خورجین دانشنامه صنایع دستی

0
استارتاپ خورجین به نشانی khurjin.com‌ توسط ولی‌الله آیینه‌نگینی که متولد شهرستان رابر از توابع استان کرمان است، راه‌اندازی شده است. او ۲۸‌سال دارد و دوره لیسانس را در دانشگاه تهران مدیریت مالی خوانده ‌و دوره ارشد خود را نیز در همین رشته در دانشگاه صنعت نفت گذرانده‌ است. او تا قبل از راه‌اندازی استارتاپ خورجین کارهای مختلفی انجام می‌داده، از کارهای مرتبط با رشته خود گرفته تا کارهای فرهنگی و هنری. ‌به‌خاطر علاقه‌ای که به هنر داشته، از همان دوران کارشناسی با یادگیری سازهای مختلف از قبیل تار، سه‌تار و نی وارد این حوزه می‌شود. همچنین در حوزه خوشنویسی و آواز نیز اصول اولیه را فرا‌می‌گیرد. از طرفی با توجه به علاقه‌ای که به حوزه آی‌تی در کنار هنر داشته، همیشه علاقه‌مند بوده ‌با ترکیب این دو بتواند کمکی به حوزه هنر بکند و با تحقیق و مطالعه فراوان به این نتیجه می‌رسد که یکی از بخش‌هایی که با وجود پتانسیل بالا مورد کم‌لطفی قرار گرفته، صنایع دستی است که کماکان با همان ساختار‌ها و اصول کهن طراحی و بازاریابی و به فروش می‌رسد. ایده ایجاد خورجین از همین‌جا به ذهنش می‌رسد تا بتواند از طریق این وب‌سایت علاوه بر بررسی و تحلیل آثار مختلف و همچنین معرفی طرح‌ها و ایده‌های نو در سطح ملی و بین‌المللی، بستری برای فروش آثار صنایع دستی از طریق اینترنت فراهم آورد.
هدف اولیه وب‌سایت خورجین راه‌اندازی یک دانشنامه قوی در حوزه صنایع دستی و گردشگری فارغ از انتفاع مالی و به منظور صیانت از صنایع‌دستی و جلوگیری از به فراموشی سپرده‌شدن این صنعت است. در کنار این موضوع خورجین قصد دارد یک فروشگاه آنلاین در این زمینه راه‌اندازی کند و در حوزه گردشگری نیز با معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و آداب و رسوم موجود در نقاط مختلف کشور کمکی به رشد این صنعت در ایران کند. بر همین اساس در وهله اول این وب‌سایت در نظر دارد به عنوان یک دانشنامه تخصصی در حوزه صنایع‌دستی اقدام به معرفی و بررسی تاریخی و همچنین ماهیت انواع صنایع‌دستی در ایران کرده و با دید نقادانه و تحلیلی و همچنین بررسی صنایع‌دستی در سطح جهان، اقدام به معرفی ایده‌های نو و جدید در زمینه‌های مختلف این صنعت کند. برای دستیابی به این هدف در وب‌سایت نقشه ایران طوری طراحی شده ‌که با توجه به چیدمان استانی کالاهای تولیدی هر استان مورد بررسی قرار ‌گیرد. در بخش معرفی و بررسی آداب و رسوم و مناطق گردشگری هر استان، علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری بکر به بررسی آداب و رسوم هر استان پرداخته شده است. در بخش فروشگاه آنلاین نیز خورجین قصد دارد شرایطی را فراهم آورد تا تولیدکنندگان صنایع‌دستی اقدام به عرضه محصولات خود کرده و خریداران نیز به تناسب نیاز و درخواست خود اقدام به خرید صنایع‌دستی موجود در وب‌سایت کنند. راه‌اندازی تورهای بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی و همچنین آداب و رسوم مناطق مختلف از دیگر خدماتی است که در آینده به سایت اضافه خواهد شد که به صورت هفتگی تورهایی مرتبط با صنایع‌دستی و آداب و رسوم استان‌های مختلف برگزار شود. فراهم‌آوردن بستر لازم به منظور رزرو هتل و مهمانسرا و همچنین بلیت هواپیما با تخفیف‌های ویژه در حوزه گردشگری و همچنین معرفی مکان‌های اسکان روستایی و عشایری طراحی شده بر اساس فرهنگ و رسوم هر استان نیز از دیگر اهدافی است که در خورجین دنبال می‌شود.
استارتاپ خورجین در سال ۹۵ کار خود را با سرمایه ۳۰ میلیون تومان آغاز کرده ‌و قصد دارد با پیشبرد اهداف خود سهم ۵درصدی از مخاطبان و فعالان حوزه صنایع‌دستی را به خود جذب کند و با بهره‌گیری از این سهم با هتل‌ها، تورهای مسافرتی، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، فعالان و تولید‌کنندگان صنایع‌دستی همکاری کند. استارتاپ خورجین چالش‌هایی را هم برای بنیانگذار آن به همراه داشته ‌که از جمله آن کمبود منابع مالی برای پیشبرد اهداف استارتاپ بوده است. بر همین اساس فروش تعرفه‌های تبلیغاتی به مشارکت‌کنندگان این حوزه از جمله اهدافی است که برای درآمدزایی در خورجین به آن توجه می‌شود‌ تا با در اختیار قرار دادن بستر تبلیغاتی به فعالان این حوزه بخش قابل توجهی منابع مالی برای طرح‌های توسعه‌ای فراهم شود.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.