دوستی فناورانه چینی‌ها با روس‌ها

0

اخیرا برای بنیاد اسکولکوو، که یک سازمان دولتی روسی است، دوستی با چین به شکل بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری شکل گرفته است. این دوستی به منظور حمایت از استارتاپ‌های روسی و نیز مرکز روبات‌های مشترک در چین همراه با مرکز روبات‌های اسکولکوو صورت گرفته است. ابرقدرت اینترنتی چینی به نام علی‌باب نیز با اسکولکوو همکاری می‌کند. آن‌ها چالش علی‌اکسپرس  را راه‌اندازی کرده‌اند، که در آن بهترین استارتاپ‌ها را در استارتاپ ویلج در مسکو انتخاب می‌کنند تا در پلتفرم جهانی قرار بگیرند. چین به‌عنوان شریک راهبردی اصلی برای کمک به تقویت اقتصاد روسیه، پشتیبانی خود را دوچندان کرده است و اخیرا نیز یک قرارداد مالی ۲۵ میلیارد دلاری از بانک‌های چینی برای پشتیبانی از شرکت‌های روسی به امضا رسیده است. این معامله مفید خواهد بود زیرا روسیه به چیزی فراتر از نفت برای بهبود اقتصاد خود فکر می‌کند.

رئیس گروه فناوری اطلاعات اسکولکوو می‌گوید: «دولت روسیه تصمیم گرفته اقتصاد را متنوع کند تا از اقتصادی مبتنی بر منبع طبیعی به سمت اقتصادی مبتنی بر خلاقیت و بنگاه‌های کوچک  پیش برود. به همین دلیل است که دولت پنج اولویت راهبردی برای اقتصاد روسیه در نظر گرفته است که شامل فناوری اطلاعات، هسته‌ای، زیست‌فناوری، فضا و انرژی می‌شود.» پس از آن بنیاد اسکولکوو مطابق با این طرح‌ها ایجاد شد. طرح اصلی سوق دادن تمام ایده‌ها به سمت نوآوری بود تا با شرکت‌ها گفت‌وگو شود و تیم‌های فناوری بالقوه که می‌توانند فناوری‌های نوآورانه ایجاد کنند، جستجو شوند. امروزه اکوسیستم نوآوری اسکولکوو از بیش از هزار شرکت تشکیل شده است. برخلاف سایر انکوباتورهای سنتی که از استارتاپ‌های نوپا حمایت می‌کنند، شرکت‌های تشکیل‌دهنده اسکولکوو باید طرح‌های منحصربه‌فردی برای پیش بردن روسیه به جلو در دست داشته باشند.

رئیس این اکوسیستم می‌گوید: «هدف ما پیدا کردن تیم‌های حرفه‌ای باتجربه در صنعت است که بتوانند بهترین فناوری را خلق کنند، به همین دلیل است که ما خودمان را بر اساس تعداد استارتاپ‌ها و جلسات ارزیابی نمی‌کنیم، بلکه به تعداد ثبت اختراعات یا IP های ایجادشده توسط شرکت‌های خود خودمان را می‌سنجیم. به‌علاوه رشد درآمد را با تعداد شغل‌های ایجادشده اندازه‌گیری می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.