دلربایی دوبی با جیتکس سی‌و‌هفتم

0

جیتکس یک رویداد بین‌المللی است و هر سال به تعداد کسب‌وکارهای حاضر و تنوع آنها اضافه می‌کند. از کسب‌وکارهایی که برای اولین‌بار در این رویداد شرکت کرده‌اند می‌توان به گوگل، خدمات وب آمازون، علی‌بابا، ویپرو، توشیبا، زیراکس، کانون، بلک‌بری و کیف پول دیجیتال امارات اشاره کرد. اسپانسرها و پارتنرهای این رویداد طیف وسیعی از کسب‌وکارها از دارک‌متر و هوآوی و اوراکل تا سپ و اکسنچر و گوگل و فدکس را شامل می‌شود. ۳۹ شرکت و سازمان حامی برگزاری این رویداد هستند. به‌عنوان نمونه سپ و اکسنچر درزمینه‌ تحول کسب‌وکار حامی این رویداد است. درزمینه‌ بانکداری هم ADIB حامی این رویداد است. در کنار نمایشگاه رویدادی با عنوان Vertical برگزار می‌شود که Forescout حامی آن است. این رویداد درزمینه‌ زنجیره بلوک هم یک حامی دارد کهConsensys است.

از سال گذشته در کنار نمایشگاه اصلی جیتکس ۲۰۱۷ رویدادی با عنوان GITEX Vertical Days برگزار می‌شود. این بخش درواقع ۸ کنفرانس درزمینه‌های سلامت، خرده‌فروشی، شهر هوشمند، مالی، حمل‌ونقل، آموزش، رهبری و بازاریابی دیجیتال است. در این رویدادها مدیران کسب‌وکارهای مختلف جهان درزمینه‌‌های هوش تجاری، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، زنجیره بلوک، روباتیک و اینترنت اشیا گفت‌وگو می‌کنند. راستش را بخواهید این بخش از جیتکس هنوز جای کار دارد و تا سطح قابل قبول فاصله دارد.

در بخش کنفرانس‌های مالی مدیران کسب‌وکارهای ریپل، جی‌پی مورگان چیس، سیتی‌گروپ، فیس‌بوک و ConsenSys حضور دارند. در بخش خرده‌فروشی هم از کسب‌وکارهای گوگل، نیمان مارکوس، جت دات کام، والمارت، فیس‌بوک و Girlboos Media حضور دارند. از سال گذشته بخش جدیدی به جیتکس اضافه شده است که عنوان آن GITEX Future Stars است. درواقع به گفته برگزارکنندگان جیتکس، این رویداد بزرگ‌ترین رویداد استارتاپی منطقه مناست که در دوبی برگزار می‌شود. بیش از ۷۰۰ استارتاپ از ۷۵ کشور دنیا، بیش از ۱۵۰ سخنران بین‌المللی و از سیلیکون‌ولی و همین‌طور بیش از ۲۵۰ سرمایه‌گذار، وی‌سی و شتاب‌دهنده در این رویداد حضور دارند. مانند الکامپ که یک بخشی برای استارتاپ‌ها درست کرده بود، این بخش از رویداد هم در کنار نمایشگاه اصلی بود. البته سالن برگزاری قابل مقایسه با الکام استارز نبود. هم سالن بزرگ بود و هم امکانات نمایشگاهی موجود در مرکز تجارت جهانی دست برگزار‌کننده‌ها را باز می‌گذارد که بتوانند امکانات لازم برای برگزاری رویداد را فراهم کنند. کشورهای سوئد، ایتالیا، بلغارستان، ترکیه و قبرس از کشورهای جدیدی هستند که در این دوره از رویداد و در بخش استارتاپ‌ها حضور دارند. از حامیان این بخش از رویداد هم می‌توان از ویزا، علی‌بابا، DTCM، سِیج و اکسنچر اشاره کرد. در این بخش فرصتی در اختیار استارتاپ‌ها قرار داده می‌شود تا خودشان را پیچ کنند و استارتاپ اول هم جایزه ۱۰۰هزار دلاری نصیبش می‌شود. در بخش استارتاپی رویدادهای متنوعی برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های GITEX Future Stars می‌توان به Creative Economy Program اشاره کرد که در این بخش مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی‌ و جلسات برای کمک به استارتاپ‌ها برای افزایش بهره‌وری و مهارت‌هایشان برگزار می‌شود. همچنین دیگر برنامه‌ای که برای اولین‌بار در جیتکس امسال برگزار می‌شود، برنامه‌ای با عنوان CE Chanllenges است. در این برنامه مدیران اجرایی با همکاری استارتاپ‌های ساختارشکن و با برگزاری پنل‌ها، جلسات و پیچ‌های مختلف سعی در طراحی راهکاری برای ایجاد کارآفرینی مشارکتی میان بنیانگذاران استارتاپ‌ها و مدیران اجرایی ارشد شرکت‌ها دارند.

علاوه بر این بخش‌های متنوعی در جیتکس ۲۰۱۷ وجود داشت. از قرارهای کاری بین مدیران در Executive Briefings و رقابت‌های دانش‌آموزی در GITEX Student Lab و بخش‌های متنوع دیگر مانند Ministry Connect، GITEX Majlis Lounge. بخش‌هایی تحت عنوان GITEX Tech Talks‌ هم بود که در مکان‌های مختلف نمایشگاه این رویدادها برگزار می‌شد و افراد می‌توانستند آزادانه در آنها شرکت کنند و درباره موضوعات مهم و روز مثل زنجیره بلوک صحبت کنند.

  •  آنچه که جذاب بود

به طور سنتی از نمایشگاه انتظار می‌رود که بستری باشد برای ارائه ابزارها، فناور‌ها، محصولات و راه‌حل‌های جدید و نوآورانه. چند چیز جذاب هم در این نمایشگاه بود که در ادامه به چند‌تایی از آنها نگاه می‌کنیم.

پرداخت جریمه از طریق سرویس Drive thru یکی از چیزهای جذاب نمایشگاه بود. شهروندان اماراتی به‌زودی می‌توانند از طریق سرویس Drive thru جریمه‌های ترافیکی خودشان را پرداخت کنند. Drive thru درواقع روشی هوشمند برای پرداخت جریمه‌هاست. خالد الرزوقی، مدیر بخش خدمات هوشمند پلیس دوبی، در اولین روز از نمایشگاه جیتکس گفت که این سرویس در مکان‌های Last Exit در امارات در دسترس افراد خواهد بود.

Last Exit جایی است که کامیون‌ها و مکان‌هایی برای فروش و ارائه غذا به افراد وجود دارد و افراد وقتی با ماشین خودشان به این مجموعه می‌روند، می‌توانند جریمه ترافیکی خودشان را هم پرداخت کنند و دیگر نیازی به رفتن به سازمان ترافیک برای پرداخت آن نیست. البته پلیس دوبی پیش از این هم روش‌های هوشمندی برای پرداخت جریمه‌های شهروندانش مانند پرداخت از طریق کیوسک‌ها و پرداخت آنلاین را درنظر گرفته بود.

موتور بدون سرنشین هم یکی از چیزهای جذاب بود. نوآوری دیگری که پلیس دوبی در رویداد جیتکس امسال از آن رونمایی کرد، موتور بدون سرنشینی است که به زودی در سطح شهر هم دیده می‌شود. البته نمونه اولیه این موتور در غرفه پلیس دوبی در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد‌. خالد الرزوقی گفته است که این موتورها الکتریکی و درنتیجه مناسب محیط زیست هستند و دوربین‌های ۳۶۰ درجه دارند که به‌راحتی می‌تواند ماشین‌های تحت تعقیب، سرعت بالا و رانندگان بی‌ملاحظه را شناسایی و تعقیب و حتی برگه جریمه هم صادر کند.

اماراتی‌ها به این شهره هستند که در دوبی از آخرین ماشین‌های روز دنیا استفاده می‌کنند. شاید به خاطر همین است که بیشتر چیزهای جذاب نمایشگاه حول‌وحوش ماشین بود. خودرو گشت‌زنی اتوماتیک هم یکی دیگر از این چیزها بود. از دیگر نوآوری‌هایی که توسط پلیس دوبی در اولین روز از نمایشگاه جیتکس رونمایی شد، خودروی گشت‌زنی اتوماتیک است. به گفته الرزوقی، این خودرو می‌تواند به‌صروت شبانه‌روزی در سطح شهر گشت بزند. همچنین این خودرو هواپیمای بدون سرنشین گشت‌زنی هم دارد که در صورت نیاز به بازدید هوایی از یک حادثه می‌تواند از خودرو جدا شده و پرواز کند. روبات‌ها هر سال که می‌گذرد کاربردی‌تر می‌شوند و هنوز کاربرد عمومی پیدا نکرده‌اند.  روبات پلیس سال‌هاست که رویاست. روبات پلیس یا روبو کاپ، پلیس هوشمند اتوماتیکی است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ساخته شده است. این روبات ۱۷۰ سانتی‌متر قد و ۱۰۰ کیلو وزن دارد و قابلیت تشخیص حرکات دست و بدن را از فاصله ۵ متری دارد. همچنین این پلیس احساس خوشحالی و ناراحتی را درک می‌کند و به روی مردم لبخند می‌زند. در نمایشگاه روبات‌های زیادی وجود داشتند که با ترکیب هوش مصنوعی سعی می‌کردند خودی نشان دهند. 

تسلا مدل X  هم از جذابیت‌های دیگر نمایشگاه بود. اساسا چند سالی هست که خودروهای برقی و خودران و هوشمند خودشان را در دل‌ها باز کرده‌اند. این خودرو قابلیت All-wheel drive دارد و ۷ نفر بزرگسال به‌راحتی درونش جا می‌شوند. با یک بار شارژ‌شدن می‌تواند مسافت ۴۷ کیلومتر را طی کند و رتبه ۵ ستاره را از نظر رتبه‌بندی ایمنی دارد. دارای ۸ دوربین است که قابلیت دید ۳۶۰ درجه به آن می‌دهد و با داشتن ۱۲ سنسور فراصوت می‌تواند هرچیزی که دوروبرش است را شناسایی کند.

مرسدس بنز F15 هم از آن چیزهای جذاب نمایشگاه بود. این خودرو هم مثل تسلا در غرفه اتصالات ارائه شده بود که بتوانند خیلی‌ها را به این غرفه که در سالن ۱ قرار داشت، بکشانند. طراحی و فضای داخلی و بیرونی این خودرو کاملا آینده‌نگرانه است. این مدل از مرسدس بنز چهار‌نفره است و فضای داخلی آن دارای ۶ صفحه نمایش دیجیتال است. برای کنترل ماشین دیگر نیازی به استفاده از فرمان ندارید و می‌توانید با برخی اشارات و لمس صفحه نمایش کنترل و هدایت ماشین را به دست بگیرید. خبر تاکسی هوایی RTA را هم حتما شنیده‌اید. این هواگرد دونفره توسط شرکت آلمانی به نام ولوکاپتر ساخته شده است و بدون هیچ‌گونه دخالت انسانی و بدون هیچ خلبانی کار می‌کند و نمونه اولیه این محصول می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه و با سرعت ۵۰ کیلومتر پرواز کند.

رادارهای هوشمند هم از دیگر بخش‌های جذاب نمایشگاه بود. این رادارها که قرار است از ماه نوامبر و در بزرگراه‌های دوبی نصب شوند و این امکان را دارند که از رانندگان متخلف عکس بگیرند. همچنین این رادارها ویژگی تعامل صوتی هم دارند و این امکان را برای پلیس فراهم می‌کند تا بتواند با رانندگان متخلف و یا عابرانی که برخلاف قانون در حال رد شدن از بزرگراه هستند، صحبت کنند و ارتباط صوتی داشته باشند. این رادارها را می‌توان ازطریق اپلیکیشن‌های موبایل و تبلت کنترل کرد و قابلیت نصب در تمام نقاط جاده‌ را هم دارد. دولت دوبی امیدوار است که این رادارها بتواند از بسیاری از تخلفات و اتفاقات جلوگیری و به افسران پلیس هم کمک فراوانی کند. در روزهای نمایشگاه هم خبر جالبی منتشر شد که فرودگاه‌های دوبی به‌زودی مجهز به تونل‌های هوشمندی می‌شوند که با استفاده از سیستم بیومتریک به مسافران این امکان را می‌دهد تا برای چک‌شدن فقط از وسط این تونل‌ها رد شوند. خالد ال‌فلاسی، دستیار مدیرکل بخش سرویس‌های هوشمند سازمان مسکن و امور خارجیان دوبی گفته است که این تونل‌های هوشمند درواقع همان آینده‌ای است که در انتظار کنترل پاسپورت‌ها در دوبی است. این تونل‌ها در نوع خودشان اولین محسوب می‌شوند و سیستم بیومتریکی که در آنها به کار گرفته شده است، به مسافران این امکان را می‌دهد تا فرایند بازرسی را فقط با رد شدن از این تونل انجام دهند و دیگر نیازی به ارائه پاسپورت نیست. این تونل‌ها با استفاده از فناوری تشخیص چهره تنها در ۱۰ ثانیه، مسافران را بررسی و تأیید می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.