در اکوسیستم استارتاپی زندگی ادامه دارد!

0

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی که یکی از سهامداران صندوق جسورانه آرمانی است، در مراسم امضای قرارداد سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه آرمانی روی هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان حضور داشت و در گفت‌وگویی با شنبه درباره دلایل اهمیت این قرارداد گفت: «به چند دلیل امضای این قرارداد بزرگ، از اهمیت بالایی برخوردار است؛

اول اینکه همانطور که می‌بینیم در راندهای دوم و سوم‌ سرمایه‌گذاری‌ها، عددهای خوبی مطرح می‌شود. اولین تجربه‌ای است که سرمایه‌گذاران بورسی در راند دوم که میزان سرمایه‌گذاری بالاتر و  اسکیل پروژه‌ها بزرگ‌تر است، وارد می‌شوند. این مورد خیلی مهم است.» او در ادامه به دومین دلیل اهمیت این قرارداد اشاره می‌کند: «دوم اینکه ادغام خوبی بین چند استارتاپ کوچک در یک هلدینگ شکل گرفته است. درواقع روی چند استارتاپ در یک پرتفو سرمایه‌گذاری شده است.»

زرنوخی می‌گوید: «مسئله بعدی این است که ما خیلی امیدوار هستیم که سال ۹۷ سال رشد سرمایه‌گذاری باشد؛ به خصوص از سمت بازیگران بازار سرمایه. سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه آرمانی که جایگاه خوبی در بورس و سهامدارهای بورسی دارد، این پیام را می‌رساند که فرصت جذب سرمایه در حوزه استارتاپ‌ها خیلی زیاد می‌شود و به خود استارتاپ‌ها هم این امیدواری را می‌دهد که جریان امیدوارکننده ورود سرمایه‌گذاری رو به رشد است و علی‌رغم این دو ماه استرسی که به همه وارد شده است، می‌خواهم بگویم در اکوسیستم استارتاپی زندگی ادامه دارد.»‌

سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها توجیه دارد

زرنوخی در ادامه تاکید می‌کند سرمایه‌گذاری آرمانی روی نت‌برگ و دیگر استارتاپ‌های هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان خبر خوبی است و حس خوبی دارد و باعث می‌شود تمام نگرانی‌های این روزها کم‌رنگ شود. او می‌گوید: « در زمانی‌که همه می‌گویند بروید ارز و سکه بخرید، کماکان می‌بینیم که سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها توجیه دارد.

سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها ارزش‌افزوده واقعی و دارایی ایجاد می‌کند. تلاش ما این بود که در شروع سال جدید این خبر خوب را به اکوسیستم بدهیم که باید امید داشت.» زرنوخی ویژگی مهم این قرارداد را دور بودن از فضای هیاهو و شوآف می‌داند و تاکید می‌کند: «ممکن است کمی مذاکراتش طولانی شده باشد ولی این اتفاق واقعی است و نمایشی نبوده. حتی قبل از اینکه امضای نهایی قرارداد را داشته باشیم، توانستیم بخشی از پیش‌پرداخت‌‌ها را هم انجام دهیم. این مراسم بیشتر جنبه رسمی کار بود و امیدواریم بقیه سرمایه‌گذاران هم تحریک شوند و سرمایه‌گذاری‌هایشان را اعلام کنند.»

زرنوخی در ادامه اشاره می‌کند: «درواقع نکته‌ای هم که سال گذشته در قرارداد علی‌بابا داشتیم، جذابیت معرفی انتخاب‌ها و گزینه‌ها و سرمایه‌گذاری بود. علی‌رغم تمامی نقدهایی که ممکن است به نوع انتخاب و ارزش‌گذاری و این مسائل باشد، مهم این است که ما در هیات مدیره آرمانی واقعا تصمیم گرفتیم که سرمایه‌گذاری را افشا کنیم و بگوییم که این سرمایه‌گذاری واقعی است، استارتاپ‌های آن هم واقعی است، رشد آنها واقعی است و البته که ریسک آن‌هم واقعی است و بابت این ریسک و هر اتفاقی که بیفتد، ما نباید نگران باشیم.»

او ادامه می‌دهد که این قرارداد یک پیام هم برای بازار سرمایه دارد که بیایند و صندوق جسورانه راه بیندازند. زرنوخی توضیح می‌دهد: «تا چند وقت دیگر صندوق بزرگ دیگری با ترکیب سهامدارانی خیلی خوب در بورس شکل می‌گیرد. اگر کوچک‌ترین نگرانی یا تشکیکی در تصمیم ورودشان هم وجود داشته، با این خبرها دیگر قطعا اقدام می‌کنند و وارد می‌شوند.

چون آنها هنوز در مرحله‌ای هستند که می‌خواهند پول جمع کنند، اما ما می‌گوییم پولی را که جمع کرده‌ایم، داریم هزینه می‌کنیم و قطعا برای فردی که قصد سرمایه‌گذاری دارد، این هزینه کردن پیام خوبی به همراه دارد.» زرنوخی از اقدامی که به زودی در مرحله تست قرار می‌گیرد، می‌گوید: «ما به زودی موردی را تست می‌کنیم که فراتر از مدل اینوست مستقیم است.

در این مدل کواینوست‌هایی با پارتنرهای مختلف انجام می‌شود. ان‌شاءالله در پروژه‌های بعدی این مدل را هم کلید می‌زنیم. به این صورت محدودیتی بابت منابع نخواهیم داشت. مثلا اگر عددی در حد ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای یک پروژه پول لازم باشد، نیازی نیست که به سرمایه ثبتی آن صندوق جسورانه نگاه و موجودی آن را چک کنیم‌، بلکه تعداد شرکا‌ به قدر کافی هست که بتوانند به صورت کنسرسیوم، این تامین مالی را انجام دهند.»

زرنوخی در پایان صحبت‌هایش به نکته‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: «من امیدوارم که استارتاپ‌ها، سال ۹۷ را با رویکرد جدیدی شروع کرده باشند. امیدواریم حوزه‌های کسب‌وکاری جدید در استارتاپ‌ها تعریف شود و سرمایه‌گذاران علی‌رغم همه چالش‌هایی که در حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد، عطش‌شان نسبت به حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها زیاد شود.

امیدواریم با انتشار اخبار واقعی و مثبت، بتوان اثر این سرمایه‌گذاری‌ها و هم‌افزایی یک کارآفرین و بنیانگذار استارتاپ‌ها یا سرمایه را ببینیم. به این صورت، نگرانی آن دسته از افرادی که دوست دارند وارد این حوزه شوند، برطرف خواهد کرد. فاندرهای تیم‌ها و دولوپرها که با‌ارزش‌ترین دارایی‌هایشان دانش و تخصص و خلاقیتشان است چه بهتر که بیایند و کارآفرینی کنند و ارزش افزوده اقتصادی داشته باشند تا بتوانیم بگوییم در ایران کماکان زندگی استارتاپی جریان دارد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.