رضایت را نمی‌توان با پول خرید!

0

«پول بیشتر…مشکلات بیشتر» عبارتی برگرفته‌ از یک آهنگ معروف! است اما آیا در زندگی امروز پول بیشتر به معنی مشکلات بیشتر است؟

کریستا فولی، رئیس کمیته مشاوره فرهنگی شرکت زاپوس اینسایت، بر این عقیده است که پول همه چیز نیست. کارفرمایان در شرکت‌ها بایستی دستمزد منصفانه‌ای را برای هر یک از کارمندان خود در نظر بگیرند. فولی در یک مصاحبه این موضوع را بیان کرد و همچنین افزود‌: «پول مهم‌ترین عامل برای ایجاد یک فضای شاد و خلاق در محیط کار نیست بلکه اشتغال صحیح کارمندان مهم‌ترین عامل است.»

  •  آیا دستمزد بیشتر، سریع‌ترین راه‌حل است؟

بر اساس گزارش‌ها و بازبینی‌های دانشگاه ‌هاروارد (مقاله‌ «اثر اشتغال کارمندان بر عملکرد آنها»)، در حالی که دستمزد بیشتر، تمام دغدغه کارمندان نيست و همه مشکلات آنان را حل نمی‌کند، اما به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا در رقابت در بازار امروز، عملکرد بهتری را داشته باشند.

نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط مرکز توسعه آمریکا نشان داده است که کارفرمایان چیزی درحدود یک پنجم از حقوق سالانه هر کارمند را صرف هزینه جایگزین‌کردن همان کارمند می‌کنند. برای یک کارمند با درآمد سالانه ۳۰هزار دلار یا کمتر، هزینه جایگزین کردن او برابر ۱۶درصد حقوق اوست(بر اساس آمار اعلام شده توسط مرکز توسعه آمریکا، در سال ۲۰۱۲ حقوق سالیانه برای یک کارمند شاغل در یک شرکت خرده‌فروش، برابر با ۲۱۴۱۰ دلار است). 

اما افزایش حقوق نمی‌تواند اثراتی سریع و فراگیر برای افزایش بازده و رضایت کارمندان شرکت‌های خرده‌فروش داشته باشد به خصوص در نسل جوان.

فولی نزدیک به‌ ۱۰‌سال است که برای شرکت زاپوس فعالیت می‌کند. او هفت سال و نیم به عنوان مدیر منابع انسانی زاپوس، کمک کرد تا تعداد کارمندان این شرکت، از حدود ۱۰۰ نفر به ۱۵۰۰ نفرافزایش یابد. هم‌اکنون او با دستیابی به بینشی تازه و به منظور ایجاد سطح فرهنگی یکسان، می‌‌تواند علاوه بر زاپوس به شرکت‌های دیگر نیز یاری رساند. او در یکی از بیانات خود در زمان تعویض تعدادی از نیرو‌های خود با نیروهای تازه اعلام کرد: «اگر تمرکز و اولویت شما پول است پس به احتمال زیاد فاصله‌ زیادی از هسته‌ فرهنگی ما خواهید داشت.» این موضوع برای کارمندان جوان بیشتر قابل درک است. درصد زیادی از جوانان عامل اصلی انجام کار خود را رسیدن به اهداف آن کار می‌دانند. این در حالی است که  در گذشته عامل اصلی و نیروی محرک برای انجام کار تنها دستمزد بود. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه بنتلی، اکثر جوانان بر این عقیده هستند که موفقیت تنها توسط شهرت و ثروت به‌دست نمی‌آید بلکه آنها بر این باورند که با ایجاد تغییراتی سازنده دنیا را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کنند.

  •  خسارات ناشی از کارمندان افسرده

اگر خرده‌فروشان نتوانند با استفاده از افزایش معمولی حقوق، کارمندان خود را راضی نگه دارند، پس چگونه می‌توانند از پس این قبیل از مشکلات بر‌آیند؟ در مورد شرکت زاپوس این موضوع به اشتغال صحیح کارمندان ختم شد. فولی می گوید: «راه‌حل زاپوس برای حل این مشکل این است که کارمندان را به نحوی تشویق کنیم تا با تمام وجود و به نحو احسن کار خود را به سرانجام رسانند.»

زاپوس یک گروه را به منظور انجام این مهم تشکیل داده است. ماموریت اعضای این گروه ایجاد سرگرمی و فعالیت‌های متنوع و متناسب با سلیقه‌های متفاوت کارمندان است. این کار نه‌تنها باعث افزایش عملکرد‌، رضایت و درک عمومی نسبت به کارمندان می‌شود بلکه در پیشرفت تجارت شرکت نیز موثر است. در گزارش دانشگاه ‌هاروارد، مدیران اجرایی به این موضوع اعتراف کردند که نیروهایی که به شیوه صحیح در حال فعالیت در مشاغل خود هستند، می‌توانند خود عاملی برای افزایش خلاقیت، باروری و همچنین عاملی برای کاهش هزینه‌های جانبی در این فضای رقابتی بازار باشند. فولی بر این عقیده است که  اگر کارمندان را به نحوی تشویق کنید تا به کار خود علاقه‌مند شوند، دیگر نیازی به برقراری تعادل میان کار و زندگی وجود ندارد و به‌راحتی می‌توان به این مهم دست یافت. با این کار نه‌تنها افراد هیچ‌گاه به این تفکر که عمر خود را بیهوده برای کاری تلف می‌کنند نمی‌رسند، بلکه روز‌به‌روز بر احساس شادی و رضایتمندی آنان افزوده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.