رئيست را قورت بده!

0

بهترين رئيس خود را به خاطر بياوريد. در اينجا مي‌خواهم درباره ۲۰ رفتار که بي‌شک رئيس شما نيز به آن‌ها مي‌پرداخته صحبت کنم. شايد خوش‌شانس باشيد و رئيس کنوني خود را در ذهن تصور کنيد. شايد هم اين خاطره شيرين به سال‌ها قبل بازگردد. شايد هم رئيسي در کار نيست و خود شما رئيس باشيد. پس خوش به حالتان! قول مي‌دهم زماني با يکي از آنان مواجه شده‌ايد. صرف نظر از اينکه رئيس شما چه کسي است، با اطمينان مي‌توانم او را توصيف کنم. به اين علت است که وجوه مشترک بسياري در مديران موفق وجود دارد. در اينجا به بيان ۲۰ مورد از اساسي‌ترين ويژگي‌هاي اين نوع مديران مي‌پردازيم.

تعيين هدف روشن

هدفمند کردن و انگيزاندن افراد از طريق روشن کردن مسير تلاش آن‌ها به‌وسيله چراغي روشن که چيزي جز هدفي مشخص و ارزشمند که اعضاي گروه مشتاقانه براي آن تلاش کنند، مهم‌ترين چيزي است که رهبر يک گروه بايستي براي اعضاي خود فراهم کند. البته اين بدان معنا نيست که رهبر ملزم به توضيح کوچک‌ترين برنامه‌هاست، بلکه منظور وجود مهم‌ترين هدف به‌عنوان لوحي براي انگيزاندن افراد است تا با يادآوري آن به اعضا حس ارزشمند بودن را القا کند.

 

متخصص بودن

کار کردن براي مديري که از شغلي که به آن مشغول است درک کاملي ندارد، مديري که تمام قدرت او در عنوان آن (رئيس) نهفته است و از لحاظ تخصص حرفي براي گفتن ندارد، بسيار آزاردهنده است. اين موضوع به اين معنا نيست که يک رئيس بايد نفر اول از لحاظ تخصص در گروه باشد (گاهي حتي اين مسئله غيرممکن است)،‌ اما وي بايستي در تمام امور گروه تا حد قابل‌قبولي سررشته داشته باشد.

 

باارزش بودن زمان افراد

مديران خوب حوصله کمي براي جلسات خسته‌کننده و کم‌اهميت و معطل کردن بي‌خودي افراد از خود نشان مي‌دهند.

 

اولويت‌بندي

زماني که شما تلاش مي‌کنيد بر روي همه‌چيز تمرکز کنيد درواقع در حال تمرکز بر روي هيچ‌چيز نيستيد. يک مدير باهوش اين موضوع را درک مي‌کند و مي‌داند که اولويت‌بندي نکردن اهداف و مراحل کار باعث شيوع بي‌نظمي و عدم تمرکز تيمي مي‌شود. او مي‌داند عدم اجراي اين مهم به معناي عدم پيشبرد اهداف در مسير صحيح است.

 

اشتراک‌گذاري داده‌ها

گاهي مشاهده مي‌شود که برخي از مديران ترس اين را دارند که همه حقايق به دست اعضاي گروه بيفتد و از اين طريق رهبري آن‌ها تهديد شود. از اين رو اطلاعات را همانند قطره‌چکان در دست اعضاي گروه قرار مي‌دهد. البته زمان‌بندي به اشتراک‌گذاري داده‌ها از اهميت زيادي برخوردار است اما به طور کلي هرچه رفتار مدير در مقابل کارمندان شفاف‌تر باشد، ميزان احترام اعضاي تيم به مدير بيشتر خواهد بود.

 

تعريف و تشويق

افراد اغلب در مورد نحوه عملکرد خود مطمئن نيستند. مديران خوب افراد را از اين مهم مطلع مي‌کنند. اين مديران براي تشويق بيشتر اين کار را در سخنراني‌ها و با تشويق افراد در جمع انجام مي‌دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.