دیوار به روایت آمار

0

یکی از اهداف اصلی دیوار، تسهیل رابطه میان خریدار و فروشنده، ارتباط میان کسب‌وکارهای مکمل و حذف واسطه هایی است که ارزش افزوده ای برای مصرف کننده ایجاد نمی کنند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، این روزها «اقتصاد تولید» در محوریت توجه دولت‌ها قرار دارد. در ایران اگرچه چندسالی است طرح‌های تبلیغاتی گسترده‌ای برای حمایت از کالاهای تولید داخل کشور وجود دارد اما همچنان زیرساخت و حمایت‌های کافی برای گسترش تولیدات داخلی فراهم نشده‌است.

در اقتصادهای تولیدمحور، مفهومی با عنوان «صنعت دست‌دوم» بسط یافته که محوریت آن بازگشت کالاها به چرخه مصرف است. ورود این کالاها به صنعت دست‌دوم به خصوص اگر در زمره دسته‌هایی باشند که ما به ازای داخلی ندارند و وارداتی محسوب می‌شوند باعث کاهش واردات و در نتیجه کاهش خروج ارز می‌شود.

این توضیح خود نشان‌دهنده اهمیت صنعت دست‌دوم در چشم‌انداز اقتصاد ایران است؛ اقتصادی که هر روز سنگینی واردات را بر گرده‌اش بیشتر احساس می‌کند.

در چنین شرایطی، «دیوار» در جایگاه نخستین و بزرگترین بستر خرید و فروش بدون واسطه، پیوسته به دنبال توسعه و گسترش این صنعت بوده است. امروز و با گذشت ۵ سال از تاسیس این مجموعه، روزانه بیش از ۲۰۰هزار آگهی برای دیوار ارسال میشود و تنها در سال گذشته ۲۵ میلیون نفر از این محصول برای خرید یا فروش کالا یا ارائه خدمات خود استفاده کرده‌اند.

یکی از اهداف اصلی دیوار، تسهیل رابطه میان خریدار و فروشنده، ارتباط میان کسب‌وکارهای مکمل و حذف واسطه هایی است که ارزش افزوده ای برای مصرف کننده ایجاد نمی کنند.

در واقع دیوار علاوه بر حذف واسطه ها و به تبع آن هزینه مازادی که بر مصرف کننده و حتی بر فروشنده تحمیل می‌شده است، فضای مناسبی را نیز برای رونق کسب وکارهای خرد و متوسط فراهم کرده‌است.

بسیاری از کسب‌و کارهای نوپا از «دیوار» به عنوان بزرگترین ویترین خرید و فروش بی‌واسطه در کشور استفاده می‌کنند و در این مسیر بیشتر آنها موفق شده‌اند با استفاده از فرصتی که در دیوار فراهم شده، کار و کسب خود را از آب و گل دربیاورند.

گزارش پیش رو، خلاصه‌ای از فعالیت دیوار در صنعت دست دوم کشور است. این نخستین گزارش از مجموعه‌ گزارش‌هایی است که قرار است به صورت فصلی و سالیانه و در راستای حمایت از این صنعت و ایجاد فرهنگ خرید و فروش بی واسطه منتشر شود.

تلاش ما در ارائه این گزارش‌ها، کمک به صاحبان صنایع، کسب و کارهای خرد، مراجع تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و حتی اجتماعی در کشور و به‌طور کلی چشم‌اندازی از بازار صنعت‌دوم است که می‌تواند چراغ راه بسیاری از اهالی اقتصاد کشور، عموم مردم و فعالان این عرصه باشد.

امید است همزمان با مشاهده تاثیرات شگرف اقتصادی این صنعت، شاهد رشد آن و البته افزایش حمایت نهادهای تصمیم گیرنده و قانونگذار این حوزه باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.