راز و رمز فابر‌کاستل‌ بودن

0

پیشرفت روزافزون دنیای الکترونیک، تولید انواع رایانه به همراه کیبوردهای پیشرفته، قلم‌های نوری و سایر وسایل ارتباطی مدرن، هیچ‌یک نتوانسته‌اند جایگاه مداد را در تجارت امروز خدشه‌دار کنند؛ ابزاری نوشتاری که با داشتن قابلیت اصلاح و پاک‌شدن، مصرف‌کنندگان زیادی را در سراسر جهان با خود همراه کرده است، به طوری که امروزه یکی از مهم‌ترین محصولات در سطح جهان به شمار می‌روند که مخاطبان زیادی را گرد خود فراهم آورده‌اند؛ در این میان یکی از شرکت‌های برجسته تولید انواع نوشت‌افزار در سطح جهان، شرکت معروف فابر‌کاستل است که با تولید انواع ابزارهای نوشتاری و برخی محصولات لوکس در این زمینه، یکی از برندهای مشهور به شمار می‌رود. این برند که در سال ۱۷۶۱ در شهر نورنبرگ آلمان تأسیس شد، با داشتن بیش از دو قرن سابقه، در حال حاضر بیش از ۱۴کارخانه و ۲۰واحد فروش در سطح جهان داشته و بازار گسترده‌ای را برای محصولات خود راه‌اندازی کرده است. مطمئنا رشد و رونق این نام تجاری در طی این سالیان، در گرو یک برنامه‌ریزی استراتژیک و مناسب بازاریابی بوده است که توانسته نام این برند را در میان سایر تولیدکنندگان نوشت‌افزار به صورتی برجسته مطرح کرده و بازار قابل توجهی را برای آن رقم بزند. به همین منظور در ادامه به برخی از مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی این برند اشاره خواهد شد.

  • قدم اول: بهبود کیفیت و گسترش بازار

از جمله اقدامات اولیه‌ای که برند فابر‌کاستل جهت ارتقای نام تجاری خود و کسب بازارهای جهانی انجام داده است، بالا‌بردن کیفیت محصولات و همچنین گسترش بازارهای خود بود، به این معنا که همگام با تکنولوژی‌های جدید، مدادهایی نرم‌تر و در عین حال سخت را تولید کرد که مخاطبان زیادی را برای این برند در پی داشت؛ همچنین بنیانگذاران این برند در دهه‌های اولیه رشد آن، سفرهای تبلیغاتی زیادی را به کشورهای مختلف ترتیب داده و با ایجاد شعبه‌های متعدد، سعی در گسترش نام تجاری خود داشتند. در واقع باید گفت بهبود کیفیت و گسترش بازار در دهه‌های نخست شکل‌گیری این برند، از جمله راهکارهای موفقیت‌آمیزی محسوب می‌شوند که باعث ارتقای این نام تجاری و شهرت بیشتر آن در بین مصرف‌کنندگان جهانی شده‌اند. این برند توانست در قرن نوزدهم دفاتر فروش خود را در شهرهای معروفی مانند لندن، پاریس، سن‌پترزبورگ دایر کند و حتی نفوذ خود را به بازارهای آفریقا، استرالیا، هند و چین نیز برساند. گسترش بازار که در گام‌های اولیه این برند در راستای شهرت و محبوبیت شکل گرفته بود، در حال حاضر نیز یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این نام تجاری به شمار می‌رود که توانسته است نام آن را بین اکثر مردم جهان به نامی آشنا و قابل اعتماد تبدیل کند.

  • گام دوم: توسعه محصولات

گسترش و توسعه دایره محصولات نیز از دیگر راهکارهایی بود که برند فابر‌کاستل در خط تولید خود به آن پایبند شد، از آنجایی که تولید مدادهای شش‌ضلعی با نرمی مناسب و در عین حال سخت‌بودن، در دستور کار اولیه این برند قرار داشت، گسترش دایره محصولات به سوی تولید مداد رنگی‌های حرفه‌ای‌تر برای نقاشان و هنرمندان نیز در راستای همان کیفیت، از جمله اقدامات موفقیت‌آمیز این برند به شمار می‌رود که در درازمدت دایره مخاطبان بیشتری را برای آن به ارمغان آورد. این روند توسعه محصولات تا‌کنون نیز ادامه داشته و  فابر‌کاستل با تولید محصولات جدید و منحصربه‌فرد خود در زمینه نوشت‌افزار، همیشه فاکتوری برای غافلگیر کردن مخاطبان خود دارد. از آنجایی که توسعه دایره مخاطبان، باعث ایجاد یک پتانسیل قوی در جهت حمایت و طرفداری از این برند می‌شود، فابر‌کاستل نیز با توسعه محصولات خود و همچنین بالا بردن کیفیت محصولات تولید‌شده، گروه وفاداری از طرفداران جدید را برای خود ایجاد کرده ‌که این روند تا‌کنون نیز ادامه دارد.

  • پایبندی به محیط زیست

حفاظت از محیط زیست یکی از اصول مهمی است که شرکت فابر‌کاستل در راستای تولیدات خود به آن پایبند است. از آنجایی که تولید مداد با مصرف چوب و در نتیجه جنگل‌زدایی همراه است، ممکن است اینطور تصور شود که کمپانی فابر‌کاستل که تولیدات انبوهی را ارائه می‌دهد، به مصرف بی‌رویه فرآورده‌های جنگلی بپردازد، اما این کمپانی در راستای اهداف فرهنگی خود، استفاده از منابع جنگل را در دستور کار خود قرار نداده، بلکه با تولید گیاهان و درختان مورد نیاز خود به صورت مجزا، به کار خود ادامه می‌دهد؛ بیشتر اراضی جنگلی منحصر‌به‌فرد این برند نیز در برزیل واقع شده‌اند که در حال حاضر به بیش از ۱۰هزار هکتار رسیده‌اند و برند مذکور نیز در زمین‌های زراعی خود، به کاشت گیاهان مورد نظر خود می‌پردازد. همچنین در راستای ایمنی و حفظ محیط زیست، از اقدامات قابل توجه دیگری که این برند ارائه می‌دهد، تولید محصولاتی است که با ایمنی کودکان سازگار باشند و بر این اساس از موادی استفاده می‌کند که کمترین میزان آسیب را به همراه داشته باشند. مطمئنا اقداماتی از این دست، در عین حال که فعالیت‌های فرهنگی به شمار می‌روند، می‌توانند در شکل دادن شعارهای تبلیغاتی این برند نیز بسیار تأثیرگذار باشند؛ برندی که حفاظت از محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده و علی‌رغم مواد اولیه مورد نیاز آن که چوب است، در حفظ محیط زیست و جنگل‌ها پیشگام است.

  • قیمت‌گذاری متنوع: فابر‌کاستل برندی برای همه

قیمت‌گذاری مناسب و دقیق می‌تواند یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی برای یک برند محسوب شود. فابر‌کاستل به عنوان یک برند پرمخاطب، جایگاه قابل توجهی را بین مخاطبان خود کسب کرده است که تا حدی به نحوه قیمت‌گذاری آن مربوط می‌شود. تنوع در نحوه قیمت‌گذاری باعث شده است که مخاطبان زیادی برند مذکور را انتخاب کنند، مقرون‌به‌صرفه‌بودن و ارائه محصولاتی که با نحوه قیمت‌گذاری متنوعی تولید می‌شوند، دو گروه اصلی از  مخاطبان معمولی و خاص را برای این برند به ارمغان آورده است. بر این اساس یک گروه از تولیدات این شرکت نیز منحصرا به محصولاتی اختصاص دارند که لوکس و لاکچری بوده و برای طبقات بالاتر تولید می‌شوند؛ بر این اساس باید گفت تنوع در محصول، تنوع قیمت را رقم می‌زند و در ادامه نیز تنوع در قیمت باعث گسترش بیشتر دایره مخاطبان این برند می‌شود.

  • مداد رنگی که نقاشی است

در انتها با اشاره به یکی از کمپین‌های تبلیغاتی برند فابر‌کاستل این مبحث را به پایان می‌بریم. کیفیت مناسب مداد رنگی‌های این برند برای کاربرد کودکان یکی از فاکتورهای مهم آن به شمار می‌روند که در یک کمپین تبلیغات چاپی به آن توجه شده است. 

  • این کمپین که توسط آژانس آلمانی 

Serviceplan راه‌اندازی شده است، تصاویری را ارائه می‌دهد که کیفیت این محصولات را در نقاشی نشان می‌دهند، به این صورت که نیمی از مدادهای رنگی این برند را نمایش می‌دهند که در انتهای آنها نقاشی مورد نظر دیده می‌شود، مداد رنگی که تبدیل به یک کوسه، کامیون و یا یک سگ شده است، در این تصاویر که با هدف تأکید بر کیفیت این محصولات ترسیم شده‌اند، مخاطب تمایز چندانی را بین مداد رنگی و نقاشی که کشیده شده است، نمی‌بیند و بر همین اساس بر کیفیت و قدرت این محصولات، برای ارائه یک نقاشی مناسب تأکید می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.