خرس قهوه‌ای در برابر شورولت

خرس قهوه‌ای در برابر شورولت
درباره شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای اتومبیل دنیا
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ بدون دیدگاه برند و تبلیغات فهیمه خراسانی https://goo.gl/QRjqKS
برند شورولت که در سال ۱۹۱۱ در آمریکا راه‌اندازی شد، یک شرکت معروف خودروسازی است که از سال ۱۹۱۸ توسط جنرال‌موتورز خریداری شده و تا‌کنون نیز توسط همین نام تجاری تولید می‌شود. در اینجا به‌ برخی از اصول اساسی بازاریابی این شرکت که توانسته  ‌نام آن را بیش از یک قرن زنده نگه دارد، اشاره می‌کنیم ...
خرس قهوه‌ای در برابر شورولت

برند شورولت که در سال ۱۹۱۱ در آمریکا راه‌اندازی شد، یک شرکت معروف خودروسازی است که از سال ۱۹۱۸ توسط جنرال‌موتورز خریداری شده و تا‌کنون نیز توسط همین نام تجاری تولید می‌شود. در اینجا به‌ برخی از اصول اساسی بازاریابی این شرکت که توانسته ‌نام آن را بیش از یک قرن زنده نگه دارد، اشاره می‌کنیم.

  •  انتخاب دقیق این نام تجاری

نام برند، به نوعی شناسنامه یک شرکت محسوب می‌شود و طبیعتا هر چقدر در انتخاب یک نام تجاری دقت نظر بیشتری به خرج داده شود، تأثیرگذاری بلند‌مدت و ماندگارتری خواهد داشت. در همین راستا نیز باید گفت برند شورولت، با یک نامگذاری خاص از یک چهره خاص اتومبیلرانی، توانست جایگاه درخوری را بین مخاطبان جهانی خود پیدا کند. در واقع چهر‌ه‌های مشهور، تأثیر زیادی بر روند تبلیغات و موفقیت آن دارند، به همین منظور نیز برند شورولت با نام چهره‌های بزرگ رانندگی جهان گره خورده است. جالب است بدانید نام برند شورولت از اسم راننده مشهور سوئیسی، لوئیس شورولت گرفته شده است.
وی که یکی از بهترین رانندگان مسابقات در زمان خود بود، توانست نظر ویلیام سی‌دورانت، مؤسس جنرال‌موتورز را به خود جلب کرده و به عنوان راننده شرکت مذکور انتخاب شود. در ادامه نیز این دو نفر، با همکاری یکدیگر اتومبیلی جدید به سبک اتومبیل‌های فرانسوی طراحی کرده و نام آن را شورولت گذاشتند. دور از انتظار نیست که انتخاب این اسم برای برند تازه‌تأسیس این کمپانی، توجه زیادی را در بین مخاطبان خود برانگیخته باشد، چراکه در آن زمان، لوئیس شورولت به عنوان یک قهرمان اتومبیلرانی شناخته می‌شد و مطمئنا مخاطبان این برند، نام جدید آن را با شهرت فرد مذکور پیوند داده و مفاهیمی چون قدرت، سرعت و ذکاوت را نیز همراه این نام تجاری دریافت می‌کردند.

  •  ویدئوهای تأثیربرانگیز در فیس‌بوک

شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی به شمار می‌روند که خصوصا برای برندها و شرکت‌های مختلف تولیدی، روشی جدید و کارآمد در زمینه ارتباط با مشتریان به حساب می‌آیند.
برند شورولت به معرفی تولیدات جدید خود از طریق صفحه فیس‌بوک خود پرداخته و میزان علاقه‌مندی مخاطبان جهانی نیز به این نام تجاری کاملا مشهود است. یکی از کمپین‌های جدید این برند که در سال ۲۰۱۶ در صفحه فیس‌بوک نمایش داده شد، ویدئویی یک دقیقه‌ای است که در آن لحظات مختلفی از زندگی افراد که با عشق و دوستی عجین است را به نمایش می‌گذارد، مانند لحظه درآغوش‌گرفتن یک نوزاد توسط مادرش، خاموش‌کردن شمع‌های کیک توسط یک مادربزرگ که در نهایت این لحظات با نمایش یک کودک در راه مدرسه و خوشحالی او از دیدن ماشینی با برند شورولت، به پایان می‌رسد. در واقع این ویدئوی یک دقیقه‌ای، مفهومی مانند عشق و دوست‌داشتن را در کنار نام تجاری شورولت قرار داده و یک بازاریابی عاطفی را در زمینه معرفی اتومبیل‌های این برند راه‌اندازی کرده است. از آنجایی که لحظاتی مانند تولد یک نوزاد و نمایش عشق مادری و یا توجه به سالمندان و جشن تولد آنها که طول عمرشان را نشان می‌دهد، لحظات شیرین و تأثیرگذاری هستند، در کنار قرار‌دادن آنها با نام تجاری شورولت، به صورت ناخودآگاه این احساس شیرین و خوشایند را به نام تجاری مذکور نیز منتقل خواهد کرد.

  •  تلفن‌همراه؛ ابزار قدرتمند تبلیغاتی شورولت

استراتژی جدید برند شورولت در استفاده از تلفن همراه به عنوان یک ابزار تبلیغاتی از جمله روش‌های خلاقانه بازاریابی این برند است که در سال ۲۰۱۶ راه‌ندازی کرده است. در این کمپین دیجیتال که مخاطب اصلی آن نیز جوانان هستند، برند شورولت از طریق پلت‌فرم تلفن همراه، با مخاطبان جوان خود وارد سؤال و جواب شده و یک مسابقه دیجیتال به راه انداخته است. در این کمپین، پنج سوال اساسی به همراه تصاویر مربوط به آنها مطرح شده و مخاطبان باید به آنها پاسخ دهند. این سؤال‌ها نیز بیشتر مربوط به برند شورولت و تولیدات آن و همچنین نحوه رانندگی در مناطق مختلف است. گردانندگان این کمپین معتقدند که با اهمیتی که تلفن‌های همراه در زندگی مردم جهان و خصوصا قشر جوان پیدا کرده‌اند، کمپین‌های تبلیغاتی تلفن همراه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در زمینه تبلیغات به شمار می‌روند و این نکته خصوصا از طریق بازخوردی که کمپین مورد نظر از مخاطبان خود دریافت کرده است، بهتر نمود پیدا می‌کند. همچنین شایان ذکر است که مسابقه مذکور، در واقع حکم یک بازی دیجیتال را دارد که با تصاویر نیز همراه بوده و بنابراین افراد بیشتری به سوی آن ترغیب می‌شوند، چراکه بازی با موبایل یکی از علاقه‌مندی‌های قشر جوان امروزی به شمار می‌رود و طبعا تبلیغاتی که با ماهیت یک بازی طراحی شده باشد، جذابیت بیشتری داشته و مخاطبان بیشتری را نیز درگیر خود خواهد کرد.

  •  قدرتمند، حتی در مقابل یک خرس قهوه‌ای!

توجه به ایمنی سرنشینان یک خودرو از جمله نکاتی است که برند شورولت در برنامه‌های تبلیغاتی خود به آن توجه کرده و یکی از کمپین‌های تبلیغاتی خود را نیز در همین راستا ارائه کرده است. این کمپین که شامل یک ویدئوی چند‌دقیقه‌ای است، روند محتوایی متفاوت و شاید تا اندازه‌ای خاص و استرس‌زا را پیگیری می‌کند.
چالش رویارویی با یک خرس قهوه‌ای، چیزی نیست که افراد خواهان شرکت در آن باشند، اما در این ویدئو افرادی را می‌بینیم که در یک آزمایش مقاومت بدنه فولادی، در یک اتاق دربسته قرار گرفته‌اند که در آن دو قفسه آلومینیومی و فولادی قرار داده شده است. نقطه اوج این ویدئو زمانی است که یک خرس قهوه‌ای وارد اتاق مذکور شده و افراد مورد نظر نیز به قفسه فولادی پناه می‌برند، در ادامه تلاش خرس را برای بازکردن قفسه می‌بینیم که در نهایت منجر به شکست می‌شود، اما نکته اصلی این ویدئو با نمایش یک اتومبیل شورولت مدل سیلوراتو به پایان می‌رسد که کاملا مناسب با مناطق کوهستانی بوده و احساس مقاوم‌بودن در برابر خرسی قدرتمند را به بیننده القا می‌کند. اگرچه ویدئوی تبلیغاتی مذکور روند چالش‌برانگیز و استراس‌زایی را برای بیننده خود به نمایش می‌گذارد، اما در نهایت تصویری که از اتومبیل مذکور نشان داده می‌شود، چون آبی بر آتش بوده و به نوعی از شدت استرس و هیجان رویارویی با خرسی قدرتمند می‌کاهد.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎