روزانه ۱۵۰۰ رزرو را از دست می‌دهیم

روزانه ۱۵۰۰ رزرو را از دست می‌دهیم
نیما قاضی، مديرعامل شركت سفرهاي علي‌بابا
۱۱ Shahrivar 1396 بدون دیدگاه اخبار استارت آپی https://goo.gl/UYBZWj
نیما قاضی صحبت‌هایش را با اشاره به شیوه حذف‌شان از اپ استور آغاز می‌کند و در ادامه صحبت‌هایش را با توجه به تاثیری که این شیوه حذف‌شدن بر کسب‌وکارشان خواهد داشت، ادامه می‌دهد. قاضی می‌گوید براساس حذف‌شدن از اپ استور که شرکت اپل مبنای آن را تحریم ذکر کرده است  ...
روزانه 1500 رزرو را از دست می‌دهیم

 روزانه بیش از ۱۵۰۰ رزرو را از دست می‌دهند و کسب‌وکارشان با چنین ریزشی مواجه خواهد بود؛ ریزشی که شاید در ماه‌های آتی افزایش هم داشته باشد. 

  • روند حذف اپ شما از اپ استور به چه صورت بوده است؟

مانند سایر اپ‌های ایرانی حاضر در اپ استور، ایمیلی دریافت کردیم مبنی بر اینکه دیگر نمی‌توانند از اپ ما میزبانی کنند و البته اشاره‌ای هم شده در این ایمیل که این عدم میزبانی به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. همچنین اشاره شده که این تحریم‌ها قوانین پیچیده خودش را دارد و در صورت برطرف‌شدن این مسائل، شاید در آینده باز بتوانیم خدمات میزبانی را به شما ارائه کنیم. 

  • چند درصد مشتریان علی‌بابا از آی‌اواس بودند؟

بیش از ۱۰درصد از کل فروش علی‌بابا روی آی‌اواس است. 

  • بنابراین می‌توانیم بگوییم که حذف‌شدن از اپ استور ضرر مالی برای کسب‌وکار شما به همراه دارد؟

بله همینطور است و روی برنامه‌های آتی ما تاثیر منفی خواهد داشت، چون کاربران جدید نمی‌توانند اپ را دانلود کنند و تنها کاربران قدیمی‌ این امکان را خواهند داشت. از طرفی دیگر نمی‌توانیم نسخه روزآمدشده اپ را در اختیار کاربران قرار دهیم. ۱۰درصدی که اشاره کردم، از کل فروش علی‌باباست. لازم است که اشاره کنم فروش نسخه موبایلی علی‌بابا رو به افزایش بود که با بروز چنین مشکلی، کاهش چشمگیری را تجربه می‌کند. 

  • اگر بخواهید به صورت ملموس به ضررهای احتمالی این تحریم اشاره کنید، چه اعداد و ارقامی می‌توانید ذکر کنید؟

اگر همه محصولات علی‌بابا را بخواهم لحاظ کنم، با این مشکل در هر روز بیش از ۱۵۰۰ رزرو را از دست می‌دهیم. البته رقم ریالی آن در كوتاه‌مدت قابل محاسبه نيست ولي در بلندمدت با توجه به اينكه ١٠درصد از کل فروش علی‌بابا را با مخاطره روبه‌رو مي‌كند، مي‌تواند ضرر چند ميليارد توماني به همراه داشته باشد.

  • علی‌بابا برای عبور از این مشکل چه راهکارهای جایگزینی را در نظر گرفته است؟

طبعا باید به فکر راهکارهایی باشیم که بتوانیم اپ علی‌بابا را به دست مشتریان‌مان برسانیم. مثلا به اکانت اینترپرایز فکر کردیم یا شاید بتوانیم از مارکت‌های ایرانی استفاده کنیم. اما استورهای داخلی کیفیت لازم را ندارند که بتوانیم روی‌شان حساب ویژه‌ای باز کنیم. روش اینترپرایز هم مشکلات زیادی دارد مثلا برای آپدیت‌کردن آن با مشکل مواجه هستیم. گرفتن اکانت هم مشکل دارد و قوانینی مانع این کار هستند. این روش بسیار محدود است و تعداد محدودی می‌توانند با آن کار کنند. 

  • بدنه دولتی چه کمکی می‌توانند به شما بکنند و عکس‌العمل‌شان نسبت به این موضوع را چگونه برآورد می‌کنید؟

به نظر من عکس‌العمل دولتی‌ها حتی بیش از انتظار بود. طرف ما هم یک شرکت است و نه یک دولت. هرچند این تحریم به مسائل بین دولت‌ها هم مربوط است اما در نهایت با یک شرکت طرف هستیم. اما شاید بشود در همان ابعاد تحریم‌ها مذاکراتی بشود. هر چند به نظر نمی‌رسد که این مشکل به این زودی حل شود. 

  • علی بابا چه انتظاری از مشتریانش دارد؟ آیا پیشنهاد می‌دهید که از آی‌اواس به اندروید کوچ کنند؟

مردم همیشه راه‌شان را پیدا می‌کنند؛ راهی که بتوانند از خدماتی که قبلا داشتند، بهره‌مند شوند. اما خطری که در اینجا وجود دارد برمی‌گردد به این نکته که کاربران باید حواس‌شان باشد که از اپلیکیشن‌های‌ تقلبی و غیراصیل و مارکت‌هایی که به روش درستی اپلیکیشن‌ها را توزیع نمی‌کنند، استفاده نکنند؛ یعنی به سمت استفاده از محصولات جایگزینی که اصالت‌شان مشخص نیست، نروند. حتی دیده شده که اپ علی‌بابا را به صورت کپی روی مارکت دیگری توسعه داده‌اند و این خطری است که برای کسب‌وکار ما و برای مشتریان ما وجود دارد. مهم‌ترین کمک مردم به کسب‌وکارهایی که اپ‌شان حذف شده این است که به سمت اپ‌های جایگزین غیرمعتبر نروند. 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎