رازهای آقای بزوس

0

جف بزوس، مدیرعامل آمازون، مالک ۸۰میلیون سهم (معادل ‌‌۱۷درصد) از کل سهام شرکتی است که رشد فوق‌العاده‌ خود را تا حدود زیادی مدیون بخش پردازش‌های ابری است. با این ‌حال، آمازون از ابتدا یک غول تکنولوژی نبود. این شرکت در سال ۱۹۹۴به‌عنوان یک کتابفروشی آنلاین تأسیس شد، اما با سریع‌ترین رشد در تاریخ کسب‌وکار، در سال ۲۰۱۵ به درآمد سالانه‌ ۱۰۰میلیارددلاری رسید. چنین موفقیت خیره‌کننده‌ای، مستلزم تمرکز کاری است. با هم ۶دیدگاه ارزشمند مدیرعامل تأثیرگذار آمازون را مرور می‌کنیم.

  •  مهارت‌های خود را با نیازهای بازار همسو کنید

در سال ۲۰۰۹، جف بزوس، فلسفه‌‌ شرکتی را که موجب موفقیت کتابخوان‌های الکترونیک کیندل شد، شرح داد. در آن زمان، کیندل، پرفروش‌ترین محصول آمازون بود. او توضیح داد که یکی از استراتژی‌هایی که باعث موفقیت کارآفرینان می‌شود، این است که بهترین مهارت خود را بشناسند و به‌دنبال بخشی از بازار بگردند که به این مهارت‌ها نیاز دارد. گزینه‌‌ دیگر هم این است که پی ببرید مشتریان چه نیازهایی دارند و مهارت‌های خود را در جهتی ارتقا دهید که به‌رفع این نیازها کمک کند.  آمازون در توسعه‌ کیندل از روش دوم استفاده کرد. خوانندگان برای مطالعه‌ ای‌بوک‌ها به ابزاری نیاز داشتند و آمازون محصولی را تولید کرد که موردپسند مخاطبان بود. 

  •  سازگار شوید و زنده بمانید

در سال ۲۰۱۳، جف بزوس که پیش‌ازاین تجربه‌ای در زمینه‌ نشریات نداشت، واشنگتن‌پست را به مبلغ ۲۵۰میلیون‌دلار خریداری کرد. این معامله، تعجب همگان را برانگیخت، چراکه بزوس، یک نوآور افسانه‌ای بود و نشریات چاپی، بیشتر متعلق به دوران گذشته بودند. شکی نیست که با رواج رسانه‌های دیجیتال، مخاطبان نشریات چاپی، به‌شدت کاهش‌یافته بودند.  بااین‌حال، بزوس نگاه دیگری به این ماجرا داشت. بزوس، با این باور که واشنگتن‌پست، برندی قدرتمند است و کارمندانی زبردست را در استخدام خود دارد، تصمیم گرفت برخلاف روند صنعت رسانه‌ها، امتیاز این روزنامه را خریداری کند. این حرکت، معنای عمیق‌تری داشت؛ اگر واقعیت را بپذیرید و خود را با آن سازگار کنید، قدرت پیدا می‌کنید. در غیر این ‌صورت، راه زوال را انتخاب کرده‌اید.

بزوس در مصاحبه‌ای به شبکه‌ ‌ABC گفت: «من همیشه به آینده فکر می‌کنم. هنگامی‌که دنیای اطراف شما تغییر می‌کند و به‌خصوص اگر این تغییرات علیه شماست، باید فکر کنید که چه‌کاری از دست‌تان برمی‌آید. چراکه شکایت‌کردن، هیچ‌چیزی را حل نمی‌کند.»

  •  همیشه جوان بمانید

جف بزوس معتقد است یکی از کلیدهای موفقیت‌های فوق‌العاده‌‌ او، این است که دلش را جوان نگه می‌دارد. شبکه‌‌ ABC از بزوس خواست نظرش را درمورد بلک‌بری بیان کند. بلک‌بری در دهه‌۹۰ میلادی، پیشگام انقلابی بود که در صنعت موبایل به‌وجود آمد. اما این برند، موفق نشد نوآوری‌های خود را ادامه دهد و از بازار روزعقب افتاد. سال ۲۰۱۳، این شرکت مجبور شد ۴۰درصد از کارکنانش را تعدیل کند. از طرف دیگر، آمازون شرکتی بود که از اوایل دهه‌‌ ۹۰، رشد مداومی داشت. بزوس گفت: «اگر می‌بینید با گذشت زمان، متوسط سن مشتریان پایه‌‌ شما بالا و بالاتر می‌رود، باید بدانید که درنهایت مهجور خواهید ماند. باید مدام مشتریان جدیدتان و نیازهایشان را شناسایی کنید و راهی بیابید که همیشه به‌روز و جوان بمانید.»

  •  آزمایش کنید و از تلاش‌هایتان درس بگیرید

راه موفقیت شرکت آمازون، به کمک آزمایش‌های متعدد و تجربه‌ها هموار شده است. برخی از این آزمایش‌ها موفق بوده‌اند و برخی دیگر به شکست‌های سختی منجر شده‌اند، ازجمله پروژه‌های زیر:

 فایرفون

 سایت مقصد سفر آمازون

 آمازون محلی

 زدشاپ

بزوس، به‌جای اینکه برای اشتباهاتش ماتم بگیرد، به کسب‌وکار خود، به‌چشم یک لابراتوار نگاه می‌کند. او اخیرا‌ به نشریه‌ فورچون گفت: «تجربه‌ها و آزمایش‌ها کلیدهای نوآوری هستند. چراکه به‌ندرت به نتیجه‌‌ دلخواه شما می‌رسند و شما مطالب زیادی از آنها یاد می‌گیرید.»

  •  از نزدیک‌شدن به کارهای دشوار نهراسید

واقعیت این است که بزوس به‌خاطر محافظه‌کاری، به دومین مرد ثروتمند جهان تبدیل نشده است. برعکس، گرچه هزینه‌ شکست‌های عظیم بنیانگذار آمازون، با پول شرکت پرداخت‌شده، ولی موفقیت‌های او میلیاردها دلار را به آمازون بازگردانده است. به‌ازای هر فایرفون یا مقصد سفر (پروژه‌های ناموفق)، یک آمازون‌پرایم یا مارکت‌پلیس وجود داشته که درآمد هرکدام، بیش‌ازحد تصور است. از هر ۱۰ تلاش ریسک‌پذیر، ۹مورد به شکست منجر می‌شوند. به‌همین‌دلیل، بزوس تأکید دارد که باید به ریسک‌کردن ادامه دهید، چون تلاشی که به موفقیت می‌رسد، نتیجه‌ای بزرگ‌تر از صدماتی که متحمل شده‌اید خواهد داشت. 

  •  به پروسه‌ها و پروتکل‌ها وابسته نشوید

بزوس معتقد است زمانی‌که شرکت‌ها در مرحله‌‌ رشد قرار می‌گیرند، به سیستم‌ها و پروسه‌های خود متکی و وابسته می‌شوند. درست است که صرف سیستماتیک‌شدن سازمان مشکل‌زا نیست، ولی نباید به‌جای محصول، روی پروسه‌ها متمرکز شوید. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که ممکن است در زمان مدیریت کسب‌وکار مرتکب شوید. همان‌طور که بزوس می‌گوید، آنچه سرانجام شرکت شما را رقم می‌زند، موفقیت محصولات و خدمات نهایی است و اصرار بیش‌ازحد به هر فرایندی، خطرناک است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.