دوئل خلاقانه آئودی و ب‌ام‌و

0

فرآیند تبلیغات در فضای باز، با توجه به رشد و گسترش بزرگراه‌های مختلف در اقصی‌نقاط جهان، اهمیت زیادی پیدا کرده است، به طوری که امروز‌ بسیاری از بنرهای بزرگ تبلیغاتی در سطح شهرها و بزرگراه‌ها دیده می‌شوند. بر همین اساس راهکارهای تبلیغاتی برندهای مختلف در کنار یکدیگر دیده شده و چه بسا که حتی در یک بزرگراه، تبلیغ مشترکی از دو برند رقیب نیز مشاهده شود. این امر در دنیای امروز تبدیل به یک فضای رقابتی در میان برندهای مختلف شده است؛ برندهایی که باید بنرها و پوسترهای تبلیغاتی خود را در کنار یکدیگر ارائه داده و راهکارهای رقابتی متمایزی را در پیش بگیرند. همکاری با آژانس‌های بازاریابی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به برندهای مختلف در این فضای رقابتی کمک کند، بر همین اساس در ادامه به رویکردی که آژانس Access برای برند آئودی در مقابل برند ب‌‌ام‌و ارائه داده است، می‌پردازیم.

دو برند مذکور هر‌کدام از غول‌های اتومبیل‌سازی جهان به شمار می‌روند که در سطح دنیا شناخته شده هستند و مخاطبان زیادی را در دایره تبلیغات خود دارند، تبلیغ مورد نظر، مربوط به دو بنر تبلیغاتی است که این دو برند در مقابل یکدیگر ارائه داده‌اند؛ به این صورت که در ابتدا برند ب‌ام‌و، یک بنر بزرگ را در مقابل یکی از بنرهای تبلیغاتی آئودی نصب کرده و این شعار را روی آن نوشته است: برای تغییر ذهن‌تان، دیر نشده است!

این شعار تبلیغاتی، اگر به‌تنهایی دیده شود، این معنا را منتقل می‌کند که می‌توانید در انتخاب ماشین بهتر، ذهن خود را تغییر داده و یکی از اتومبیل‌های ب‌ام‌و را انتخاب کنید، اما نکته در اینجاست که هنگامی که بنر مذکور در مقابل بنری از برند آئودی قرار می‌گیرد، دیگر معنای کلی فوق را انتقال نمی‌دهد، بلکه هر بیننده‌ای این تغییر را در ارتباط با خودروهای آئودی می‌فهمد، یعنی به جای انتخاب آئودی، ب‌ام‌و را انتخاب کنید! در حقیقت اینطور به نظر می‌رسد که بنر برند ب‌ام‌و، تنها یک بنر تبلیغاتی نیست، بلکه نوعی رجزخوانی و قد علم کردن در مقابل آئودی نیز هست؛ به همین دلیل نیز پس از مدت کوتاهی، درست در مقابل بنر ب‌ام‌و، بنر دیگری از برند آئودی نصب می‌شود با این شعار: LOOOOL، شما هرگز نمی‌توانید یک برند برنده را تغییر دهید!

کاملا مشخص است که شعار فوق یک جوابیه در مقابل بنر ب‌ام‌و است، ضمن اینکه حروف ‌O انگلیسی نیز به صورت حلقه‌ای در کنار هم و با شکل لوگوی آئودی نشان داده می‌شوند که هم به نوعی خنده این برند را در مقابل تبلیغ ب‌ام‌و نشان می‌دهد و هم لوگوی آن را به ذهن مخاطبان متبادر می‌کند، به طوری که هر بیننده‌ای در وهله اول متوجه می‌شود که این شعار متعلق به برند آئودی است. شکی نیست که برندهای امروزی در یک فضای رقابتی بزرگ قرار دارند و این رقابت تنها به سایت‌ها و شبکه‌های مجازی محدود نمی‌شود، بلکه در ابزارهای سنتی‌تر تبلیغات مانند نصب بنر در بزرگراه‌ها نیز به خوبی مشهود بوده و هر برندی سعی می‌کند که با توجه به خلاقیت و راهکارهای خاص خود، در این رقابت برنده‌تر باشد؛ در واقع در دوئلی که بین این دو برند معروف شکل گرفت، نمی‌توان گفت که برنده نهایی آئودی است و یا ب‌ام‌و موفق‌تر عمل کرده است، بلکه می‌توان گفت این فضای رقابتی فرصتی برای هر دو برند ایجاد کرده که بیشتر دیده شوند و با رجز‌خوانی‌های منحصر‌به‌فرد و خاصی که ارائه می‌دهند، توجه مخاطبان جهانی خود را بیشتر جلب کنند، چراکه در دنیای امروز، یک بنر تبلیغاتی که در یک بزرگراه خاص نصب می‌شود، تنها در آن بزرگراه دیده نمی‌شود، بلکه هر چه درجه خلاقیت آن بالاتر باشد، در فضای مجازی بیشتر نمود پیدا کرده و مردم زیادی از سراسر جهان مخاطب آن خواهند بود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.