رمز و راز کارفرماهای محبوب

0

از سال ۲۰۰۹ یعنی زمانی‌که گلسدور برای اولین‌بار شروع به جمع‌آوری داده‌های محیط کار شرکت‌های آمریکایی کرد، ۳ شرکت همیشه در لیست برترین کارفرمایان این کشور حضورداشته‌اند؛ گوگل، فیس‌بوک و باین اند کمپانی. در گزارشی که نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد، اشتراکات این سه شرکت مورد بررسی قرارگرفته بود. برخلاف آنچه تصور می‌شود، ویژگی‌های مشترک این ۳ شرکت، موضوعات پیچیده‌ای نیستند. بیایید نگاهی داشته باشیم به خلاصه‌ این گزارش.

  •  فرهنگ‌ سازمانی باز

در برترین محیط کارهای دنیا، همیشه رابطه‌ای شفاف بین رهبران و کارمندان برقرار است.  یکی از رسوم همیشگی شرکت گوگل، که درواقع از زمان مدیریت لری پیج و سرگی برین باب شد و همچنان ادامه یافت، جلسات هفتگی روزهای جمعه است که در آن کارکنان می‌توانند هر سؤالی را که به ذهنشان می‌رسد، از سرپرستان، مدیران و رهبران خود بپرسند. این جلسات TGIF نام دارد. یکی از کارمندان گوگل به گلسدور گفته است: «مهم نیست سؤالی که در این جلسات مطرح می‌کنیم چقدر بحث‌برانگیز و حساس باشد. اغلب اوقات مدیران پاسخ روشنی به ما می‌دهند و هیچ ابهامی باقی نمی‌گذارند.»

  •  طراحی خاص دفاتر کاری، برای حداکثرسازی بهره‌وری کارمندان

بهترین شرکت‌ها برای ماکزیمم‌کردن بهره‌وری کارمندانشان، اتاق‌ها و فضاهای کاری را به بهترین سبک ممکن طراحی می‌کنند. در شرکت باین اند کمپانی، کارمندان می‌توانند خلوت تنهایی خودشان را داشته باشند. دیوارهای متحرک و عایق صدا این فرصت را برای اعضای تیم فراهم می‌کند که هرگاه که متمایل باشند، از دیگران فاصله بگیرند و در سکوت به وظایفشان مشغول شوند. درعین‌حال، زمانی که در حال و هوای معاشرت با همکاران باشند یا به همکاری و تبادل ایده‌ نیاز داشته باشند، دیوارها را کنار می‌زنند و خود را به سالن باز عمومی دعوت می‌کنند. شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک نیز استراتژی مشابهی دارند. این شرکت‌ها سالن‌های بزرگ کنفرانس خود را به شیوه‌ای طراحی کرده‌اند که در صورت نیاز به اتاق‌های گفت‌وگوی خصوصی تبدیل می‌شوند؛ یعنی جایی که کارمندان شرکت می‌توانند دور از فضای کار و مقررات جلسه‌ها باهم گپی بزنند.

  •  حقوق و دستمزد خوب

پرداختی خوب، همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد. حقوقی که شرکت باین اند کمپانی به کارمندانش می‌پردازد، معادل ۱۴۰ هزار دلار در سال به‌علاوه‌ ۳۰هزار دلار پاداش و گزینه‌های مختلف دریافت سود سهام است. شرکت گوگل نیز تقریبا همین مبلغ را به کارکنانش پیشنهاد می‌دهد. شرکت فیس‌بوک به مهندسان خود سالیانه ۱۴۲ هزار دلار پرداخت می‌کند. این مبلغ با احتساب پاداش و سود سهام، گاهی تا ۲۵۸ هزار دلار افزایش پیدا می‌کند.

  •  مزایای سخاوتمندانه

شرکت‌ها باید علاوه بر حقوق و دستمزد، نیازهای زندگی شخصی کارمندان را هم درک کنند. باین اند کمپانی و فیس‌بوک، به کارمندان زنی که به‌تازگی مادر شده‌اند، ۱۶ هفته مرخصی با حقوق اعطا می‌کنند. در شرکت گوگل این مرخصی ۱۸ هفته است. به‌علاوه پدرانی که تازه فرزندشان به دنیا آمده یا سرپرستی کودکی را پذیرفته‌اند، از وقت آزاد انعطاف‌پذیر بیشتری بهره‌مندمی‌شوند. شرکت باین اند کمپانی در شرایط خاص خانوادگی، به کارمندانش تا ۲ ماه مرخصی می‌دهد.

  •  کار سخت و بازی حسابی!

کار ۱۰ تا ۱۲ ساعته‌ شرکتی، مستلزم اوقاتی برای تجدید قواست. کمپ گوگل در ماونتین ویو کالیفرنیا، یک سالن باز والیبال را در خود جای‌داده است. باین اند کمپانی یک گام جلوتر رفته و رقابت‌هایی را با نام «کاپ باین» در طول ۳ روز برگزار می‌کند. ۱۲۰۰ کارمند از سراسر جهان در این مسابقات فوتبال شرکت می‌کنند.

ایده‌ این قبیل فعالیت‌ها فقط تیم‌سازی نیست. کارشناسان معتقدند کارمندانی که خودشان را به کار سخت و اهداف شرکت متعهد می‌دانند، احتمالا از فعالیت‌های جدی فیزیکی نیز لذت می‌برند.

  •  اعتقاد به همکاری واقعی

کارکنان فیس‌بوک، گوگل و باین اند کمپانی، به ‌این‌علت می‌توانند از عهده‌ کار سخت و انتظارات سنگین کارفرمایان خود برآیند که به لحاظ ذهنی، احساس امنیت می‌کنند.

معروف است که کارمندان باین اند کمپانی همیشه می‌گویند «یک باینی هرگز اجازه نمی‌دهد همکارش شکست بخورد.» این شعار به احساس مسئولیت مشترک آنها برمی‌گردد و این باور که موفقیت همه‌ آنها، به یکدیگر وابسته است.

اما شرکت گوگل برای کارمندانش «مزایای مرگ» را در نظر گرفته است! طبق این قانون اگر کارمندی به هر دلیلی جان خود را از دست بدهد، عزیزانش تا ۱۰ سال نیمی از حقوق سالیانه‌ او را دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.