خاطره ژیان و تاریخ یک برند

0

همه ما کم‌و‌‌بیش با نام تجاری سیتروئن آشنا هستیم و ماشین‌های تولید‌شده توسط این شرکت را ‌‌می‌شناسیم. این شرکت فرانسوی که در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد، هم‌اکنون در بین شرکت‌های خودروساز جهان، نامی شناخته‌شده محسوب می‌شود که انواع متفاوتی از خودروهای لوکس و معمولی‌تر را روانه بازار می‌کند. در این گزارش سعی می‌کنیم نمونه‌‌هایی از راهکارهای تبلیغاتی این برند را از گذشته تا‌کنون مورد بررسی قرار دهیم:

  •  تبلیغات اولیه با صنعت چاپ

جالب است بدانید سیتروئن اولین آگهی تبلیغاتی خود را در یک روزنامه فرانسوی در سال ۱۹۱۹ چاپ کرد که برای تبلیغ صندلی‌های این خودرو بوده و تصویری از صندلی‌ها را به اضافه تنظیمات اختیاری و قیمت آنها را در یک نیم‌صفحه آگهی ارائه داده بود. اما تبلیغات چاپی این برند در سال‌های بعد نیز ادامه داشت و اشکال خلاقانه‌تری را به خود گرفت. به عنوان مثال، در یکی از آگهی‌های چاپی این برند، به مقرون‌به‌صرفه بودن این اتومبیل اشاره شده و با نشان دادن تصویر یک زن که پشت گاری نشسته است و تبدیل وضعیت مذکور به سوار‌شدن در یک خودروی سیتروئن، اهمیت این وسیله نقلیه را در فعالیت‌های اقتصادی نشان داده بود. شعار معروف این تبلیغ نیز این جمله بود: هر دو نان‌آور و در عین حال شاد. به این معنا که سوارشدن در یک خودروی سیتروئن نیز همان کارایی و کارکرد اقتصادی را دارد و همان فضای شاد پشت گاری را به ارمغان می‌آورد.

  •  حرکت به سوی شعارهای منحصربه‌فرد

سیتروئن که در آغاز، فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی خود را بیشتر در حیطه معرفی محصولات از طریق چاپ تصویر خودروها آغاز کرده بود، در دهه‌های بعدی فعالیت خود، تمرکز بر ویژگی‌های خاص محصولات این برند را در دستور کار خود قرار داده و با معرفی خصوصیات قابل توجهی مانند مصرف سوخت کمتر این خودرو، راحتی، ایمنی و … یک تغییر اساسی در روند تبلیغاتی خود ایجاد کرد. در همین راستا یکی از تبلیغات تأثیرگذار این برند در دهه ۲۰، شعاری بود که به مفهوم سفر‌کردن با این خودرو می‌پرداخت: فرار از شهر و داشتن یک تجربه لذت‌بخش سفر در کشور. این شعار در زمان خود مخاطب زیادی پیدا کرده و بسیاری از مردم، خودروی سیتروئن را به عنوان ماشین خانواده و رفتن به سفر می‌شناختند. به طور کلی می‌توان گفت توجه به سبک زندگی مخاطبان و نیازهای آنها می‌تواند در انتخاب یک کمپین تبلیغاتی بسیار مؤثر باشد و در تبلیغ مذکور نیز برند سیتروئن با شناخت نحوه زندگی شهری و نیاز مخاطبان به سفرهای کوتاه، به خوبی خودروی خود را مطابق با نیازهای مذکور معرفی کرده بود.

  •  سیتروئن؛ پوششی برای برج ایفل

ارتقای یک نام تجاری روندی است که هر برند مشهوری باید به دنبال آن بوده و سعی در بالا بردن نام خود و تثبیت آن در اذهان عمومی داشته باشد. بر همین اساس برند سیتروئن نیز هزینه‌های زیادی را جهت ارتقای نام تجاری خود انجام داد. استخدام خلبان‌هایی که این نام تجاری را در مراکز مشهور فرانسه بر فراز آسمان نقش می‌بستند، از جمله این فعالیت‌ها بود و البته از همه مهم‌تر اقدامی بود که این برند در دهه۲۰، برای ارتقا و تثبیت نام تجاری خود در ارتباط با برج ایفل انجام داد. این برند با صرف هزینه‌ای قابل توجه، نورپردازی برج ایفل را مطابق با نام تجاری سیتروئن طراحی و لوگوی خود را روی این برج حک کرد. اگرچه اقدام مذکور در زمان خود، اقدامی هزینه‌بر محسوب می‌شد، اما بسیاری از کارشناسان بازاریابی و برندینگ معتقدند که برای ارتقای نام تجاری سیتروئن بسیار مفید و تأثیرگذار بوده است.

  •  تبلیغات چندرسانه‌ای: نمونه‌ای از بازاریابی مدرن

از جمله راهکارهای مدرنی که در دنیای بازاریابی امروز به چشم می‌خورد، تبلیغات چند‌رسانه‌ای است به این معنا که به طور همزمان یک کمپین تبلیغاتی در رسانه‌های متعددی به نمایش در‌می‌آیند. به عنوان مثال، یک برند مشهور همزمان با تبلیغات چاپی که درباره معرفی یک محصول دارد، محصول مذکور را از طریق رسانه پرمخاطبی مانند تلویزیون و سایر رسانه‌های اجتماعی نیز تقویت می‌کند؛ چنین رویکردی در فضای تبلیغات به طور حتم بازخورد قوی‌تری از سوی مخاطبان دریافت خواهد کرد. بر همین مبنا یکی از روش‌های مدرن بازاریابی برند سیتروئن نیز استفاده از تبلیغات چندرسانه‌ای است، به این صورت که معرفی یک محصول جدید خود را با یک کمپین مشابه از طریق رسانه‌های متعددی انجام داده و در نهایت نیز درجه توجه بیشتری را از سوی مخاطبان خود دریافت خواهد کرد.

  •  لمس سیتروئن در فضای مجازی

طراحی برنامه‌های دیجیتال بازاریابی نیز از دیگر روش‌های نوین تبلیغاتی دنیای امروز به شمار می‌رود که مورد توجه برندهای بسیاری قرار گرفته است. بر همین اساس نیز برند سیتروئن در یکی از برنامه‌های بازاریابی خود اقدام به طراحی پلت‌فرمی کرده‌ که در مراکز خرید قابل اجراست. این رویکرد که به عنوان زیرمجموعه‌ای برای تبلیغات چند‌رسانه‌ای قرار می‌گیرد، به این صورت انجام می‌شود که مخاطبان پس از ورود به مرکز خرید مورد نظر، تبلیغ یک خودروی سیتروئن را به صورت واقعی و یا پوستر می‌بینند و پس از ورود به مرکز خرید، می‌توانند از طریق پلت‌فرم مذکور، قسمت‌های مختلف آن را به صورت مجازی ولی ملموس مشاهد کرده و ویژگی‌های مختلف خودرو را کشف کنند.

  •  متمایز کردن دو نام تجاری

از آنجا‌ که نام تجاری PSA دو دسته از محصولات این برند یعنی پژو و سیتروئن را در دل خود دارد، اخیرا صاحبان این برند در اقدامی قابل‌توجه، سعی در جداسازی این نام تجاری و تشکیل دو گروه متمایز از مشتریان را داشتند. به این معنا که محصولات این نام تجاری بیشتر در حیطه این دو اسم مشهور، یعنی سیتروئن و پژو شناخته می‌شوند و بر این اساس، تمرکز ویژه بر هر یک از این دو نام تجاری به صورت جداگانه می‌تواند در آینده سود بیشتری را نصیب این شرکت کند. از آنجایی که هر یک از دو خودروی مذکور خصوصیات منحصر‌به‌فرد خود را دارند، اتخاذ چنین روشی رویکردی خلاقانه در فضای بازاریابی این برند محسوب می‌شود و می‌تواند راهکارهای بازاریابی متنوعی را در اختیار هر دو گروه تولیدی قرار دهد. بر این اساس برند سیتروئن با هدف قرار دادن دو گروه از مشتریان، خواهد توانست دایره مخاطبان بیشتری را برای خود تشکیل داده و در درازمدت، محصولات متنوع‌تر با طرفداران خاص‌تری را برای خود داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.