سالی نو برای اکو سیستم

سرمقاله 4 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

سالی که گذشت پایان همه سال‌های سخت دوران تحریم بود. تحریم‌هایی که در کنار همه سختی‌ها و رنج‌های ظالمانه‌ای که برای مردم عزیز ایران داشت،  خودباوری، ایستادگی و تکیه بر توان داخلی را برایمان به ارمغان آورد.  نه آنکه بخواهیم شرایط سخت را تقدیس کنیم یا بگوییم چقدر دوران خوبی بود، نه! اگر همه سال‌های گذشته را در شرایطی غیر تحریمی به سر می‌کردیم، یقینا در پایان سال ۹۴ شرایط بهتری داشتیم.  اما هر چه بود این دوران ظالمانه اعمال تحریم‌ها و دوران سخت زندگی پیشابرجام برای اکوسیستم استارتاپی ایران نقطه عطفی بود.

اگر به شناسنامه هر یک از برندهای کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران نگاه کنید، زمان پیدایش شان به دوران سخت تحریم‌ها یعنی همین چند سال گذشته باز می‌گردد.  تا همین چند سال  پیش برای مثال‌های موفق استارت ‌آپی یا برندهای کسب‌وکار اینترنتی آمازون و ای‌بی لق لقه زبان ما نبودند، اما امروز با افتخار می‌توانیم استارتاپ‌های کوچک و بزرگ و برندهای ایرانی را نام ببریم.

هشتمین جشنواره وب و موبایل ایران، که همین اسفند ماه برگزار شد، فرصتی بود برای اینکه خستگی همه این سال‌ها را با شنیدن آمارهای دلگرم ‌کننده، فراموش که نه، کنار بزنیم.  اینکه در کشورهایی مانند ایران رشد استفاده از اینترنت بسیار بالاتر از میانگین کشورهای آسیایی و آفریقایی است و میزان رشد ترافیک در سال گذشته به هزار اگزا بایت رسیده، و رشد تکنولوژی  ۳Gو  ۴G در ایران طی یک سال از کمتر از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده، و دیگراینکه ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۵۷ درصداست و ۳۰ میلیون کاربر اینترنت داریم و بالاترین تعداد مهندس در زمینه اینترنت به نسبت جمعیت، ۱۲ شتاب‌دهنده، ۲۲ پارک فناوری و…

۱۵ هزار وب‌ سایت و ۴ هزار اپلیکیشن و ۳۴۰۰ داور در هشتمین جشنواره وب و موبایل نشان از جایگاه منحصربه‌فرد کار آفرینی مبتنی بر وب در کشور دارد و … حالا می‌توان نه با هیجان‌زدگی بلکه با شناخت کامل از آینده روشن پیشرو گفت که سیلیکون‌ولی ایرانی شکل گرفته است و در آینده نزدیک بخش قابل ‌توجهی از فرصت‌های شغلی جدید کشور را استارتاپی‌ها ایجاد خواهند کرد.

خوشحالیم که هفته‌نامه شنبه در شرایط گذر از پیشابرجام به آینده باشکوه پسابرجام در سال۱۳۹۴ متولد شد و پس از انتشار چهار پیش‌شماره از نیمه دوم فروردین سال۹۵ به صورت منظم هر هفته منتشر خواهد شد.  و اینکار بزرگ میسر نیست مگر با حمایت‌ها و توجه شما به تبلیغات دهان‌به‌دهان و معرفی شنبه در دید و بازدیدهای نوروز به کسانی که علاقه‌مند به مباحث استارتاپی و کارآفرینی هستند.

به‌خصوص به جوانانی که باید به جای پناه بردن به لاتاریسم به کارآفرینی و ایجاد ارزش ‌افزوده برای جامعه‌شان بیندیشند.  به خانواده‌هایی که گمان می‌برند آینده فرزندانشان کارمندی و پشت‌میز نشینی است و به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران که هنوز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استارتاپی‌ها و موسسان و کارکنان شریفشان، که نخبگان ایرانی هستند، را باور نکرده‌اند.

حرف آخر:

به سنت ایرانی پر افتخارمان، سال نو را پیشاپیش تبریک گفته و نوروز را تبریک می‌گوییم و این نوید را می‌دهیم که در تعطیلات نوروز هم با سایت شنبه‌مگ (shanbemag.ir) همراه با مطالب خواندنی همراهتان هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.