حمایت ویژه از پیام‌رسان‌های ایرانی

0

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران از ابراز علاقه چند پیام‌رسان داخلی برای فعالیت خبر داد و بر حمایت از نرم‌افزارهای بومی تا رسیدن به توسعه کافی، تأکید کرد.

مهندس خسرو سلجوقی در گفت‌وگو با روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ظرفیت تهیه پیام‌رسان داخلی با توانایی میزبانی تعداد زیاد در داخل وجود دارد کما اینکه تاکنون چندین تجربه نیز در این خصوص تحقق ‌یافته و مهم این است که در طراحی آن نیاز جامعه در نظر گرفته شود که راز ماندگاری هر نرم‌افزاری است.

وی گفت: البته، مهم‌ترین چالش این پیام‌رسان‌ها نگرانی از سرمایه‌گذاری است که برای رفع این نگرانی، مصوبه‌ای توسط شورای عالی فضای مجازی آماده‌شده که تضمین‌کننده سرمایه بوده و به نظر می‌رسد با تصویب آن مشکل دیگری وجود نداشته باشد یا با مشکلات کمتری مواجه باشیم.

سلجوقی در مورد اعتمادسازی و حفظ امنیت اطلاعات نیز افزود: شبکه‌های اجتماعی طبق قوانین و مقررات موظف نیستند اطلاعات را در اختیار کسی قرار دهند مگر با حکم قانون که تنها در صورت وقوع جرم اجباری است. کاربران هم باید بیاموزند در شبکه‌های اجتماعی داخلی و غیربومی از ارائه اطلاعات شخصی پرهیز کنند. عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، همچنین در خصوص رایانامه به‌عنوان بخشی از تولید محتوا در طرح جویشگر بومی گفت: طبق نقشه راه جویشگر یکی از بحث‌ها، رایانامه بومی است که حمایت از چند مورد تا زمانی که به‌عنوان یک کسب‌وکار درآمده و توسعه خدمات دهند، ادامه دارد. وی بیان کرد: طبیعتاً مواردی تحت حمایت قرار می‌گیرد که در بازار حضورداشته و چابک‌تر بوده، بهتر بتواند خدمات ارائه داده و ادامه حیات بدهد. نحوه ورود به بازار بحث دیگری بود که سلجوقی به آن پرداخت و گفت: از بحث‌های مهم، برنامه خروج است. به‌طوری‌که اکثر شرکت‌های نوپای ایرانی از ابتدای تأسیس برنامه خروج ندارند.

وی با اشاره به وجود حداقل سه مدل برنامه خروج در دنیا افزود: یک برنامه خروج این است که صاحب ایده بنا دارد زمان رسیدن به بلوغ ایده، هم شرکت و هم دانش خود را بفروشد، نوع دیگر این است که صاحب ایده IP را می‌فروشد خود شرکت را نمی‌فروشد و مبادرت به نوآوری و تبدیل ایده جدید به محصول و خدمات می‌کند و در نوع سوم نه خود شرکت را می‌فروشد و نه ایده شرکت را بلکه سهام می‌فروشد، این در حالی است که شرکت‌های ما یاد نگرفته‌اند از کدام الگو پیروی کنند.

سلجوقی تصریح کرد: سعی داریم که شرکت‌های نوپا و بزرگ را با این مدل‌ها آشنا کنیم تا با برنامه اقدام کنند البته الزامی نیست که همه از یک الگو تبعیت کنند.

وی با ابراز خرسندی از اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اظهار داشت: خوشبختانه این سازمان در خصوص امکان فروش سهام توسط شرکت‌های کوچک و متوسط فعال‌شده و اکنون این فرصت از طریق فرابورس مهیا شده و لازم است شرکت‌ها در قالب سهامی عام اقدام کنند که کمی مشکل‌ساز است و باید سازمان بورس همانند ترکیه و کره جنوبی مجوز فروش سهام به شرکت‌هایی که در قالب سهامی خاص تأسیس‌شده‌اند را بدهد. سلجوقی درعین‌حال گفت: در ایران هنوز شرکت‌هایی که با خرید شرکت‌های کوچک‌تر خودشان را بزرگ کنند نداریم اما اگر بخواهند پایدار بمانند باید حرکت کنند چراکه با تزریق منابع دولتی نمی‌توان فنّاوری را زنده نگه داشت، بلکه فنّاوری باید با اقتصاد زنده بماند. وی ادامه داد: گوگل هم که در حال حاضر، بیش از ۷۰ خدمت ارائه می‌دهد در یک مرحله به این توانایی نرسیده است. خوشبختانه جویشگرهای ما هم دارند به این سمت می‌روند و می‌توانند نیازهای خود را از شرکت‌های دیگر تأمین کنند. سلجوقی همچنین با اشاره به حمایت از نرم‌افزارهای بومی تا زمان رسیدن به بلوغ، اظهار داشت: ممکن است به این نتیجه برسیم که مدتی از هر سه جویشگر به‌عنوان فرزندان دانشی این مرزوبوم حمایت کنیم. هرچند تمایل ما این است از سال اول به رشد کافی برسند اما در صورت نیاز حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم ادامه خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.