رازهای تولید بهترین محتوا

0

تولید محتوا یک کار نیست؛ بلکه یک فرآیند است که باید در بستری از زمان انجام گیرد تا تأثیر مطلوب خود را داشته باشد

بازاریابی محتوا یکی از کارهایی است که اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند به سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای تبدیل شود. ‌اینکه شما بتوانید با نوشتن و یا حتی ویرایش مطالب، خود را به دایره‌ بزرگ‌تری از افراد معرفی کنید، یک گام بسیار مهم در زمینه ارتباطات کسب‌و‌کارتان به شمار می‌رود.

اگرچه بازاریابی محتوا با امواج بزرگ خود مرزهای بازار را جابه‌جا ساخته است، اما بسیاری از بازاریابان محتوا در انتخاب استراتژی بازاریابی محتوا و رویارویی با چالش‌های آن با مشکلاتی مواجه هستند.

در ‌‌همین رابطه به پژوهشی که PR daily از بین ۱۸۸۴ بازاریاب محتوا انجام داده است، می‌پردازیم تا این چالش‌ها و راه‌حل‌هایشان را به تصویر بکشیم.

کیفیت مهم‌تر از تعداد است

محتوای استاندارد و مورد قبول موتورهای جست‌و‌جو یا محتوای باکیفیت و کاربردی؟ این سؤالی است که ذهن ۴۷درصد بازاریابان محتوا را مشغول کرده‌است.

اندرو دیویس(یکی از بزرگان حوزه بازاریابی محتوا) علت شکست بسیاری از بازاریابان محتوا را در این می‌داند که آنان به جای تولید محتوایی سودمند بر اساس نیاز مخاطب، تنها به آمار توجه دارند و به همین خاطر کیفیت مطالب  به‌تدریج کاهش می‌یابد در حالی که خود متوجه این موضوع نیستند.

برای حل این مشکل باید بتوانید در مطالب خود راهنمایی‌های کاربردی برای رسیدن به موفقیت ارائه دهید تا مخاطبان شما از آنها به عنوان یک منبع راهبردی برای رقم زدن ‌آینده تجاری درخشان خود استفاده کنند.

اثربخشی محتوا را بسنجید

۳۰درصد از تولیدکنندگان محتوا نگران سنجش اثربخشی محتوای تولیدی خود هستند. در‌ این زمینه معمولا بازاریابان محتوا با دو سؤال روبه‌رو می‌شوند:

۱)چه معیارهایی برای‌ اندازه‌گیری میزان اثربخشی بازاریابی محتوا وجود دارد؟

حتما بخوانید:

۲) چگونه‌ این معیارها را می‌توان‌ اندازه گرفت؟ در پاسخ باید گفت که بازاریابان در به‌دست آوردن معیارها باید شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با  کسب‌و ‌کار خود را شناسایی کنند.

علاوه بر شاخص‌های کلیدی عملکرد، ما نیز ۷ معیار را معرفی می‌کنیم که عبارتند از: ترافیک سایت، فروش، تغییر، رتبه‌بندی سئو، زمانی که کاربران در سایت شما می‌گذرانند، بازخورد مشتری و رشد تعداد مشترکان.

تولید محتوا برنامه‌ریزی می‌خواهد

منظور از برنامه برنامه‌ریزی در تولید محتوا تنها پرکردن صفحه‌های تقویم و توجه به تاریخ‌های انتشار محتوا نیست؛ بلکه داشتن تصوری روشن از ‌آینده و تهیه یک نقشه راه محتواست که جهت کلی بازاریابی محتوا را مشخص کرده و به شما در انتخاب استراتژی بازاریابی محتوا در هر زمان کمک می‌کند.

حدود ۱۷ درصد از بازاریابان محتوا در این مورد دچار ضعف هستند.

پرسونای مخاطب را شناسایی کنید

۳۸درصد بازاریابان محتوا در شناسایی مخاطب هدف و نیازهای آن دچار مشکل هستند. برای این منظور باید به دنبال شناسایی تیپ‌های رفتاری و الگوهای شخصیتی مشابه در مخاطبان بود که به آن پرسونای مخاطب می‌گویند.

‌این کار تأثیر مهمی در انتخاب استراتژی بازاریابی محتوا و برنامه‌ریزی تولید محتوا و انتخاب استراتژی بازاریابی محتوا دارد و فعالیت‌های شما را جهت‌دهی می‌کند.

برای محدودیت منابع فکری بکنید

یک بازاریاب محتوا سه منبع محدود دارد: زمان، مهارت و هزینه. و شاید بتوان گفت که مهم‌ترین آنها زمان است؛ تولید محتوا یک کار نیست؛ بلکه یک فرآیند است که باید در بستری از زمان انجام گیرد تا تأثیر مطلوب خود را داشته باشد.

برای رویارویی با چالش زمان دو راه پیش رو‌ست:

۱) می‌توانید پروژه‌هایی را به صورت موازی از طریق برون‌سپاری انجام دهید؛ اما‌این کار کیفیت کار شما را افزایش خواهد داد و البته احتمالا هزینه‌های شما را نیز، بالا خواهد برد.

۲)اگر در صورتی که نمی‌توانید از عهده ‌این هزینه‌ها برآیید، می‌توانید تولید محتوا را به سمت ویرایش و بازنویسی محتواهای موجود ببرید که طبیعتا ارزش کمتری را برای مخاطبانتان خلق کرده‌اید. ‌

این کار هم به مهارت کمتری نیاز دارد و هم در زمان و پول شما صرفه جویی قابل توجهی را ‌ایجاد خواهد‌کرد. همانطور که مشخص است، ایجاد تعادل در استفاده از این منابع کار آسانی نیست و به همین علت است که ۴۳درصد بازاریابان محتوا با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

عجول نباشید

در آخر باید گفت که هم بازاریابان محتوا و هم مشتریان آنها نباید عجله کنند: همان‌طور که اشاره شد بازاریابی محتوا یک فرآیند است؛ بنابراین انجام آن به یک‌باره رخ نمی‌دهد و نتایج آن نیز به یک‌باره ظاهر نخواهند شد.

برخی از ‌کسب‌و‌کارها انتظار دارند در مدت زمانی کوتاه دو یا سه ماهه به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنند؛‌ این کار اگرچه محال نیست‌ ‌ اما معمولا در عمل تحقق نخواهد یافت؛

زیرا یک وجه مهم بازاریابی محتوا را زمان تشکیل می‌دهد و مخاطبان شما به مرور زمان ارتباطشان با شما پررنگ‌تر خواهد شد. البته ضمن صبر باید از درست‌بودن مسیر خود اطمینان داشته باشید و به صورت پیوسته بازخورهایی را دریافت کنید؛

در حقیقت صبر تنها زمانی جواب می‌دهد که نمودار رشد‌ کسب‌و‌کار شما یک نمودار صعودی باشد که میزان شیب آن البته بستگی زیادی به میزان تلاش و پشتکار شما در بازاریابی محتوا خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.