استارتاپ دامپزشکی ایزی وت قصد دارد برای دامپزشکان فرصت‌های شغلی ایجاد کند

گفت‌وگو با دکتر حسین متقی‌طلب، بنیانگذار استارتاپ ایزی‌وت

0

استارتاپ دامپزشکی ایزی وت (EasyVet) یک پلتفرم هوشمند ارائه خدمات آنلاین در حوزه بهداشت و درمان حیوانات است. در این پلتفرم کاربران می‌توانند در مواقع لزوم و مورد نیاز در طول شبانه‌روز خدمات درمانی دامپزشکی را از متخصصان جامعه دامپزشکی کشور و در محل خود دریافت كنند.

ایده استارتاپ دامپزشکی شما چطور شکل گرفت؟

با توجه به آشنایی و ارتباط کاری همکارانمان با حوزه‌های بهداشت و درمان دامپزشکی و تنوع خدمات این بخش و شناخت مشکلات و چالش‌های پیش‌روی دامپزشکان و صاحبان حیوانات، ایده اولیه این طرح با تمرکز بر رفع این مشکلات و ارتباط آسان بین ذی‌نفعان این صنعت شکل گرفت.

مراحل تحقیق و توسعه چقدر زمان برد؟

مراحل اولیه کار از سال ‌۹۸ با تحقیق ‌روی جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و فعالان بازار کار دامپزشکی و پیرا‌دامپزشکی و تنوع خدمات قابل ارائه دامپزشکی در کشور آغاز شد. سپس انواع شیوه‌های خدمات‌رسانی در این حوزه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت و مشخص شد متقاضیان استفاده از خدمات دامپزشکی در ۳ سطح طبقه‌بندی می‌شوند:

  • سطح اول افرادی که به‌واسطه کنترل بهداشتی و واکسیناسیون ادواری و دریافت مشاوره برای حیوانات خود به دامپزشکان مراجعه می‌کنند. که این سطح به عنوان سطح غیر‌اورژانسی شناخته می‌شود‌.
  • سطح دوم خدمات دامپزشکی به‌واسطه بروز بیماری در حیوانات بوده که متقاضی با ارائه تاریخچه و بیان علایم بالینی، درخواست دامپزشک می‌كند (نیمه‌اورژانسی)
  • سطح سوم خدماتی است که دسترسی اورژانسی به دامپزشک لازم است و آن در مواردی مانند زایمان، حادثه، جراحی و بیماری حاد و …است‌ که امکان ارائه خدمات اورژانسی در اولویت بوده و سپس بنا بر تشخیص دامپزشک و یا نوع بیماری، ادامه روند آن در کلینیک، درمانگاه و بیمارستان دامپزشکی مقدور است. این سطح به عنوان سطح اورژانسی شناخته می‌شود.

بر اساس الگوی رفتاری حاکم در صنعت دامپزشکي و به‌واسطه ماهیت شغلی، عموما ارائه خدمات دامپزشکی به‌صورت فارمی و در محل صورت می‌پذیرد و لازمه این کار مراجعه دامپزشک به محل بیمار و ارائه خدمات در محل است که ایزی‌وت بر پایه ارائه خدمات هر سه سطح در محل شکل گرفته است. تحقیقات ما نشان می‌دهد بازار کار دامپزشکی یک بازار کار شبانه‌روزی بوده و نمی‌توان ساعت خاصی را برای ارائه خدمات اورژانسی درمانی حیوان از پیش تعیین کرد. بر همین اساس متقاضیان انتظار دارند دامپزشک به‌صورت تمام‌وقت آماده ارائه خدمت باشد که البته این موضوع در جوامع انسانی هم صدق می‌کند.  در ادامه تحقیقات به‌عمل آمده مشخص شد عدم دسترسی به دامپزشکان در موعد مقرر‌ یا عدم حضور به‌موقع دامپزشک، موجبات ضرر و زیان مادی و معنوی به صاحب حیوان شده و این موضوع به عنوان یکی از محورهای اصلی تکامل این طرح محسوب شد.

تیم ایزی‌وت چطور شکل گرفت؟

پس از بررسی ابعاد مختلف و انجام مطالعات بازار، جمعی از همکاران دامپزشک با گرایش درمانگاهی به اتفاق چند‌تن از دوستان برنامه‌نویس و آی‌تی، ایده استارتاپ ایزی‌وت در مرکز شتاب‌دهنده دکترکاربین ثبت شد و در این مرکز مراحل فنی و اجرایی و مطالعاتی با حضور منتورشیپ‌های مرکز به‌خوبی پیش رفت و سرانجام در مرداد ماه ۱۴۰۰ محصول اولیه به‌صورت آزمایشی، آماده ورود به بازار شد.

استارتاپ دامپزشکی شما چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

استارتاپ ایزی‌وت با تمرکز بر خدمات دامپزشکی دارای ۵ نوع خدمت اصلی در فاز نخست است که عبارت است از‌: خدمات واکسیناسیون و تزریقات، خدمات درمانی و تشخیص، خدمات تلقیح مصنوعی، خدمات بهداشت عمومی و خدمات مشاوره. همچنین در فاز بعد و در مراحل توسعه محصول خدمات داروخانه‌ای و فروشگاهی نیز به این پلتفرم افزوده خواهد شد.

تاکنون جذب سرمایه داشتید؟

استارتاپ ایزی‌وت پس از جذب در شتاب‌دهنده دکتر کاربین به جهت تحقق برنامه‌های خود، موفق به جذب سرمایه از این شتاب‌دهنده شد. که امیدواریم پس از ارائه نهایی محصول و با کمک شتاب‌دهنده دکتر کاربین بتوانیم در آینده نه‌چندان دور با سرمایه‌گذاران بیشتری جهت جذب سرمایه آشنا شویم.

نقاط ضعف و قوت شما چیست؟

قطعا بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی استارتاپ‌های کاربر‌محور، ایجاد اعتماد در جامعه هدف به منظور استفاده از خدمات این پلتفرم است که برای این منظور تدابیری اندیشیده شده. ‌ولی جذب سرمایه و هزینه‌کردن در بخش تبلیغات و تجهیز زیرساخت‌های پشتیبانی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در آینده خواهد بود. در مقابل این دغدغه، شبکه‌سازی توسط متخصصان دامپزشکی و حذف واسطه‌ها و مداخله‌گرهای غیرمجاز در درمان‌های دامپزشکی و حق انتخاب دامپزشک توسط کاربر و مسیریابی هوشمند در این پلتفرم به عنوان اصلی‌ترین نقاط قوت ایزی‌وت محسوب می‌شود.

آیا استارتاپ دامپزشکی دیگری رقیب شما هست؟

در بخش دامپزشکی در حال حاضر در کشور چند استارتاپ موفق وجود دارند که رویکرد اصلی آنها اغلب ارائه خدمات مشاوره و فروش محصولات دامپزشکی است که از نظر ماهیت ارائه خدمات، کاملا با استارتاپ ایزی‌وت متفاوت هستند. به همین منظور می‌توان عنوان کرد که ایزی‌وت اولین استارتاپ خدمات آنلاین درمان دامپزشکی در کشور است.

چالش‌هایی که در این مسیر با آنها روبه‌رو بودید؟

شاید یکی از چالش‌های اصلی ما در تحقق این ایده، ورود افراد غیر‌مرتبط‌ یا بهتر است بگوییم پلتفرم‌های غیر‌مرتبط با حوزه‌های تخصصی دامپزشکی در بازار کار است که به مرور به دلیل عدم اشراف به حساسیت‌های کار دامپزشکی و قواعد کار در این بخش، موجبات نارضایتی و عدم اطمینان را در کاربران ایجاد خواهد کرد و این موضوع زمینه حضور استارتاپ‌های تخصصی همچون ایزی‌وت را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

آمارهایی درباره استارتاپ و مدل درآمدی؟

هرچند فرصت‌های شغلی دامپزشکی در کشور به‌طور کامل معرفی نشده، ولی بیشترین گرایش جامعه دامپزشکان فارغ‌التحصیل در حال حاضر، اشتغال به امور درمانی دامپزشکی است. با بیان مجدد این موضوع که ارائه خدمات دامپزشکی باید به‌موقع و به‌صورت شبانه‌روزی ارائه شود، لذا این پلتفرم می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را برای دامپزشکان بالینی در سراسر کشور ایجاد کند و دغدغه صاحبان حیوانات بیمار و نیازمند به درمان فوری را مرتفع كند.

البته ارائه خدمات مشاوره آنلاین یکی دیگر از فرصت‌های شغلی برای دامپزشکان را مهیا خواهد کرد.

در زمینه مدل درآمدی استارتاپ ایزی‌وت باید خاطر نشان كنم با توجه به تنوع خدمات درمانی در حوزه دامپزشکی و اینکه امکان محاسبه قیمت تمام‌شده هزینه خدمات درمانی قبل از تشخیص بیماری وجود ندارد، لذا مدل درآمدی ایزی‌وت بر پایه مدل اشتراکی برای دامپزشکان طراحی شده است. بدین صورت که دامپزشکان با خرید اشتراک امکان استفاده از این پلتفرم را خواهند داشت. همچنین به منظور ترغیب کاربران جهت استفاده از این پلتفرم به‌صورت دوره‌ای کوپن‌های تخفیف برای آنان پیش‌بینی شده است که صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی برای آنان دربرخواهد داشت. دیگر روش‌های درآمدی پیش‌بینی‌شده در ایزی‌وت، روش درآمدی دریافت کمیسیون از مشاوره آنلاین و اجاره از محل بلوک‌های تبلیغاتی برای ذی‌نفعان در این پلتفرم است.

برنامه توسعه و آینده استارتاپ دامپزشکی ایزی وت چیست؟

بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌بینی‌شده در ایزی‌وت، یکی از محورهای توسعه در این پلتفرم، صدور گواهی سلامت حیوان، صدور شناسنامه آنلاین، راه‌اندازی خدمات لجستیکی تحویل دارو، راه‌اندازی بازار خرید و فروش حیوانات و فروشگاه لوازم و تجهیزات مرتبط با صنعت دامپزشکی است که در آینده به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای در ایزی‌وت اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.