رشد خیره‌کننده یونیکورن‌های اروپا

0

استارتاپ‌ها در آینده نه‌چندان دور بخش بزرگی از گردش مالی اقتصادی در دنیا را به خود اختصاص خواهند داد. یکی از بخش‌های مهم در اکوسیستم استارتاپ‌ها جذب سرمایه و نهادهای حمایت‌کننده از آنهاست. اصولا سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها با ریسک زیادی مواجه است و اغلب سرمایه‌گذاران بزرگ ترجیح می‌دهند در استارتاپ‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که ارزش آنها بیش از یک میلیارد دلار است. بیش از نیمی از این شرکت‌ها که یونیکورن نامیده می‌شوند، در آمریکا هستند. ۲۱ درصد آنها نیز در چین، ۴درصد در هند‌، ۴ درصد در انگلیس‌، ۲ درصد در آلمان و کره جنوبی پراکنده شده‌اند.

در چند سال‌ اخیر به لطف رشد دو‌برابری صنعت دیجیتالی با درآمد جهانی ۳ هزار میلیارد دلار، گردش مالی این حوزه از بخش سنتی مخابرات پیشی گرفت. این رشد ناشی از نگاه سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر به حوزه استارتاپ‌هاست. با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران در حوزه دیجیتال، رشد جهانی این صنعت از شتاب بیشتری نیز برخوردار خواهد شد. ارزیابی‌ شرکت‌های دیجیتالی در سال‌های آینده، وجود ۱۹۰ یونیکورن با ارزش حدود ۶۰۰ میلیارد دلار و درآمد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.

یکی از دلایل ایجاد یونیکورن‌ها، رشد سرمایه شرکت‌ها به‌واسطه دسترسی آنها به نقدینگی است. از محرک‌های بالقوه ایجاد یونیکورن‌ها، سرمایه‌گذاری به‌وسیله چند شرکت بانفوذ و پیشروست، به‌طوری‌که ۸ شرکت بزرگ در ۴۲درصد از مجموعه یونیکورن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. رشد کلی منابع مالی در دسترس در سال‌های اخیر بیش از ۱۶۵ درصد بوده ‌که موجب رشد ۲۰ درصدی شرکت‌های دیجیتالی شده است. اغلب یونیکورن‌ها با حفظ و یا افزایش ارزش خود ماندگار خواهند بود. گسترش صنعت دیجیتال، توسعه فناوری و گسترش زیست‌بوم‌های دیجیتالی مانند اینترنت اشیا و امنیت سایبری از جذابیت‌ها و فرصت‌های آتی این صنعت است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در بازه زمانی دو‌ساله حدود ۱۳ استارتاپ فناوری در اروپا با افزایش ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار به یونیکورن حوزه تبدیل شده و در همین مدت در آمریکا نیز ۲۲ یونیکورن جدید ایجاد شد. ارزش یونیکورن‌های اروپا از سال ۲۰۰۰ حدود ۱۲۰میلیارد دلار بوده ‌که این میزان در مقایسه با ارزش «فیس‌بوک» که به‌تنهایی ۲۲۹ میلیارد دلار و یا «اوبر» با ارزش ۴۰ میلیارد دلار، قابل توجه است. بر اساس اطلاعات گزارش شاخص اقتصادی بازار آزاد داوجونز، تعداد ۴۰ استارتاپ اروپایی، با افزایش سرمایه توانسته‌اند ارزش خود را هر کدام ۱‌میلیارد دلار یا بیشتر از آن افزایش دهند. ۱۷ شرکت از این ۴۰ شرکت اروپایی، متعلق به انگلستان هستند که در میان آنها استارتاپ‌های مالی یا فین‌تک‌ها با ۸ شرکت، بیشترین سهم را دارا هستند. سوئد با ۶ یونیکورن در رده دوم و بعد از آن آلمان و روسیه با ۴ و فرانسه با ۲ یونیکورن قرار گرفته‌اند. در ادامه نیز فنلاند با ۲ و ایتالیا، هلند و ایرلند نیز هرکدام با یک شرکت قرار دارند.

با توجه به تاثیر راه‌اندازی شهر فناوری لندن که در مدت زمان ۵ سال توانسته ‌با کسب جایگاهی مهم به‌عنوان‌ هاب فناوری در اروپا، زمینه‌های جهش اقتصادی انگلستان را فراهم کند، آمار منتشر‌شده نشان می‌دهد تعداد شرکت‌های بخش فناوری دیجیتال لندن از زمان راه‌اندازی شهر فناوری، ۴۶ درصد رشد داشته است. این بخش با نیروی کار تقریبی ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال۲۰۱۰، از افزایش ۱۷ درصدی برخوردار بوده است. همچنین بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، بیش از ۱۰۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری بین‌المللی در شهر فناوری لندن آغاز شده است.

کارشناسان می‌گویند، نگرانی سرمایه‌گذاران از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کمتر شناخته‌شده می‌تواند مانعی برای استفاده از قابلیت، ظرفیت و چالاکی حوزه استارتاپ‌ها باشد. ایجاد اکوسیستم مناسب برای رشد و توسعه نوپاهای فناوری اطلاعات، مستلزم وجود مجموعه‌ای از عناصر است که بدون حضور آنها رشد و ارتقای استارتاپ‌ها امکان‌پذیر نیست. نقش مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز و شبکه‌های سرمایه‌گذاری، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، موسسات عمومی و دولتی مرتبط، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حرفه‌ای در این عرصه غیرقابل انکار است.

منبع: داوجونز

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.