خرید و فروش آنلاین ملک در مانیشن

0

استارتاپ مانیشن به نشانی manishen.com‌ توسط حمید چرم‌فروشان، مسعود حقانی، داوود مرادپور و پیام آریان‌فرد در شهر مشهد در حوزه املاک راه‌اندازی شده است. حمید می‌گوید: «‌ایده این استارتاپ در سال ۹۱ به ذهنم رسید. به همراه خانواده به دنبال خانه می‌گشتیم و در آن زمان تمام فرآیندها به صورت سنتی انجام می‌شد و ما مجبور بودیم برای اینکه خانه دلخواه خود را پیدا کنیم، به مشاور املاک‌های مختلفی مراجعه کنیم. از همان زمان به این فکر می‌کردیم که این فرآیندهایی که در حوزه خرید و فروش و رهن و اجاره ملک به صورت سنتی دنبال می‌شود، این قابلیت را دارد که به صورت آنلاین قابل دسترس باشد تا هم از طرفی مردم در پیدا‌کردن ملک مورد نظر خود راحت‌تر باشند و هم از طرف دیگر مشاوران املاک فرآیندهای کاری خود را بهینه کنند. ایده را با دوستانم مطرح کردم و تصمیم گرفتیم که این کار را انجام دهیم و در ابتدا پروژه را با نام دیگری به نام مشهد‌هوم شروع کردیم که بیزینس مدل آن با استارتاپ فعلی تفاوت داشت. پس از مدتی استارتاپ مانیشن را با بیزینس مدل جدیدی راه‌اندازی کردیم. 

  •  در حال حاضر در مانیشن چه کار می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

ما در مانیشن به سه گروه خدمات‌رسانی می‌کنیم. دسته اول متقاضیان ملک هستند که درخواست خرید یا اجاره ملک که می‌تواند آپارتمان، باغ، زمین یا ویلا باشد دارند. دسته دوم مالکان هستند که ملکی برای واگذاری به عنوان فروش یا اجاره دارند. دسته سوم مشاوران املاک را تشکیل می‌دهند که به عنوان واسط بین این دو دسته عمل می‌کنند و به نوعی دسته اصلی در مانیشن به حساب می‌آیند که برای ما درآمدزا هم هستند.

  •  کاربران چطور می‌توانند از خدمات شما استفاده کنند؟

متقاضیان ملک می‌توانند براساس فاکتورهای مختلف، ملک موردنظر خود را جست‌وجو کنند تا لیست ملک‌ها و مشاوران املاکی که در منطقه مورد نظر ‌آنها فعالیت دارند، برایشان نمایش داده شود‌ و بعد از اینکه‌ ملکی را پسندیدند، با مشاور املاک مربوطه تماس بگیرند و برای بازدید از ملک با مشاور هماهنگ کنند. مالکان نیز ‌می‌توانند به صورت رایگان اطلاعات ثبت ملک خود را وارد کنند تا در سایت منتشر شود. ما ملک‌های ثبت‌شده را به مشاوران املاک مربوطه ارجاع می‌دهیم تا در صورت پیدا‌شدن مشتری با آنها تماس گرفته شود. مشاوران املاک نیز می‌توانند خدمات مختلفی را از ما دریافت کنند این خدمات به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود. خدمت اول این است که ما زنگ‌خور آنها را بالا می‌بریم و مشتریانی را برای ملک‌هایی که دارند معرفی می‌کنیم. خدمت دوم نیز این است که مالکان را با آنها مرتبط می‌کنیم و ملک در اختیارشان قرار می‌دهیم. خدمت سوم این است که در حوزه برندینگ مشاوران کار می‌کنیم تا در منطقه و حوزه فعالیتشان شناخته شوند‌ و خدمت چهارم نیز این است که ابزارهای CRM در اختیار مشاوران قرار می‌دهیم تا با مشتریان بتوانند راحت‌تر تعامل داشته باشند. 

  •  شیوه درآمدزایی شما در مانیشن به چه صورت است؟

ما از مشاوران حق عضویت می‌گیریم که این میزان بین ۹۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان براساس خدماتی که دریافت می‌کنند متفاوت است. 

  •  در حال حاضر چه شهرهایی را در مانیشن پوشش داده‌اید؟

شهر اصلی که در آن حضور داریم، ‌مشهد است که تقریبا تمام محلات آن را پوشش داده‌ایم. پس از آن شهرهای شمالی مانند ساری، رشت، انزلی و تنکابن‌‌ هستند که در آن فعال‌ هستیم. در تهران، کرج و اصفهان نیز حضور داریم.

  •  چه تعداد مشاور املاک با شما همکاری می‌کنند و تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

تا‌کنون ۲۰۰۰ مشاور املاک عضو سیستم شده‌اند و ماهانه حدود یک میلیون بازدید توسط کاربران از سایت صورت می‌گیرد. 

  •  آماری دارید که چه تعداد قرارداد خرید و فروش ملک از طریق مانیشن بسته شده است؟

ما این آمار را نمی‌توانیم اندازه‌گیری کنیم و اطلاعات این حوزه را نداریم و فقط شرایطی را فراهم می‌آوریم که متقاضیان و مالکان از طریق مشاوران املاک با هم مرتبط شوند و دیگر اطلاعی نداریم که این ارتباط منجر به قرارداد می‌شود یا نه.

  •  در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید، آیا به میزان درآمدی رسید‌ه‌اید که هزینه‌هایتان پوشش داده شود؟

هنوز نقطه سر‌به‌سر را رد نکرده‌ایم و در حال حاضر هزینه‌ها از در‌آمد بیشتر است. ما کار را با سرمایه ۵۰ میلیونی شروع کردیم و در حال حاضر موفق به جذب سرمایه شده‌ایم و تا زمانی که به درآمد کافی برسیم، از این سرمایه‌ای که جذب کرده‌ایم برای پیشبرد کارها استفاده می‌کنیم‌ و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۲ سال آینده به نقطه سر‌به‌سر برسیم.

  •  با توجه به اینکه تعداد سایت‌هایی که در حوزه ملک فعالیت می‌کنند رو به افزایش هستند، چه برنامه‌ای برای رقابت با رقبا دارید و ‌روی کدام مزیت رقابتی خود تاکید دارید؟

بله، رقیب در این بازار زیاد شده است و سعی می‌کنیم ‌روی کیفیت خدمات و محصولی که ارائه می‌دهیم کار کنیم تا کاربر‌پسند باشد. همچنین یکی از خدماتی که ما نسبت به رقبا ارائه می‌دهیم، این است که امکان جست‌وجو ‌روی نقشه را برای کاربران فراهم کرده‌ایم.

  •  چه تعداد رقیب در بازار شناسایی کرده‌اید؟

ما در این بازار یک سری رقیب مستقیم و یک سری رقیب موازی داریم. رقیب‌های موازی ما دیوار و شیپور هستند که به صورت موازی با ما کار می‌کنند‌ و رقیب‌های مستقیم ما نیز سایت‌هایی مانند ihome و آلونک هستند. 

  •  کشش بازار را چطور ارزیابی کرده‌اید آیا بازار کشش لازم را دارد که تعداد زیادی رقیب در کنار هم فعالیت کنند؟

همان‌طور که می‌دانید، بیشترین تراکنش مالی تقریبا در تمام دنیا در بازار شناخته‌شده مسکن صورت می‌گیرد و در ایران نیز همین موضوع صادق است و این پتانسیل وجود دارد که چند بازیگر اصلی در بازار فعالیت داشته باشند.

  •  حجم این بازار را چقدر تخمین زده‌اید و شما قصد دارید چند درصد از این بازار را سهم خود کنید؟

با بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم حدود ۵۰۰ هزار مشاور در کل کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰هزار نفر به اینترنت دسترسی دارند. کل مشاوران ایران تقریبا عددی نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان برای تبلیغات و معرفی خدمات خود هزینه می‌کنند. هدف ما تعداد مشاورانی است که به اینترنت دسترسی دارند و اگر بتوانیم ۵درصد از این بازار را نیز به دست بیاوریم، برای ما خوب است. 

  •  مهم‌ترین چالشتان از زمانی که کار را شروع کردید، چه چیزی بوده است؟

مهم‌ترین چالشی که ما با آن روبه‌رو بودیم، دسترسی به دانش و اطلاعات به‌روز از وضعیت بازار بوده است. اینکه بتوانیم براساس داده‌ها و فیدبک‌های مشتریان تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم‌ که در حال حاضر با فرآیندهایی که ترتیب داده‌ایم، دسترسی به داده‌های بازار تسهیل شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.