دانشی که از کفمان رفت!

0

برجام با تمام تلاش‌هایش هنوز دستاورد مستقیمی برای صنعت بانکی و پرداخت ایران نداشته است؛ هرچند مقامات عالی‌رتبه بانکی در طول این مدت با همتایان بین‌المللی خود دیدارهای پیوسته‌ای داشته‌اند و هر روز از توافق‌های همکاری بین ایران و کشورهای مختلف گفته می‌شود. ولی چیزی که دراین‌بین خالی است، عدم حضور شرکت‌ها و کسب‌وکارهاست که بار اصلی این تعاملات را بر دوش می‌کشند. از همین رو قرار بود بزرگ‌ترین رویداد کسب‌وکاری صنعت پرداخت ایران با حمایت و حضور شرکت‌های مطرح ایران و جهان در برج میلاد برگزار شود که بنا به دلایلی نامشخص درست یک روز قبل از برگزاری به تعویق افتاد. هرچند گمانه‌زنی‌هایی در خصوص لابی‌های انجام شده برای عدم برگزاری این رویداد در ایران زده می‌شود، ولی هدف ما در این گزارش پرداختن به دلیل عدم برگزاری این رویداد نیست.

در این گزارش می‌خواهیم نگاهی به محتوای بخش کنفرانس رویداد پرداخت ایران ۲۰۱۶ بیندازیم و ببینیم اگر این رویداد برگزار می‌شد، به چه دانش دست‌اولی دست می‌یافتیم و با توجه به حضور افراد از تمام نقاط جهان، می‌توانستیم در کنار این دانش، از تجربیات آنها نیز بهره ببریم.

  •  درباره رویداد پرداخت ایران

«پرداخت ایران» رویداد دوروزه‌ای بود که قرار بود دوم و سوم آذرماه در برج میلاد برگزار شود و با تأکید بر موضوع آینده پرداخت، به دنبال ایجاد فرصت‌های تعامل، نوآوری و رشد در ایران بود. به همین دلیل می‌توان این رویداد را مکانی برای گردهمایی برترین متفکران، نوآوران و رهبران صنعت پرداخت هم از داخل و هم از خارج کشور دانست.

  •  کلیات موضوعات رویداد پرداخت ایران

برای دو روز رویداد، سخنرانی‌ها و میزگردهای مختلفی ترتیب داده شده بود و موضوعات بسیاری موردتوجه قرار گرفته بود که ازجمله آنها می‌توان به آینده پرداخت، آماده شدن برای تحول دیجیتالی پرداخت، پرداخت‌های یکپارچه، فرصت‌های کیف پول موبایلی، پرداخت‌های جایگزین و روندهای اصلی پرداخت، امنیت و شخصی‌سازی، ایجاد اکوسیستمی تعامل‌پذیر برای پرداخت‌ها، تحلیل در پرداخت، زنجیره بلوک‌ها، تجارت الکترونیکی، متحول ساختن هویت دیجیتال، زیست‌سنجی جایگزینی برای رمز عبور، فین‌تک و وفاداری اشاره کرد.

  •  موضوعات مورد بحث روز اول

برخلاف رویدادهای داخلی که سخنرانی افتتاحیه صرفاً جنبه تشریفاتی دارد، قرار بود در افتتاحیه رویداد پرداخت ایران اسلاوومیر لاچوفسکی بنیانگذار Bank SMART یکی از موفق‌ترین افراد در حوزه بانکداری موبایلی با موضوع «آینده بانکداری و پرداخت» به سخنرانی بپردازد و تجربیاتش را بیان کند.

سرفصل‌هایی که لاچوفسکی برای سخنرانی‌اش از پیش اعلام کرده بود، از این قرار بودند: «آماده شدن برای تحولات دیجیتالی پرداخت»، «درک تکنولوژی‌های متحول‌کننده صنعت پرداخت ایران» و «ایجاد فرهنگ نوآوری برای بازسازی مجدد خدمات پرداخت».

بعد از این سخنرانی، قرار بود پنلی با موضوع «ایجاد اکوسیستم پرداخت سازگار» با حضور کاظم امینایی مدیرعامل شرکت اسپایر، ابراهیم حسینی‌نژاد مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان، مصطفی بهشتی‌روی عضو هیات‌مدیره بانک پاسارگاد، محمد فرجود مدیرکل کسب‌وکار سازمانی ایرانسل تشکیل شود که درباره موضوعاتی همچون «ایجاد ارتباط میان صنعت پرداخت ایران و شبکه جهانی»، «ارتقای سیستم پرداخت ایران در کیفیت و ارائه خدمات» و «توسعه خدمات پرداخت کاربرمحور روی ابزارهای دیجیتال» صحبت شود.

پنل بعدی، با موضوع «ایجاد ارتباط مالی ایران با دنیا» با حضور مهدی سپهوند روزنامه‌نگار تهران‌تایمز، محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو، فرشاد نوشادی نایب‌رئیس استراتژی الکترونیکی بانک سامان و اسلاوومیر لاچوفسکی بنیانگذار بانک اِسمارت ترتیب داده شده بود تا پیرامون مواردی مانند «امکان ایجاد پرداخت‌های جهانی در ایران» و «ایجاد هماهنگی میان ذینفعان، قانونگذاری، سیاستگذاران، مدل‌های کسب‌وکاری و راهکارهای فناورانه» صحبت شود.

بعد از این پنل نیز‌ قرار بود فرشاد نوشادی مستقلاً درباره «توسعه پرداخت و بانکداری Omnichanel» با اشاره به موضوعاتی همچون «استفاده از تکنولوژی‌های موجود برای ایجاد کسب‌وکار بدون اصطکاک»، «ادغام پرداخت‌های غیر‌تماسی در بازار اصلی» و «آموزش مشتری از طریق امکانات دیجیتالی» سخنرانی کند.

پنل بعدی قرار بود با موضوع «فرصت‌های کیف پول موبایلی» پیرامون مسائلی همچون «از بین بردن مرز میان دنیای فیزیکی و آنلاین» و «گسترش راهکارهای کیف پول موبایلی در میان اپلیکیشن‌های بانکداری موبایلی» برگزار شود و به سؤالاتی همچون «آیا بانک‌ها باید کیف پول موبایلی خودشان را تولید کنند؟» پاسخ داده شود. مهمانان این پنل حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، امیرخان چیکانایو مدیر ارشد اجرایی کاپیتال بانک، رضا طالبی مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت رایتل و شهرام رشتی از بنیانگذاران شرکت اینفوتک بودند.

عنوان پنل بعدی «ورود پرداخت‌های جایگزین» بود که با حضور ناصر آمراویی مدیر بخش اروپایی شرکت اِچ‌پی‌اِس، میشل اسزیمانسکی معاون شرکت کِی‌آی‌آر، بوریس فَرلت مدیر بازاریابی و استراتژی شرکت اینجنیکو و الکساندر ماگومِدو مدیر ارشد بازرگانی شرکت یاندکس مانی قرار بود تشکیل شود و به موضوعاتی ازجمله «تغییر رفتار مشتری و فروشنده به سمت پرداخت‌های جایگزین» و «امکان پرداخت مشتری‌های آشنا به تکنولوژی به شیوه دلخواهشان» بپردازند.

در ادامه قرار بود کاظم امینایی، مدیرعامل شرکت اسپایر تحت عنوان «تغییر تراکنش‌های بازار» پیرامون مسائلی مانند «ایجاد نوآوری‌های واقعی و مقیاس‌پذیر» و «رفع نیازهای برآورده نشده مشتری، ایجاد سود و ارائه نوآوری» سخنرانی کند.

 «ایجاد امنیت فراگیر و شخصی‌سازی‌شده» با حضور مارک اُفلین مدیر فروش پَکس، سوزانا استوجاکوویک مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک توسعه و بازسازی کرواسی، نیلز گرهارد معاون مدیریت محصول شرکت جیسک اند دورینت و امید ترابی معاون محصولات بانکی شرکت توسن، پنل بعدی کنفرانس پرداخت ایران بود. موضوعات مورد صحبت در این پنل عبارت بودند از «مدیریت امنیت، ریسک و تقلب در عصر دیجیتال»، «مدیریت تهدیدهایی که توسعه پرداخت را هدف گرفته»، «به‌کارگیری تکنولوژی زنجیره بلوک برای افزایش شفافیت، دقت و بهره‌وری در هزینه‌ها» و «ایجاد رضایت در مشتریان با امن کردن داده‌هایشان».

سوزانا استوجاکوویک بعد از این پنل به شکل مستقل نیز سخنرانی‌ای با عنوان «سرمایه‌گذاری روی تجزیه‌وتحلیل به‌عنوان اقدامی امنیتی» قرار بود داشته باشد و پیرامون مسائلی ازجمله «استفاده از داده‌کاوی و مدل‌های پیش‌بینی‌شده برای مدیریت ریسک» و «پیش‌بینی و جلوگیری از تقلب در زمان واقعی بدن هیچ‌گونه اثرگذاری روی تجربه مشتری» سخنرانی کند.

سخنرانی‌ها و پنل‌های روز اول کنفرانس پرداخت ایران قرار بود با سخنرانی امیرحسین فتاحی مدیرعامل شرکت ایران ارقام با عنوان «مدل‌های جدید کسب‌وکار بانکی در تحولات دیجیتال» و سخنرانی دیوید نول لاردین مدیر خدمات و راهکارهای بانکداری بخش خاورمیانه و آفریقا شرکت جمالتو با عنوان «برطرف‌کردن انتظارات بالای مشتریان دیجیتالی» به پایان برسد.

  •  موضوعات مورد بحث روز دوم

اولین سخنرانی روز دوم رویداد پرداخت ایران اختصاص داده شده بود به جیمز هِی‌کاک نویسنده کتاب «خداحافظ بانک‌ها» با موضوع «ظهور تکنولوژی‌ها و تأثیر آن روی مشتری». هی‌کاک در صحبت‌هایش قرار بود به این موارد بپردازد: «تکنولوژی‌های ایجادشده چه تأثیری روی مشتری و بازده سرمایه‌گذاری خواهد داشت؟» و «چطور بانک‌های موروثی می‌توانند در نوآوری حرف اول را بزنند؟»

بعد از آن نیز قرار بود هان وَنگ مدیرکل بخش خاورمیانه شرکت یونیون‌پی با موضوع «یونیون‌پی: شبکه پرداخت جهانی» صحبت کند. سخنرانی که با توجه به نیاز ایران به پیوستن به شبکه‌های پرداخت جهانی از اهمیت بالایی در سطح ملی برخوردار بود.

پنل بعدی با حضور شهرام رشتی از بنیانگذاران شرکت اینفوتک، بوریس فِرلت مدیر بازاریابی و استراتژی شرکت اینجنیکو و محمد عبدین مدیر فروش شرکت جمالتو درباره «پرداخت‌های یکپارچه، تجربه یکپارچه مشتری» بود که به موضوعاتی همچون «یکی‌کردن تجربه مشتری از طریق کانال‌های پرداخت» و «از بین بردن سردرگمی مشتری و ناکارآمدی» می‌پرداخت.

«ایران: مرکز بعدی فین‌تک» موضوع پنل بعدی بود که با حضور علی حاجی‌زاده مقدم مدیر مرکز نوآفرینی فردا، سعید مشهدی مدیرعامل پی‌پینگ، مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال، حسن مهدی‌اصل مدیرعامل آل‌پِیز و میلاد جهاندار مدیرعامل باهمتا قرار بود برگزار شود. موضوعات مورد بحث در این پنل عبارت بودند از «نقش آزمایشگاه‌های نوآوری در پیشبرد تکنولوژی، بانکداری و امور مالی»، «ایجاد محیطی حمایتی برای کارآفرینان، نوآوران و سرمایه‌داران» و «جذب سرمایه‌گذاری جهانی برای استارتاپ‌های فین‌تک ایرانی».

آرون فو از شرکای مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر نِست سخنران بعدی رویداد بود که با موضوع «فین‌تک و بانک: فرصت، تهدید و یا افراط؟» به این سؤالات پاسخ می‌داد: «بانکدارها: همکاری یا رقابت با برهم‌زننده‌ها؟» و «همکاری میان بانک‌ها، قانونگذار و استارتاپ‌ها به چه شکل خواهد بود؟».

بعد از او الکساندر ماگومدو، مدیر ارشد بازرگانی یاندکس مانی، سخنرانی با موضوع «زمینه‌های غیرسنتی پرداخت: به کدام سمت می‌رویم؟» قرار بود داشته باشد.

بعد از آن نیز سخنرانی آلی موستانسیر مدیر ارشد بازرگانی بانک الفلاح با عنوان «ترکیب وفاداری در پلت‌فرم‌های پرداخت» را قرار بود داشته باشیم که پیرامون موضوعاتی ازجمله «درک بهتر از مشتری» و «ادغام پرداخت، وفاداری و تعامل در دستگاه‌های کارت‌خوان» صحبت می‌شد.

آخرین پنل رویداد پرداخت ایران ۲۰۱۶ نیز با عنوان «پرداخت ساده‌ای که باعث تغییر تجارت الکترونیکی می‌شود» با حضور دیمیتریوس ناکیس، مدیر بخش مدیریت محصول اروپا، خاورمیانه و آفریقای شرکت وریفون، الکساندر ماگومدوو مدیر ارشد بازرگانی شرکت یاندکس مانی، علی‌رضا صادقیان یکی از بنیانگذاران نت‌برگ و کریستوفر تامسون مدیر اجرایی بامیلو قرار بود برگزار شود و به موضوعاتی همچون «ارائه پلت‌فرم موبایلی مطمئن، امن و کاربرپسند» و «انجام تمام تراکنش‌های مشتری از طریق بسترهای مختلف» بپردازند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.