در اربعین حسینی با اَپ مهران تا کربلا

0

اپلیکیشن «اربعین، از مهران تا کربلا» طراحی بسیار گیرا و جذابی دارد. پس از اجرای این برنامه، سخنان رهبر معظم انقلاب  همراه با تصویر ایشان پخش می‌شود که درباره کربلا و اربعین حسینی است. وقتی کاربر «ورود به نرم‌افزار» را لمس می‌کند، وارد صفحه اصلی برنامه می‌شود. در این صفحه گزینه‌های مختلفی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که همگی برای سفر به کربلا مفید هستند.

این اپلیکیشن از قسمت‌های زیر تشکیل شد است:

  •  سامانه ۱۴۱: در این قسمت کاربر می‌تواند از اخبار راه‌ها و جاده‌ها مطلع شود و وضعیت مسیر خود به سوی کربلا را بررسی کند. از طریق این قسمت می‌توان وارد سایت جامع ۱۴۱ شد‌ یا از بخش گویا و اپراتوری جامع ۱۴۱ استفاده کرد. همچنین بخش پیامک سامانه ۱۴۱، بخش پایگاه اطلاع‌رسانی و نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه ۱۴۱ نیز از این قسمت قابل دسترسی هستند.
  •  صفحه اصلی: در صفحه اصلی میانبرهایی از قسمت‌های مختلف اپلیکیشن اعم از راهنمای پیاده‌روی اربعین، سوالات متداول زائران، اطلاع‌رسانی جاده‌ها، خبر فوری، هواشناسی، ترافیک، مرز مهران‌ و دسته‌بندی‌های مختلف اماکن و امکانات برای زائران قرار گرفته‌اند.
  •  اماکن مذهبی: در این قسمت تمام اماکن مذهبی از قبیل مساجد و زیارتگاه‌های موجود در ایلام، مهران و عراق، یا به عبارتی اماکن مذهبی از نجف تا کربلا و نیز فهرست امامزادگان و مساجد استان ایلام، معرفی شده‌اند.
  •  اقامتی رفاهی: در این بخش نیز اطلاعات رستوران‌ها، هتل‌ها و زائرسراهای مردمی در مناطق مختلف در مسیر راه در اختیار زائران قرار می‌گیرد. برای مثال، در قسمت رستوران‌ها، با انتخاب یک رستوران، نام، نوع رستوران، نشانی و مسیریابی آن نمایش داده می‌شود.
  •  مراکز خدمات: کاربران می‌توانند از این قسمت به مشخصات بانک‌ها، مراکز خرید، مراکز خدمات رفاهی و غیره دسترسی پیدا کنند. به این صورت که بانک‌هاي موجود در مسیر و مراکز خرید جهت رفاه حال زائران نمایش داده می‌شوند تا زائران بتوانند به آسانی نشانی و مسیر این مراکز را پیدا کنند.
  •  حمل‌و‌نقل: این قسمت شامل پارکینگ‌ها، پمپ‌‌بنزین‌ها‌ و پایانه‌های مسافربری می‌شود. در این بخش، فهرست مراکز حمل‌و‌نقل مانند ترمینا‌ل‌ها، مراکز تاکسیرانی و اتوبوسرانی، پارکینگ‌های خصوصی موجود از ایلام تا مهران نمایش داده می‌شوند. به علاوه، فهرست پارکینگ‌های موقت که توسط ارگان‌های متفاوت در این مسیر احداث می‌شوند، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
  •   مراکز بهداشتی و درمانی: در این قسمت فهرستی از مراکز ثابت و سیار بهداشتی و درمانی از قبیل درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها‌ و مراکز اورژانس نمایش داده می‌شود. کاربر می‌تواند در این قسمت‌ نشانی، نقشه و شماره تلفن این مراکز را مشاهده کند.
  •   اماکن گردشگری: این اماکن عبارتند از پارک‌ها و اماکن گردشگری و تفریحی. در این قسمت نشانی و نقشه اماکن تفریحی همراه با تصاویر آنها و نیز اطلاعاتی درباره امکانات موجود در این مراکز مانند نمازخانه، آب آشاميدنی، سرویس دستشویی، میز و نیمکت و غیره نمایش داده می‌شوند.
  •  تلفن‌های ضروری: در این قسمت نیز فهرست کاملی از شماره ‌تلفن‌های ضروری از قبیل فوریت‌های پزشکی، اداره اطلاعات، آتش‌نشانی، هلال احمر، تصادفات، اطلاعات پرواز، تعزیرات، آگاهی، پلیس، کلانتری شماره ۱۱، کلانتری ۱۲ و غیره ارائه می‌شود تا زائران به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
  •  شهدای ایلام: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام فهرستی از برخی شهدای این استان را در این اپلیکیشن معرفی کرده است. در این قسمت زائران می‌توانند محل شهادت، تاریخ شهادت و سمت هر یک از شهدا را مشاهده کنند و اطلاعاتی در این خصوص به دست بياورند.
  •  علمای ایلام: در قسمت آخر نیز علمای استان ایلام معرفی شده‌اند و برای هر یک مختصری از زندگینامه آنها در این قسمت درج شده است.

همچنین کاربران می‌توانند از سرویس خبری آنلاین این اپلیکیشن استفاده کنند. در این قسمت اخبار لحظه‌ای از جمله وضعیت زائران، اطلاعیه‌ها و اخبار هواشناسی استان و شهرهای عراق، اخبار ترافیکی وضعیت راه‌های استان، نحوه عبور و مرور مرز مهران و غیره به طور لحظه‌ به لحظه به اطلاع زائران خواهد رسید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مفید این اپلیکیشن نمایش نقشه است. این برنامه نقشه کربلا، نقشه مسیرهای ورودی کربلا و نقشه مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به علاوه مجموعه نفیس از ادعیه‌ها نیز در صفحه اصلی قابل پخش و نمایش است. در قسمت دیگری در منوی اصلی برنامه نیز واژگان پرکاربرد عربی به زائران ارائه می‌شوند تا بتوانند از این واژگان در سفر زیارتی خود استفاده کنند.

طراح این اپلیکیشن محمد کریم جعفریان است. وی می‌گوید که مشخصات کامل از قبیل نشانی، شماره تلفن، مشخصات مدیریت و خدمات قابل ارائه مسیریابی و نمایش مکان روی نقشه از دیگر امکانات این نرم‌افزار است و ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌توانند اخبار و خدمات انجام گرفته در اربعین حسینی را به آدرس الکترونیکی ارائه شده، ارسال کنند. این اپلیکیشن اطلاعات جامع و کاملی را برای هر یک از زائران در نظر گرفته است که با استفاده از آن هر فردی به آسانی می‌تواند به کربلا سفر کرده و از تمام امکانات زیارتی بهره‌مند شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.