دون‌کیشوت استارتاپی!

0

استارتاپ‌ها به دلایل متعددی شکست می‌خورند؛ تلخی واژه شکست اینقدر هست که به‌راحتی در پیشانی یک گزارش قرار نگیرد اما واقعیتی است که زیست‌بوم کارآفرینی ایران با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. اما دلیل این شکست‌ها چیست؟ چه عامل یا عواملی تنگ هم می‌نشینند و مسیر حرکت استارتاپ‌ها و صاحبان‌شان را سد می‌کنند؟ یکی از اصطلاحاتی که مانور زیادی هم رویش داده می‌شود و آن را متهم شماره یک شکست استارتاپ‌های ایرانی معرفی می‌کنند، «ارزش پیشنهادی» است. اما این ارزش پیشنهادی چیست و چگونه موجب می‌شود که اتوبوس اکوسیستم کارآفرینی ایران در مسیرش مسافران زیادی را سوار و پیاده کند؛ دلیل پیاده‌شدن‌ها چیست و آنهایی که به مسیر ادامه می‌دهند، چه ابزاری دارند؟ در این روزهایی که بعضی‌ از فعالان این حوزه از رشد خوب اکوسیستم حرف می‌زنند و بعضی از رکود و کندی حرکت چرخ کسب‌وکاری این حوزه، یافتن پاسخ دقیقی برای این سوالات خیلی آسان نیست. اما این روزها هستند افرادی که سهم زیادی از شکست استارتاپ‌ها را متوجه ترمی به نام ارزش پیشنهادی می‌دانند. به نظر می‌رسد که هر چه بیشتر از عمر اکوسیستم می‌گذرد، نظرات کارشناسی‌شده‌تری هم به این حوزه تزریق می‌شوند. افرادی به‌عنوان مشاور در کنار کسب‌وکارها قرار می‌گیرند و علاوه‌بر اینکه در تیم استارتاپ‌ها افراد فنی حضور دارند، مشاوره‌هایی برای شناخت بازار، طراحی محصول براساس نیاز بازار و چگونگی ارائه محصول به بازار هدف هم در رئوس کار استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد. «شنبه» در شماره این هفته خود و در گفت‌وگو با محسن ملایری بنیانگذار آواتک، ناصر غانم‌زاده مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه اُپاتان، شاهین طبری بنیانگذار و رئیس هیات مدیره چارگون، نادیا خورشیدی مشاور طرح تجاری و بیزینس مدل استارتاپ‌ها، آیت حسینی مشاور سرمایه‌گذاری کسب‌وکارهای نوآور و فناور و شاهین طبری بنیانگذار و رئیس هیات مدیره چارگون به بررسی اهمیت ارزش پیشنهادی در موفقیت یا شکست استارتاپ‌ها پرداخته است. 

 

ناصر غانم‌زاده، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه اُپاتان

گفت‌وگو با دیانا خورشیدی، مشاور استارتاپ‌ها

محسن ملایری، مدیرعامل و بنیانگذار آواتک از نقش ارزش پیشنهادی استارتاپ‌ها می‌گوید

شاهین طبری بنیانگذار و رئیس هیات مدیره چارگون:

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.