ربط هوش مصنوعی با سرطان معده

0

یکی از موارد استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها به دو موسسه تحقیقاتی ژاپنی مربوط می‌شود که از این فناوری برای شناسایی سرطان معده در مراحل اولیه بیماری استفاده می‌کند.

ژاپن تایمز گزارش می‌کند که هوش مصنوعی ارائه شده توسط شرکت ریکن و مرکز ملی سرطان فقط به ۰٫۰۰۴ ثانیه نیاز دارد تا بتواند تشخیص دهد که آیا یک تصویر آندوسکوپی سرطان در مراحل اولیه را نشان می‌دهد یا یک بافت طبیعی معده.

هوش مصنوعی می‌تواند مطابق با توانایی‌های تشخیصی یک پزشک با تجربه عمل کند و به درستی سرطان را در ۸۰‌درصد از تصاویر سرطانی شناسایی کند‌ و درصد دقت تشخیص تصاویر بافت‌های سالم آن ۹۵ درصد است.

تیم محققان از ۱۰۰ تصویر آندوسکوپی از سرطان معده در مراحل اولیه و ۱۰۰ تصویر بافت‌های طبیعی معده استفاده کردند تا هوش مصنوعی را پس از آموزش یادگیری به آن آزمایش کنند.

تشخیص علائم اولیه سرطان معده بسیار دشوار است، زیرا به التهاب شبیه است. با این وجود تشخیص زودهنگام در این بیماری ضروری است تا بیمار بیشترین شانس بهبود را داشته باشد.

اکنون محققان قصد دارند هوش مصنوعی خود را در اختیار پزشکان قرار دهند تا از آنها در تشخیص حمایت کنند.

تحقیقات سال ۲۰۱۲ نشان داده است که ژاپن سومین نرخ بالای سرطان معده را در دنیا دارد (۲۹٫۹ به ازای ۱۰۰هزار) که این میزان ۴ برابر بیشتر از نرخ بیماری در انگلستان است. طبق مرکز ملی سرطان ژاپن، تنها در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۴۵٫۵۳۱ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بنابراین هوش مصنوعی یک راه مهم برای کاهش سرطان معده در ژاپن است زیرا می‌تواند به طور دقیق، سریع و به‌موقع این بیماری را تشخیص دهد.

در حال حاضر به لطف شرکت‌هایی مانند لونیت، که یک هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان روده و سینه ارائه می‌دهد‌ و اولترامیکس که از هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان در تشخیص بیماری قلبی و سرطان روده استفاده می‌کنند، هوش مصنوعی به طور گسترده وارد حوزه تشخیص سایر سرطان‌ها شده است.

بسیاری از افراد معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند مشکلات مالی سازمان تامین اجتماعی را نیز برطرف کند.

رئیس دفتر همکاری راهبردی تحقیقات بهداشت و سلامت، می‌گوید: «حدود ۲٫۲ میلیارد پوند برای خدمات پاتولوژی در تامین اجتماعی هزینه می‌شود. این هزینه را می‌توان تا ۵۰درصد کاهش داد. هوش مصنوعی می‌تواند این کار را انجام دهد.»

 

در‌حالی‌که پرسش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه چگونه شرکت‌های فناوری می‌توانند بدون تخطی از قوانین حفاظت داده به اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشند و آنها را مدیریت کنند، هیچ تردیدی نیست که هوش مصنوعی آینده روشنی در بخش مراقبت‌های بهداشتی خواهد داشت و تشخیص بیماری اولین کاربرد آن است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.