زیر سایه غم، جای خوبی برای ایستادن نیست!

0

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی ‌است؛ دردی که به گفته مسئولان، خانه به خانه می‌چرخد و بعید است که یکی از قربانیانش را نتوانید در میان آدم‌های اطرافتان ببینید. افسردگی اختلال شایعی است اما حتی بسیاری از مبتلایانش هم نمی‌دانند چطور به زندگی‌شان پا گذاشته و بسیاری هم هنوز نمی‌دانند که برای خلاص‌شدن از این درد چه راهی را باید بروند. آمارها می‌گویند بسیاری از افسرده‌ها، به دنبال درمان آن نیستند و بسیاری دیگر، به‌خاطر شرایطی که گرفتارش شده‌اند، هر روز بیمارتر از قبل می‌شوند. افسردگی بیماری‌شایعی است اما اگر بگوییم درمانی ندارد، اشتباه کرده‌ایم. شاید افسردگی حاد و مزمن، به‌سادگی درمان نشود، اما اگر در ابتدای سراشیبی این بیماری باشید، می‌توانید عوامل زمینه‌سازش را شناسایی کنید و با از میدان به‌در‌کردنش، حال خود را بهتر کنید.

  •  هورمون‌هایتان مقصرند

همیشه شرایط زندگی یا ژن‌ها باعث افسرده‌شدن شما نمی‌شوند. نوسان‌های هورمونی، از متهمان ردیف اولی هستند که زمینه را برای دچار‌شدنتان به افسردگی فراهم می‌کنند. وقتی مغز شما مواد شیمیایی ضروری را به اندازه کافی ترشح نمی‌کند و برخی از هورمون‌ها را بیشتر از میزان مورد نیاز در بدنتان منتشر می‌کند، طبیعی است که روانتان هم درست مانند جسمتان تحت تاثیر قرار بگیرد و افسردگی هر روز با شدت بیشتری بر آن سایه بیندازد.

  •  شرایط بدنی‌تان افسردگی‌آور است

جسم و روان شما آنقدر در هم تنیده‌اند که بیماری یکی، ممکن است زمینه را برای بیمارشدن دیگری هم فراهم کند. درحالی‌که افسردگی، با خودش بیماری‌هایی مثل میگرن، کمردرد، زانو درد یا حتی آلزایمر را می‌آورد، متخصصان می‌گویند اختلال افسردگی، می‌تواند نتیجه دچارشدن شما به یک بیماری جسمی خاص باشد. با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده است، پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، سرطان و دیابت، مبتلایانشان را گرفتار افسردگی می‌کنند و کسانی که به دردهای مزمن دچار هستند هم ۳۰ تا ۵۴ درصد‌ بیشتر از دیگران در معرض افسرده شدن قرار دارند.

  •  داروهایتان شما را افسرده می‌کنند

داروهای شیمیایی که برای سالم نگه‌داشتن شما به بازار آمده‌اند، با خود عوارض متعددی را هم به همراه می‌آورند. برای مثال مسکن‌ها احتمال پوک‌شدن استخوان‌ها را بیشتر می‌کنند و داروهایی که برای درمان بیماری‌های قلبی، مشکلات پوستی، جلوگیری از بارداری و بسیاری از دردهای دیگر تجویز می‌شوند هم ممکن است امید به زندگی را کم کنند، خلق را پایین بیاورند و مصرف‌کنندگانشان را افسرده کنند.

  •  ویروس‌ها مقصر افسردگی‌تان هستند

محققانی که سوابق پزشکی میلیون‌ها بیمار را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند افرادی که به‌خاطر عفونت‌های مختلف در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، ۶۲درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی هستند. از سوی دیگر، با توجه به یافته‌های پژوهشگران، کسانی که به اختلالات خودایمنی مبتلا هستند هم ۴۵ درصد بیشتر از آدم‌های سالم در معرض ابتلا به اختلالات خلقی قرار دارند.

  •  زن هستید

جنسیت شما، تا اندازه‌ای وضعیت روانتان را هم مشخص می‌کند. از نظر محققان، زنان دو برابر بیشتر از مردان گرفتار افسردگی می‌شوند. البته پژوهشگران می‌گویند تغییرات هورمونی که زنان هر ماه تجربه می‌کنند، می‌تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد. گذشته از این، با توجه به یافته‌های پژوهشگران، اتفاقاتی مثل بارداری و زایمان هم سلامت روان زنان را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد و ۱۱ تا ۲۰ درصد زنان، گرفتار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند.

  •  تغییر فصل‌ها افسرده‌تان می‌کند

افسردگی در برخی موارد، یک بیماری فصلی است که با تغییر شرایط آب و هوایی، طول روز و ویژگی‌های اقلیمی منطقه، افراد را گرفتار خود می‌کند. SAD یا افسردگی فصلی، اختلالی است که برخی از افراد در زمستان و با تاریک‌شدن هوا گرفتارش می‌شوند و برخی در بهار از ابتلا به آن خبر می‌دهند.

  •  نوشابه انرژی‌زا همراه همیشگی‌تان است

رژیم غذایی شما، تاثیر زیادی بر سلامت روانتان می‌گذارد. شمایی که عاشق شکلات و شیرینی هستید و هر روز نوشابه انرژی‌زا می‌نوشید، احتمالا از افسردگی هم شکایت می‌کنید. به گفته محققان، مصرف محدود خوراکی‌های شیرین می‌تواند شما را شاد کند اما اگر بیش از اندازه شیرینی‌جات مصرف کنید، افسرده می‌شوید و کمتر از قبل از زندگی‌تان لذت می‌برید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.