در اکوسیستم استارتاپی کانادا صحبت از رونق است

0

اکوسیستم استارتاپی در حال رشد کانادا اخیرا مورد توجه ویژه قرار گرفته ‌و افراد بیشتری هر روز به جو دوستانه‌ای که نسبت به کارآفرینان ایجاد شده است، چشم می‌دوزند. طبق گزارش انجمن سرمایه خطرپذیر و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی کانادا، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۳ میلیارد دلار معامله سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام گرفته است. برخی ‌بازیکنان صنعت می‌گویند که به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها این روند متوقف نخواهد شد. در این میان سه عامل در خصوص اکوسیستم استارتاپی کانادا وجود دارد.

  •  کارآفرین

کلیپ‌فولیو در اوتاوا یک ابزار مجموعه‌های تجزیه و تحلیل نرم‌افزار به عنوان خدمات است که در بیش از ۱۲۰کشور در سراسر دنیا مشتری دارد. این شرکت تا امروز ۱۹.۶میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

آلان ویل، رئیس و مدیرعامل کلیپ‌فولیو، چندین سال این شرکت را توسعه داده ‌و فکر می‌کرد خریداری‌شدن این شرکت توسط یک شرکت دیگر امری اجتناب‌ناپذیر است. او می‌گوید‌: «پنج، شش یا هفت سال پیش، فکر می‌کردم در انتها شرکت خریداری خواهد شد، و به احتمال زیاد نیز یک شرکت آمریکایی آن را خواهد خرید.» ویل به استارتاپ‌های کانادایی مانند هوت‌سوت و ویژن کریتیکال اشاره کرد و گفت که این شرکت‌ها نسبت به فروخته‌شدن به یک شرکت خارجی مقاومت کرده‌اند. او معتقد است که نباید شرکت را به یک مکان محدود کرد. ویل می‌گوید مجموعه استعدادهای قدرتمند کانادا و بازار بورس خارجی توجه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی را به خود جلب کرده‌اند.

«ما از شرکت‌ها و استخدام‌کنندگان آمریکایی تماس‌هایی داشته‌ایم تا کانادایی‌ها را استخدام کنند، اما آنها را به آمریکا نمی‌آورند. آنها می‌خواهند کانادایی‌ها را استخدام کرده و آنها را در کانادا نگه دارند، زیرا دستمزد‌ها، به ویژه در مقایسه با بازار بورس خارجی، بسیار پایین‌تر است. به نظر من ما متوجه شده‌ایم که یک مجموعه استعداد و مجموعه استخدام‌کننده در اینجا وجود دارند که می‌توانیم از آن بهره ببریم‌ و فکر می‌کنم سرمایه‌گذاران آمریکایی نیز به این امر واقف شده‌اند.» به علاوه ویل به اعتبارات مالیاتی کانادا اشاره می‌کند که به نفع سازمان‌هایی است که روی پروژه‌ها و استعداد‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

  •  سرمایه‌گذار

به عنوان شریک عمومی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، جانت بانیستر اظهار می‌کند که او هر ساله همچنان شاهد افزایش چشمگیر کیفیت کارآفرینان کانادایی است.

او می‌گوید: «اکوسیستم کارآفرینی در کانادا من را بسیار شگفت‌زده کرده و فکر می‌کنم این چیزی شبیه به اثر گلوله برف است. اگر شما یک کارآفرین قدرتمند داشته باشید که یک شرکت بزرگ و فوق‌العاده را بسازد، او سایر کارآفرینان جوان را تشویق خواهد کرد. به علاوه به کل اعضای گروه آموزش می‌دهد.» بانیستر به شاپیفای به عنوان یک استارتاپ موفق و الهام‌بخش اشاره می‌کند که نمونه خوبی برای کارآفرینان است. این شرکت تجارت الکترونیک که در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد، در اوتاوا واقع شده ‌و دفاتری در تورنتو، واترلو، مونترئال و سن‌فرانسیسکو دارد. بانیستر معتقد است که روزی این افراد شاپیفای را ترک می‌کنند و شرکت خود را راه‌اندازی کرده یا به یک شرکت در حال رشد دیگر می‌پیوندند و مهارت‌ها و تخصصی را که یاد گرفته‌اند، با خود می‌برند.

مدیر شاپیفای، هارلی فینکلشتاین، در مراسم اهدای جایزه استارتاپ کانادایی به عنوان «سرمایه‌گذار سال» انتخاب شد. او اظهار کرد که سمت وی در شاپیفای به او امکان داده ‌تا در استارتاپ‌های کانادایی در حال ظهور سرمایه‌گذاری کند. مدیران شاپیفای نیز تلاش می‌کنند تا فعالیت‌های خود را در سطح محلی نگاه دارند، زیرا چهار مورد از پنج شرکتی که آنها خریداری کرده‌اند، در کانادا واقع شده است.

  •  متخصصان قدیمی صنعت

لئو لاکس، که در حال حاضر مدیر اجرایی شتاب‌دهنده نرم‌افزار L-SPARK است، شاهد بخش‌های متنوعی در فراز و فرودهای فناوری در کانادا بوده است. شغل او در طول سال‌ها توسعه یافته‌ و شامل سمت‌های مختلفی در شرکت‌های مخابراتی در اوتاوا می‌شود. این شهر به عنوان مرکز توسعه مخابرات کانادا شناخته شده است. اخیرا این منطقه تغییر کرده ‌و به دلیل وجود شرکت‌های نرم‌افزاری موفق و پر‌رونق و توسعه فناوری وسایل نقلیه خودکار شهرت یافته است.

لاکس می‌گوید که این شهرها به دلیل نوآوری خاصی که دارند به شهرت رسیده‌اند و گفته می‌شود که مراکزی را برای برتری کارآفرینانه ایجاد می‌کنند. او می‌گوید: «کانادا گروه‌های قدرتمندی دارد و این گروه‌ها به برخی‌ مناطق امکان داده‌اند تا نسبت به سایر مناطق برتری داشته باشند.» به طور نمونه این منطقه یک شرکت جهانی دارد که وقت خود را صرف جذب شرکت‌ها با نقطه نظرات مشابه می‌کند و به آنها امکان می‌دهد تا به یک مکان غنی و پرثمر برای کارآفرینان تبدیل شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.