روبات‌هایی که وول می‌خورند!‌‌

0

یک روبات نرم و شبیه به کرم ابریشم می‌تواند روزی از درختان بالا رود و محیط را بررسی کند.در گذشته، روبات‌ها معمولا از قطعات سخت ساخته می‌شدند و در نتیجه نسبت به خراش، پیچ خوردن، افتادن و ضربه آسیب‌پذیر بودند. این قطعات سخت موجب می‌شود که آنها نتوانند از موانع عبور کنند.

دانشمندان در حال ساخت روبات‌هایی هستند که از پلاستیک و لاستیک نرم و قابل انعطاف ساخته شده‌اند. این روبات‌های نرم با طراحی الهام‌گرفته از اختاپوس، ستاره‌ماهی، کرم‌ها و سایر موجودات بی‌استخوان معمولا نسبت به آسیب مقاوم‌تر هستند و می‌توانند از بسیاری از موانع رو‌به‌روی روبات‌های سخت بگذرند.

تاکویا اومداچی، محقق و سخنران دانشگاه توکیو، می‌گوید: «من معتقدم که این نوع روبات برای محیط زیست ما بسیار مناسب است زیرا نرمی بدن آن می‌تواند این تضمین را بدهد که وقتی ما با روبات در تماس هستیم، ایمنی ما نیز حفظ خواهد شد.»

با این حال، مواد نرم به آسانی به شکل‌های پیچیده درمی‌آیند و تغییر شکل می‌دهند و به همین دلیل هنگام استفاده از شیوه‌های روباتیک کنترل کردن آنها دشوار است. مدلسازی و پیش‌بینی چنین فعالیتی در حال حاضر مستلزم مقدار زیادی محاسبات است زیرا روش‌های زیاد و غیر‌قابل‌پیش‌بینی وجود دارد که از طریق آنها روبات‌ها بتوانند حرکت کنند.

برای شناخت بهترین روش‌های کنترل روبات‌های نرم، محققان کرم پیله‌سازی شاخدار توتون به نام Manduca sexta را تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند که این حیوانات چگونه بدون اسکلت سخت حرکت‌های خود را هماهنگ می‌کنند. بیش از میلیون‌ها سال است که کرم‌های پیله‌ساز بدون استفاده از مغز وسیع و پیچیده روش‌های پیچیده‌ای را برای حرکت ایجاد کرده‌اند.

دانشمندان اینگونه استدلال می‌کنند که کرم‌های پیله‌ساز برای حرکت‌دادن بدنشان روی یک مرکز کنترل مانند مغز تکیه نمی‌کنند زیرا آنها فقط تعداد کمی عصب دارند. در عوض، دانشمندان می‌گویند کرم‌های پیله‌ساز ممکن است به یک شیوه غیر‌متمرکزتر بدن خود را کنترل کنند. طبق مدل آنها، عصب‌های حسی موجود در بافت‌های نرم داده‌ها را به گروه‌هایی از ماهیچه‌ها انتقال می‌دهند و از این طریق کرم‌ پیله‌ساز می‌تواند به طور هماهنگ حرکت کند. دانشمندان یک روبات نرم و شبیه به کرم پیله‌ساز ساخته‌اند که الهام گرفته از مدل جانوری آن است. آنها حسگرها را به روبات، که یک بدن نرم است که می‌تواند مطابق با محیط تغییر شکل دهد، وصل کرده‌اند. داده‌های به دست آمده از طریق این حسگرها وارد یک کامپیوتر می‌شود که موتورهای روبات را کنترل می‌کند و موتور می‌تواند چهار بخش بدن روبات را منقبض کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.