سئو هزینه نیست؛ سرمایه‌گذاری است

0

کلاس این هفته دوره دیجیتال مارکتینگ موسسه بهار با طرح نام گوگل بسیار جذاب شد. بزرگترین موتور جستجوگر جهان که می‌تواند  وب‌سایت شما را در نتایج جستجو نشان دهد و پشتیبان استارتاپ شما باشد. اما چطور؟ با چه الگوریتمی؟ همه در انتظار بودیم تا از رمز و راز سیستم گوگل آگاه شویم و فرید اسدی (مدیر آنالیز و سئوی ای‌نتورک) با دانشی که دارد به‌خوبی پاسخگوی کنجکاوی‌های ما شد.

  • انتظارات گوگل از کاربران

 وب‌سایت شما برای کسب نتیجه بهتر در صفحات جستجو، باید به فاکتورهایی که برای گوگل اهمیت دارد توجه کند. چرا که همیشه گوگل برای حفظ جذابیت دائمی‌اش شما را به سمت قوانینی سوق می‌دهد که کاربران می‌پسندند و باید نتایج جستجویی که افراد به آن هدایت می‌شوند کیفیتی لازم داشته باشند. مثلا تا سال ۲۰۰۹ داشتن لینک از سایت‌های دیگر برای گوگل اهمیت داشت، اما در سال ۲۰۱۵ این اهمیت کاهش بسیاری یافت و اکنون به طور مثال اشتغال (Engagement ) کاربران در وب‌سایت‌ها (مثل زمان ماندگاری افراد روی وب‌سایت، کامنت و اشتراک‌ مطالبتان در شبکه‌های اجتماعی) برای گوگل اهمیت پیدا کرده است.

 وب‌سایت moz در سال ۲۰۱۵ از ۱۵۰ متخصص برتر جستجو پرسیده که آنها پیش‌بینی می‌کنند در آینده چه فاکتورهایی برای گوگل مهم خواهد بود. نتایج این نظرسنجی به سه دسته فاکتور (سبز، آبی و خاکستری) تقسیم‌ شده است که در ادامه به بررسی این فاکتورها می‌پردازیم:

  • فاکتورهای سبز 

 فاکتورهایی که در الگوریتم سال آینده گوگل از جایگاه مهمی برخوردار خواهند شد:

۱. موبایل فرندلی‌شدن یا ریسپانسیو (واکنش‌گرا) بودن وب‌سایت: خوانش وب‌سایت شما در گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها برای گوگل مهم شده‌است. لینک‌ها نباید به هم نزدیک باشند و طراحی سایتتان نباید طوری باشد که روی صفحات زوم کنید تا بتوانید مطلبی را بخوانید یا دکمه ای را کلیک کنید.

۲. پاسخ‌های کلیدی و فوری: فرض کنید می‌خواهید زمان پحش آخرین قسمت سریال House of Cards را بدانید. گوگل قسمت جدیدی در موتور جستجویش راه‌اندازی کرده است که بلافاصله پس از پرسش شما و بدون نیاز به بازکردن وب‌سایت، پاسخ سوالتان را می‌دهد. اگر بتوانید سوالات کاربران را حدس بزنید و سایت خود را به عنوان مرجع پاسخ‌ها به گوگل معرفی کنید، روی سئوی سایتتان تاثیر مثبت داشته و نتایج بهتری در جستجوی کاربران به دست می‌آورید.

۳. ماندگاری افراد روی وب‌سایت شما: هر چه CTR سایت شما بالاتر باشد و افراد بیشتر در سایت شما حضور داشته باشند، گوگل آن را پردازش می‌کند و رتبه سایت شما را ارتقا می‌دهد.

۴. خوانش صفحات وب‌سایت، طراحی و تجربه کاربری مناسب: هرچه استانداردهای UI و UX را بیشتر رعایت کنید تا کیفیت کاربری وب‌سایتتان بالاتر رود، سئوی بهتری خواهید داشت.

۵. ساختار محتوا: گوگل کدهای اسکیما را به تمامی برنامه‌نویسان معرفی کرده است تا بتوانند ساختار محتوایی سایتشان را به هوش مصنوعی گوگل معرفی کنند. مثلا تعداد ستاره‌هایی که زیر نتایج جستجوی یک فیلم می‌بینید حاصل کدهای اسکیمایی است که نظر مخاطبان را در صفحه جستجوی گوگل منعکس می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.