دویدن پس از عمل قلب

0

دهه هشتاد اوج تب یادگیری زبان انگلیسی بود. بخشی از اوقات فراغت بزرگ و کوچک، دانش‌آموز و کارمند و دانشجو و استاد سر کلاس‌های آموزشگاه‌هایی می‌گذشت که هریک با روش و شیوه‌ای خاص ادعا می‌کردند زبان انگلیسی را زبان دوم شما خواهند کرد.

بازاری بود پررونق که تبلیغات آن درودیوار و مجلات و روزنامه‌ها را هم بی‌نصیب نگذاشته بود. در میان این تبلیغات یک نام هنوز در یاد متقاضیان آن روزها باقی مانده: OLC. آموزشگاه آنلاین زبان انگلیسی که حسابی گل کرده بود و از گوشه‌وکنار کشور مشتری داشت. آموزشگاهی مجازی که رد قصه پشت آن را اگر بگیرید می‌رسید به کسب‌وکاری خانوادگی. خانواده شلیله که چند شعبه آموزشگاه زبان را در تهران اداره می‌کردند.

«کاروبار آموزشگاه‌ها خوب بود. اما آینده از آن آموزشگاه‌های آنلاین بود؛ حداقل من اینجوری فکر می‌کردم. ۱۳ سال پیش شاخه آنلاین آموزشگاه را راه‌اندازی کردم و اسم «مرکز مجازی آموزش زبان» یا همان OLC را روی آن گذاشتم. آن‌موقع نمی‌دانستم آموزش الکترونیک (E-Learning) چیست، اما ایده‌ام این بود که روی ساختار سنتی آموزشگاه‌هایی که پدرم سال‌ها برای آن‌ها زحمت کشیده بود طرحی نو دراندازم…» شایان شلیله وقتی از آن روزها صحبت می‌کند کم خاطره خوب ندارد.

روزهای رونق و استقبال خیره‌کننده از آموزشگاه آنلاین زبان که اسم غریب انگلیسی‌اش به یک برند تبدیل شده بود. «در طول سه سال آنقدر رشد کردیم که وقتی سال ۸۴ از راه رسید به چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر خدمات آنلاین یادگیری زبان می‌دادیم. باورکردنی نبود. همه آموزشگاه‌ها را جمع کردیم و تمام خانواده هم‌وغمشان را گذاشتند روی بیزنس آنلاین خانوادگی.»

همه‌چیز هم خوب پیش رفت. اما وقتی کسب‌وکارتان با اینترنت سروکار داشته باشد و سرعت و کیفیت اینترنت دست شما نباشد، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که ادامه آن‌ها فاجعه‌بار باشد. سال هشتادوهشت اینترنت دچار اختلال شد، OLC از این وضعیت ضربه دید. اما ضربه کاری‌تر را خودمان به آن زدیم. یکی از همان اشتباهاتی که بعدها متوجه آن می‌شوید و می‌بینید با نیت بهتر کردن یک کسب‌وکار آن را نابود کرده‌اید.

یادم می‌آید همان روزی که تصمیم گرفتم OLC را رها کنم، یکی از دوستانم که مدیر آموزش منابع انسانی می‌خواست از من پرسید کسی را سراغ دارم یا نه. وقتی گفتم خودم می‌آیم باور نمی‌کرد. این خودش سخت‌ترین جنبه شکست بود.

«سال ۹۲ حدود ۸۰۰ درصد رشد داشتیم، آخر سال ۹۳ هم سرمایه‌گذار گرفتیم و از ۵ نفر به ۲۲ نفر رسیدیم، تا آخر امسال هم می‌شویم ۳۵ نفر!» این‌ها را درباره رشد و پیشرفت شرکت فعلی‌اش ای‌نت‌ورک که یکی از بزرگترین شرکت‌های تبلیغاتی آن‌لاین است می‌گوید. شرکتی که با کمک درس‌هایی که از شکست سنگینش در کسب‌وکار آموزش مجازی زبان گرفت، آن را با احتیاط و دقت بیشتری به پیش می‌برد.

درس‌هایی که به او یاد داد، همه ده پانزده خرده‌بیزینس شرکت را خلاصه کند در تبلیغات آنلاین و روی کارش تمرکز داشته باشد. اینکه هیاهوی کار را کمتر و رشد را بیشتر کند.

تسلیم نشدن را تنها فرمول برای دوباره برخاستن می‌داند. «بازاری‌های قدیم می‌گویند اگر ورشکست شدی و همه‌چیزت را از دست دادی چراغ مغازه‌ات را خاموش نکن، بگذار بدانند هنوز هستی و هنوز می‌خواهی باشی.

چراغ را خاموش کنید یعنی نیستید، تمام شده‌اید، تسلیم و مقهور شکست شده‌اید…» شایان شلیله می‌گوید ته شکست تنها شما هستید و خودتان، نه پولی برایتان می‌ماند نه کسی که دست شما را بگیرد. باید با صدای بلند بگویید الان وقت بلند شدن است. شکست مثل جراحی قلب است، باید یاد بگیرید بعد از آن دوباره بدوید»

شایان شلیله

بنیانگذار شرکت ای‌نت‌ورک

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.