورد نظرتان دارید، تنها چیزی که باقی می‌ماند، نحوه بیان و زمان در میان گذاشتن موضوع با اوست. هرگز قبل از تعطیلات یا مناسبت‌های شادی‌آور، موضوع را با همکارتان در میان نگذارید. می‌دانید که جایی در این شرکت برای حضور او باقی نمانده است اما قطعا می‌توانید تا رسیدن زمان مناسب چند روز صبر کنید.

  •  مقدمه‌چینی کنید

برای فراهم‌کردن مقدمات این کار وقت بگذارید. اگر دلیل مالی دارید، در جلساتی موضوع را با همه همکاران مطرح کنید و اگر از وضعیت کاری یک نیرو راضی نیستید، بارها موضوع را برایش با شفافیت توضیح دهید و فرصت مشخصی را برای اصلاح‌کردن وضعیت در اختیارش قرار دهید.

  •  صریح باشید

بارها در گفت‌وگوهایتان احتمال پایان‌دادن به همکاری گروهی از افراد را مطرح کرده‌اید و حالا برایتان مشخص است که دقیقا چه کسی را می‌خواهید از چرخه همکارانتان بیرون کنید؟ با او یک جلسه خصوصی بگذارید، ابتدا نقاط قوت کارش را مطرح کنید، شرایط‌تان را برایش تشریح کنید و بعد با صراحت، اما در کمال احترام برایش توضیح دهید که به چه دلیلی نمی‌توانید به این همکاری ادامه دهید. شفاف و صریح سخن گفتن و پرهیز از گم‌کردن کلام در حاشیه‌ها، اصلی است که در این گفت‌وگو باید به آن وفادار باشید.

  •  به او احترام بگذارید

اینکه فردی دیگر جایی در سازمان شما ندارد، نباید چیزی از احترام و ارزش او کم کند. در جلسه خداحافظی، به احترام همکار سابقتان موضوع را شفاف و با آرامش توضیح دهید، نقاط قوت کارش را به زبان بیاورید، برای زحماتی که تا امروز کشیده از او با ذکر جزئیات تقدیر کنید، محدودیت‌هایی که کار را به اینجا رسانده است با او در میان بگذارید و اگر امکان کمک کردن به او در جست‌وجوی موقعیت‌های شغلی تازه را ندارید، هرگز او را با یک پیشنهاد بی اساس امیدوار نکنید.

  •  بشنوید

قرار نیست شما تنها گوینده این جلسه باشید و بعد از تمام شدن حرف‌هایتان او را به خارج از اتاق هدایت کنید. طبیعی است که همکار شما در دفاع از فعالیت خود یا بیان شرایطش حرف‌هایی داشته باشد. در آرامش آن حرف‌ها را بشنوید و برای دفاع از خود مدام کلامش را قطع نکنید. باور کنید همکار شما هرچقدر هم در کارهایش ناموفق باشد، به اندازه چند دقیقه حرف زدن بر گردن مجموعه شما حق خواهد داشت.

  •  منتظر واکنش باشید

در اغلب موارد، مطرح‌کردن این موضوعات می‌تواند خشم فرد مقابل را برانگیزد یا اینکه او را به شدت ناراحت کرده و واکنش‌های حاکی از این موضوع را ایجاد کند. قبل از صحبت‌کردن با این همکار، خود را برای واکنش‌های احتمالی آماده کنید و پاسخی را برای آنها در ذهنتان داشته باشید. ممکن است به سمت‌تان حمله‌ور شود، از شما به شدت انتقاد کند یا اینکه به گریه و خواهش متوسل شود. شما در برابر این رفتارها چه واکنش‌هایی را قرار است انجام بدهید؟

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.