در تهاتری، ملک تهاتر کنید

0

در شرایطی که نقدینگی در جامعه کم شده و پول دست مردم نیست، ایده کار‌کردن تهاتری به نظر ایده جالبی می‌رسد؛ کاری که‌ هاتف مهدوی به همراه هم‌بنیانگذارش پارسا نمازی در استارتاپشان به نشانی tahaatori.ir‌ در حوزه ملک دنبال می‌کنند. ‌هاتف و پارسا هر دو ۳۲ ساله هستند. ‌هاتف متولد تهران است و ارشد کامپیوتر دارد. پارسا نیز مدت‌ها در آمریکا زندگی و در حوزه برنامه‌نویسی کامپیوتر به صورت تخصصی کار کرده ‌و اخیرا به ایران بازگشته است.‌ هاتف هم تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ قصد داشته برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود و در شرکتی هم مشغول به کار بوده است. او می‌گوید: «در حال اپلای برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بودم. برای اینکه جهت اپلای رزومه کاری هم داشته باشم، مدتی در شرکتی در حوزه تحقیقات و R&D نرم‌افزار کار می‌کردم. پروسه اپلای را به اتمام رساندم و علی‌رغم اینکه در دانشگاه خوبی پذیرش گرفتم و حتی ویزا هم دریافت کردم، ولی از رفتن منصرف شدم. یکی از دلایلی که من را از رفتن منصرف کرد، همین ایده راه‌اندازی استارتاپ تهاتری بود. در این بین یکی از دوستانم یعنی پارسا که سال‌ها در آمریکا کار و زندگی می‌کرد، به ایران بازگشت و وقتی ایده را با او مطرح کردم، از ایده استقبال کرد و تصمیم گرفتیم که ‌روی ایده کار کرده و این استارتاپ را راه‌اندازی کنیم.»

  •  ایده تهاتری از کجا به ذهنتان رسید و چه نیازی را احساس می‌کردید که این استارتاپ می‌توانست به آن پاسخ دهد؟

من مدتی کافی‌شاپ داشتم ولی بازار کار خوب نبود و دخل و خرج‌مان با هم نمی‌خواند. در واقع کلا وضعیت بازار خوب نبود و به قول معروف وقتی کسی از من خرید نکند، من هم نمی‌توانم از کس دیگری خرید کنم و این چرخه ادامه دارد. به عبارت بهتر اکثرا در بازار با کمبود نقدینگی مواجه بودند و فکر می‌کردم اگر سیستمی وجود داشته باشد که افراد در آن دارایی خود را عرضه کنند و از طرفی تقاضای خود را مطرح کنند و به نوعی پول از چرخه مبادلات حذف شود، می‌تواند به شرایط بازار و تسهیل معاملات کمک کند.

  •  از چه زمانی تصمیم گرفتید که استارتاپ‌تان را به صورت جدی راه بیندازید؟

من وقتی طرح را با پارسا مطرح کردم، او به آمریکا برگشت و مدتی ‌روی طرح کار کرد‌ و وقتی دوباره به ایران بازگشت، در مورد امکان‌سنجی راه‌اندازی این استارتاپ تحقیق کرده بود. نتیجه تحقیقات به این صورت بود که بحث تهاتر و معاوضه‌های دو‌جانبه در موضوعاتی مانند ملک و ماشین به وفور اتفاق می‌افتد. ما هم تصمیم گرفتیم در همین حوزه کار خود را شروع کنیم و در سال ۹۴ کار خود را شروع کردیم.

  •  در حال حاضر در تهاتری چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

ما زمانی که محصول اولیه آماده شد، وارد بازار شدیم و به جذب مشتری پرداختیم‌ و خدماتی همچون خرید، فروش و معاوضه در زمینه ملک انجام می‌دادیم. ما پنلی برای مشاوران املاک طراحی کرده بودیم که وقتی کاربران وارد سیستم می‌شدند می‌توانستند از مشاوران، مشاوره مستقیم بگیرند. به عبارت بهتر، کاربر در سایت از بین سه گزینه خرید ملک، فروش ملک و تهاتر ملک و کالا گزینه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. پس از آن تقاضا و یا اطلاعات دارایی خود را ثبت می‌کند. به عنوان مثال، اگر قصد معاوضه دارد مابه‌التفاوت پولی که باید بگذارد یا باید دریافت کند را اعلام می‌کند. پس از ثبت اطلاعات وارد‌شده، اعتبار‌سنجی می‌شود و پس از آن با توجه به نیاز، کاربر به یک مشاور اختصاصی مرتبط می‌شود. مشاور با کاربر تماس می‌گیرد و خدمات مشاوره ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر کاربری بخواهد ملکی را در محله خاصی با بودجه مشخصی خریداری کند، اطلاعات مرتبط با نیاز کاربر برای مشاور از طریق سیستم ارسال می‌شود و مشاور مواردی را که با شرایط کاربر همخوانی دارد، به او اطلاع‌رسانی می‌کند. سیستم پیگیری نیز در تهاتری طراحی شده است که اگر بعد از گذشت ۲ ماه، مورد مناسبی برای کاربر پیدا شود، به مشاور اطلاع‌رسانی می‌شود تا با کاربر تماس گرفته شود‌ و اگر مشاور تماس را بر‌قرار نکند، از طرف سیستم آلارم داده می‌شود و از مشاور پیگیری لازم انجام می‌شود.

  •  شیوه درآمدزایی شما در تهاتری چگونه است؟ 

ما شیوه‌های مختلفی برای درآمدزایی داریم. یکی از این روش‌ها دریافت کمیسیون، بابت هر معامله‌ای است که انجام می‌شود. در حالت دیگر بابت خدماتی که به مشاوران می‌دهیم، از آنها هزینه‌ای را دریافت می‌کنیم‌ که این هزینه به صورت توافقی به صورت درصدی از هر معامله یا پرداخت آبونمان تعیین می‌شود.

  •  تا‌کنون موفق به جذب سرمایه شده‌اید؟

در همان ابتدای کار برای جذب سرمایه اقدام کردیم و موفق شدیم یک سرمایه‌گذار خارجی هم پیدا کنیم ولی پروسه جذب سرمایه با مشکلاتی روبه‌رو شد و موفق نشدیم سرمایه ‌جذب کنیم و همین باعث شد مدتی فعالیت‌های ما به تاخیر بیفتد. در حال حاضر چند وقتی است که تصمیم گرفته‌ایم که کار را از سر بگیریم و با سرمایه شخصی کارها را دنبال کنیم‌ و اگر افرادی باشند که حاضر باشند ملک تجاری و اداری خود را به عنوان سرمایه وارد کار کنند، علاقه‌مند هستیم که به صورت تهاتری با آنها کار کنیم.

  •  در حال حاضر به مرحله‌ای از درآمدزایی رسیده‌اید که هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

قبل از اینکه با مشکلاتی برای جذب سرمایه روبه‌رو شویم، به در‌آمدزایی خوبی رسیده بودیم. در آن زمان تقریبا می‌توانستیم تمام مخاطبان بازار را جذب کنیم. به این ترتیب که با تمام کسانی که در روزنامه آگهی می‌دادند، تماس می‌گرفتیم و جذب تهاتری می‌کردیم‌ و از هر منطقه تقریبا روزی حدود ۵۰ نفر در سیستم اضافه می‌شدند.

  •  با توجه به اینکه خدمتی که شما ارائه می‌دهید به صورت سنتی توسط مشاوران املاک ارائه می‌شود، در این مدت چه ارزیابی از بازار داشته‌اید؟

نکته قابل‌توجه این است که هدف ما حذف واسطه‌ها و مشاوران املاک نبود، بلکه قصد داشتیم کیفیت خدمات‌رسانی را ارتقا دهیم به همین دلیل استقبال خوبی از کار ما در بازار صورت گرفت. با توجه به بازخوردی که از بازار داشتیم، مشاورانی که مدتی با ما کار می‌کردند، دیگر نمی‌توانستند به صورت سنتی به کار خود ادامه دهند و پنلی که ما در اختیارشان گذاشته بودیم، برایشان بسیار کاربردی بود.

  •  مهم‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو بودید، چه چیزی بوده است؟

من فکر می‌کنم مهم‌ترین مشکلی که ما در این مدت با آن روبه‌رو بودیم، مشاوره‌های اشتباهی بود که از طرف منتورها به ما داده شد. من فکر می‌کنم که اگر جای دیگری هم کار می‌کردیم و در کنار آن کارهای مربوط به استارتاپ را هم پیش می‌بردیم در شرایط فعلی با مشکلات مالی روبه‌رو نمی‌شدیم و هزینه‌های استارتاپ را از آن طریق می‌توانستیم تامین کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.