خیابان، آزمایشگاه نوآوری آنهاست!

0

در کتاب پرفروش «نوآوری جوگاد»، ناوی راجو و همکار نویسنده‌اش واژه هندی جوگاد را از زبان مادری خود وام گرفته‌اند و از آن به عنوان اصطلاحی برای نشان‌دادن راه‌حل‌های بداهه به برندهای تجاری و شرکت‌ها برای مقابله با چالش‌های سمج بر سر راه پیشرفت‌شان استفاده کرده‌اند. جوگاد در زبان هندی به معنای راه‌حل هوشمندانه در سختی و حل مشکلات با منابع محدود است و ناوی هم به دنبال کمک به برندهای تجاری و افزایش خدمات آنها به مصرف‌کنندگانشان در سراسر جهان است. راجو باور دارد که «نوآوری به‌صرفه» از فعالیت شرکت‌ها در بازارهای نوظهوری چون هند و چین الهام گرفته شده‌ و به تدریج راهش به اقتصاد غرب باز شده است. به گفته او، نوآوری به‌صرفه «وعده تبدیل‌شدن به یک عنصر وحدت‌بخش در همکاری میان شرکت‌های شمال و جنوب در سطح اقتصاد جهانی» است. حالا این استاد بیزينس دانشگاه کمبریج خطاب به کارآفرینان و برندها در بازارهای نوظهور مي‌گوید چگونه از منابع محدودشان بیشترین استفاده را ببرند. او در سایت تد، سه اصل برای آنکه چگونه با کمترین منابع، بیشترین کار را انجام دهیم، به اشتراک گذاشته است.

  •  آزمایشگاهی به نام خیابان

اگر شما  هم مثل من در یک کشور در حال توسعه مثل هند بزرگ شده باشید، زندگی در آن مختصات به شما می‎آموزد که از منابع محدود بیشترین استفاده را ببرید و راه‌های خلاقانه‎ای پیدا می‌کنید‌ که از آنچه صاحب آن هستید، دوباره استفاده کنید. اگر در آفریقا، شارژ گوشی همراه شما تمام شد، دچار ترس نشوید. کارآفرینان مدبری وجود دارند که گوشی شما را با دوچرخه‌شان شارژ می‎کنند. در لیمای پرو، رطوبت هوا بالاست و در سال فقط یک اینچ باران می‌بارد. یک کالج مهندسی، بیلبوردی تبلیغاتی طراحی کرد که رطوبت هوا را جذب و آب تصفیه‌شده تولید می‌کند؛ ۹۰ لیتر در هر روز.

من هفت‌سال گذشته را به مطالعه و پیدا‌کردن این کارآفرینان خفته در سراسر جهان پرداخته‌ام و کارآفرینان در هند، چین، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی شگفت‌انگیزند. بسیاری از آنها مدرسه نرفته‌اند و ایده‎های خود را در آزمایشگاه‎های بزرگ R&D  ابداع نکرده‌اند. خیابان آزمایشگاه آنهاست؛ چرا‌که آنها منابع اصلی مانند انرژی و سرویس‎های پایه مانند سلامت و آموزش را در اختیار نداشتند. وقتی که منابع خارجی نایاب هستند، شما مجبور می‌شوید به جایی درون خودتان رجوع کنید، از خلاقیت‎تان استفاده کنید تا با به‌کارگیری منابع محدود راه‎های هوشمندانه‎ای برای حل مشکلات بیابید. در زبان هندی ما به مجموعه این فعالیت‌ها جوگاد می‌گوییم. راه‎حل‎های جوگاد متمایز و کامل نیستند، اما با کمترین قیمت ارزشمندترین چیزها را به وجود می‎آورند. در نزد من کارآفرینان و شرکت‌هایی که‌ راه‌های جوگاد را استفاده می‌کنند همچون کیمیاگرانی هستند که با جادوی خود چالش‌ها را تبدیل به فرصت می‌کنند و از خرده‌ریزهای کم‌ارزش ابداعات بزرگی بیرون می‌کشند. آنها اربابانی هستند که یاد گرفته‌اند با منابع کمتر کار بیشتری انجام دهند. این امر، لازمه ابتکارات به‎صرفه است.

  •  راهکارهای نوآوری به‌صرفه در گوشه و کنار جهان

ابتکارات به‌صرفه با استفاده از منابع کمتر، ارزش اقتصادی و اجتماعی زیادی خواهند داشت. ابتکارات به‌صرفه به معنای انجام دادن کاری به هر قیمت نیست، به معنای شیوه‌های بهبود انجام کار است. می‌خواهم به شما نشان دهم چگونه بازارهای نوظهور، کارآفرینان و           شرکت‎ها، سعی دارند نوآوری‎های به‎صرفه را در جهت بهینه انرژی و سلامتی به میلیاردها نفر با درآمد کم و نیاز بالا در ابعاد بزرگ‌تر ارائه کنند. اول سری به چین بزنیم. بزرگ‌ترین ارائه‌کننده ‎خدمات IT در چین، نئوسافت(Neosoft‌) یک راه‎حل پزشکی از راه دور برای    کمک به پزشک‎ها در شهرها توسعه داده است که براساس آن، آنها می‎توانند بیمارهای پیر و فقیر را از راه دور درمان کنند. در روستاهای چین، این راه‎حل از دستگاه‎هایی با کاربری ساده استفاده می‎کند تا پرستار‎ها و تکنيسین‎ها هم بتوانند از آنها در کلینیک‎های روستایی استفاده کنند. چین به شدت به این راه‎حل‎های پزشکی نیاز دارد، زیرا تا سال ۲۰۵۰ بیش از نیم میلیارد شهروند سالمند خواهد داشت. ‌به جای دورتری سفر می‌کنیم. در کنیا نیمی از جمعیت کشور از M-Pesa یا فناوری پرداخت با موبایل استفاده می‎کنند. از آنجا که ۸۰ درصد آفریقایی‎ها حساب بانکی ندارند، این یک راه‎حل فوق‎العاده برای آفریقا محسوب می‌شود. M-Pesa اکنون منبع الهام دیگر مدل‎های کسب‎و‎کار در قسمت‎هایی مانند انرژی شده‎است. M-Kopa جعبه‎ای شامل یک پنل سقفی خورشیدی، سه چراغ ال‌ای‌دی، یک رادیوی خورشیدی و یک شارژر تلفن همراه است. این کیت با قیمت ۲۰۰ دلار برای کنیایی‎ها زیادی گران محسوب می‎شود و اینجاست که به کمک موبایل اکنون راه‎حل به‎صرفه‌ای ایجاد می‌شود. این کیت با یک سپرده ابتدایی ۳۵دلاری و سپس پرداخت روزانه ۴۵ سنت در اختیار شما قرار می‎گیرد. وقتی با تلفن همراهتان ۳۶۵ پرداخت کوچک انجام دادید، شما صاحب محصول شده و از الکتریسیته پاک و رایگان استفاده می‎کنید. این یک راه‎حل فوق‎العاده برای کنیاست، زیرا ۷۰ درصد مردم خارج از شبکه برق زندگی می‎کنند. با شبکه‎های موبایل شما انرژی نایاب را به دست می‎آورید.

  •  چگونه از نوآوری به‌صرفه استفاده کنیم؟

با توجه به این چند مثال از نوآوری به‎صرفه، این سوال پیش می‎آید که چگونه آن را به‌کار ببرید؟ سه اصلی که برای این امر می‎توانید استفاده کنید، عبارت است از:

راهکار اول: راه‌حل‌های ساده بسازید. به دنبال تحت‌تاثیر قرار دادن مشتری با ایده‌هایی فضایی و فانتزی نباشید. ساده و قابل دسترس کار کنید.

راهکار دوم: چرخ را دوباره اختراع نکنید. سعی کنید که منابع و دارایی‎های موجود و در دسترس را اهرمی برای حرکت رو به جلو کنید.

راهکار سوم: موازی فکر و عمل کنید. شرکت‎ها تمایل دارند که با مرکزی‌سازی فرآیندها در کارخانه‎های بزرگ و انبارها به شکلی افقی به سمت بالا حرکت کنند، اما اگر شما بخواهید زیرک باشید و با تنوع گسترده مشتریان سروکار داشته باشید، نیاز دارید با استفاده از یک زنجیره تامین توزیع‌شده و واحدهای کوچک‎تر تولیدکننده به نحوی موازی رشد کنید.

کشورهای نیمکره‌جنوبی، پیشروی نوآوری به‌صرفه بودند، اما نیمکره شمالی اکنون در مواجهه با کمبود منابع است، حال باید یاد گرفت که چگونه با کمترین چیزها، بیشترین کارها را انجام داد. البته امید است که شکاف مصنوعی دو نیمکره از بین برود و با نوآوری به‎صرفه، بتوانیم سیاره‎‌ای را که در آن زیست می‌کنیم، حفظ کنیم. وقتی منابع بیرونی محدود باشند شما مجبور می‌شوید که به خودتان تکیه کنید، باید به سراغ وافرترین منابع بروید که همان نبوغ و هوش بشر است که امکان استفاده از هوش انسانی برای پیدا‌کردن راه‌های خلاقانه برای حل مشکلات با منابع محدود را ایجاد می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.